FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

Albert „Al” Neri - drugoplanowa postać z powieści Ojciec chrzestny Mario Puzo i trylogii filmowej Francisa Forda Coppoli. Był osobistym egzekutorem, ochroniarzem i zabójcą Michaela Corleone.

W filmach wcielił się w niego Richard Bright.

Biografia Edytuj

Neri zaczynał jako członek Departamentu Policji w Nowym Jorku. Podczas gdy oficer NYPD, porywczy Neri często łamał latarkę na głowach włoskiej młodzieży i roztrzaskiwał szyby dyplomatów, którzy ignorowali przepisy ruchu drogowego. W obawie przed złością opuściła go żona Rita. Niedługo po tym, jak Neri został skazany za dobrowolne nieumyślne spowodowanie śmierci za zabicie dilera narkotyków i alfonsa Waxa Bainesa po tym, jak zaatakował kobietę i zostawił ją z trwałymi bliznami.

Widząc potencjał młodego mężczyzny, rodzina Corleone, Consigliere Tom Hagen i caporegime Peter Clemenza, zaaranżowali uwolnienie Neriego z więzienia. Chociaż komukolwiek, kto kiedykolwiek służył jako policjant, zabroniono zostać mafiosom, Neri robi wrażenie na Michaelu na tyle, że zrezygnowano z niego w jego przypadku. Michael rekrutuje go do reżimu Clemenzy, a Neri wkrótce został prawowitym członkiem mafii, zabijając rywalizującego szefa mafii, Emilio Barziniego. W powieści Neri zamordował także Moe Greenea; w filmie robi to anonimowy zabójca. Po tym, jak Salvatore Tessio został zabity za zdradę rodziny Corleone, Neri zostaje awansowany na caporegime.

W latach 50. Neri był szefem ochroniarzy wszystkich operacji Michaela w Las Vegas. Podczas pobytu nad jeziorem Tahoe Neri zabił brata Michaela Fredo na jego zlecenie, strzelając mu w tył głowy i zrzucając ciało za burtę. Oprócz Michaela, jego żony Kay i syna Anthony'ego, nikt nie wiedział, że Neri zabił Fredo; wszyscy byli przekonani, że Fredo utonął w jeziorze.

Około 20 lat po wydarzeniach z drugiego filmu Michael wrócił do Nowego Jorku i starał się, aby rodzina Corleone stała się legalna. Corleone sprzedał biznesy swojemu byłemu egzekutorowi, Joeyowi Zasie. Neri nadal służył jako ochroniarz Michaela i był jedyną pozostałością po przestępczych przedsięwzięciach Michaela. Neri uratował życie Michaela przed zamachem Zasiego, a następnie pomógł siostrzeńcowi Michaela, Vincentowi Manciniemu, zabić Zasę podczas festiwalu, podczas gdy Michael był niezdolny do pracy z powodu udaru cukrzycowego. Pomimo zgody Connie Michael nie był szczęśliwy i nakazał Neri i Vincentowi, aby nigdy więcej nie robili czegoś takiego, dopóki żył.

Po tym, jak Michael wyzdrowiał, przeszedł na emeryturę jako Don i przekazał swoje obowiązki Vincentowi, mówiąc mu, by nazywał się Vincent Corleone. Neri był drugim człowiekiem, który wyraził swoją lojalność wobec Vincenta, po byłym ochroniarzu Dona Tommasino Calo. Wkrótce Vincent kazał Neri przeniknąć do Watykanu. Neri następnie zabił skorumpowanego arcybiskupa Gildaya i rzucił jego ciało na schody.