FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

Ja, znaczy Alex i moich trzech kamratów czyli Pete, Georgie, i Dim, siedzieliśmy w barze mlecznym Korova i kombinowaliśmy co zrobić z resztą wieczoru. W Korovie serwowali koktajle mleczne z welocetem, syntemeskiem lub drenchromem, którym my się raczyliśmy bo wzmagało agresję i nastawiał do starej dobrej ultra przemocy.

—Monolog Alexa.

Alex DeLarge (nazwisko tylko w filmie) - protagonista książki Mechaniczna pomarańcza z 1962 r., Pierwotnie napisanej przez zmarłego Anthony'ego Burgessa, oraz adaptacji filmu akcji z 1971 r. Pod tym samym tytułem, w reżyserii zmarłego Stanleya Kubricka.

W jego rolę wcielił się Malcolm McDowell w adaptacji filmowej z 1971 roku, który grał także Kaligulę, pułkownika F. E. Cochrane, Toliana Sorana, Kesslee, Gangstera, Marcusa Kane'a, Wieżę, Sinclaira oraz Geoffrey'a Tolwyn'a.

Biografia Edytuj

Alex jest nastoletnim psychopatą żyjącym w niedalekiej dystopicznej przyszłości, który wędruje po ulicach ze swoimi przyjaciółmi, powodując ogólną przemoc i zniszczenie. Alex jest rozpoznawalny dzięki charakterystycznemu białemu strojowi, czarnemu kapeluszowi i makijażowi oczu. Jest także fanem muzyki klasycznej.

Kilka przestępstw Alexa w powieści, które nie zostały przedstawione w filmie, to między innymi upicie dwóch 10-letnich dziewcząt, a następnie poddanie ich gwałtu.

Alex popełnia jedno ze swoich najbardziej okropnych przestępstw, gdy nakłania kobietę do wpuszczenia go do jej domu, twierdząc, że jego przyjaciel jest ranny, tylko po to, aby zaatakować ją i jej męża, zanim brutalnie zgwałci ją przed tym mężem. W tym filmie z radością śpiewa „Deszczową piosenkę”. Kobieta umiera, najprawdopodobniej z powodu urazu, a mąż zostaje kaleką.

Pewnego dnia, po kłótni ze swoimi kumplami, Alex w końcu zabija starą kobietę w jej domu gigantycznym ceramicznym penisem i zostaje aresztowany za morderstwo. W więzieniu Alex bierze udział w rządowym eksperymencie mającym na celu „wyleczenie” psychopatów takich jak on sam. Eksperyment, znany jako „technika Ludovico”, polega na przywiązaniu Alexa do krzesła z otwartymi powiekami podczas odurzania oraz zmuszeniu do obejrzenia serii niezwykle niepokojących obrazów filmowych, które w połączeniu z lekami uraziły Alexa i uczynił go nadwrażliwym na rodzaj przemocy i chaosu, które lubił, do tego stopnia, że ​​mógł zachorować fizycznie, po prostu myśląc o tym. Alex nadal jest zły, ale teraz jest nieszkodliwy, ponieważ nie może działać na żaden z swoich impulsów bez zranienia się. Okazuje się jednak, że leczenie zadziałało zbyt dobrze, ponieważ Alex nie może zareagować nawet wtedy, gdy musi się bronić, kończąc się pobiciem go przez jego poprzednie ofiary w ramach zemsty.

W końcu Alex próbuje się zabić, ale przeżywa i budzi się w szpitalu, gdzie zdaje sobie sprawę, że efekty leczenia Ludovico zaczynają słabnąć. W filmie historia kończy się właśnie tutaj, z implikacją, że Alex może teraz wrócić do swoich złych, starych czynów, ale w oryginalnej książce jest ostatni rozdział, w którym ujawniono, że Alex w końcu zmęczył się byciem socjopatą na własną rękę i chce zacząć normalne życie. Ten ostatni rozdział został faktycznie usunięty z niektórych wersji książki, ponieważ myśleli, że ludzie znajdą zakończenie, w którym Alex po prostu przestaje być zły, nudny.

Ciekawostki Edytuj

  • Nostalgia Critic umieścił Alexa w jego "Top 11 najbardziej przerażających rolach" pod numerem 7.
  • W filmie Alex śpiewa „Deszczową piosenkę”, kiedy włamał się do domu. Śpiew był improwizacją ze strony Malcoma McDowella, ponieważ była to jedyna piosenka, której tekst pamiętał na pamięć.
  • Niektórzy fani wysnuli teorię, że podczas adaptacji filmu Alex w rzeczywistości udaje, że został „wyleczony” - jednym z powodów jest to, że w pewnym momencie po leczeniu śpiewa „Deszczową piosenkę”. Nie ma to sensu, biorąc pod uwagę, że Alex nie może wymyślić ani popełnić niczego związanego z przemocą, ponieważ powoduje to jego chorobę, ale kiedy ostatni raz śpiewał tę piosenkę, bił starego mężczyznę i gwałcił jego żonę. Można argumentować, że był to błąd filmowy, ale biorąc pod uwagę dbałość Kubricka o szczegóły i fakt, że często zawierał ukryte znaczenia swoich filmów, jest to mało prawdopodobne.