Zobacz inne pojęcia – Amon

Czas magów się kończy. Nadchodzi nowa era!

—Amon

Amon, urodzony jako Noatak, jest głównym antagonistą w pierwszym sezonie serialu animowanego Legenda Korry. Jest charyzmatycznym i tajemniczym przywódcą antymagowej organizacji terrorystycznej znanej jako Równościowcy, której głównym celem jest rzekomo stworzenie równości poprzez pozbycie się magii tkania żywiołów i jest pierwszym poważnym wrogiem Korry. Zwinny i niewidzialny wojownik Amon był nieustraszony w starciu z przeciwnikami, niezależnie od ich umiejętności tkania. W rzeczywistości Amon był Magiem Krwi, synem znanego władcy Yakone, który z determinacją zniszczył Awatara i podbił Miasto Republiki, nieświadomie podążając za dziedzictwem ojca.

W angielskiej wersji językowej głosu użyczył mu Steve Blum, a w wersji polskiej Tomasz Marzecki.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Noatak był kiedyś troskliwym chłopcem, który starał się chronić swojego młodszego brata. Jednakże, będąc skorumpowanym przez użycie magii krwi w młodym wieku i konieczności znoszenia ciężaru wszystkich oczekiwań Yakone z powodu jego sprawności, Amon stał się osobą spokojną i opanowaną, bardziej zimną i oderwaną od świata. Rozwinął pewne aspekty socjopatyczne i pragnienie władzy, podsycane jego intencją wyrównania wszystkich. Amon w pewnym sensie ubóstwiał zdolność Awatara Aanga do usuwania mocy tkania u danej osoby, uważając, że ta umiejętność jest potężniejsza niż tkanie krwi. Z czasem Amon w końcu opracował własną technikę usuwania tkania, wykorzystując swoją magię krwi do zerwania połączenia tkaczy z ich umiejętnościami.

Amon czuł wyjątkową odrazę do tkaczy i był wiernym wyznawcą tego, co uważał za równość, z miłością nazywając swoich wyznawców „braćmi i siostrami”. Amon szczerze wierzył w swoją retorykę, starając się być sprawiedliwym i traktować wszystkich równo, odkąd był dzieckiem. Ostatecznie było to błędne pragnienie sprawiedliwości, a także ukryte pragnienie władzy, które skłoniło go do rozpoczęcia rewolucji przeciw tkaniu.

Był sprytny i opanowany, a także był przekonującym mówcą. Dobrze władał mową podczas wystąpień publicznych, potrafił mistyfikować i przerażać zarówno swoich odbiorców, jak i wrogów, inspirując lojalność każdym słowem i zyskując szerokie poparcie dla swojej sprawy. Na początku rewolucji wydawało mu się, że ma plany co do Korry i unikał walki z nią, uciekając się do pozwolenia jej na ucieczkę i szerzenie wieści o swoich umiejętnościach w mieście. Amon postanowił też nie odbierać jej zdolności tkania, gdy zasadził się na nią po odmowie walki, przewidując, że uczyni ją męczennikiem za moc tkania i zjednoczy ich na całym świecie przeciwko jego sprawie. Jego proaktywne i logiczne myślenie zwykle stawia go „o krok do przodu”.

Amon był osobą wykalkulowaną i manipulującą; jego strategie były dobrze zaplanowane i wykonane z wielką skutecznością. Był również ostrożny, ponieważ unikał bezpośredniego konfliktu z tkaczami, szczególnie tymi o wielkiej mocy, takimi jak Korra, wiedząc, że ryzykuje ujawnieniem się w ich obliczu. Okazywał całkowitą nieustraszoność, która przejawiała się, gdy prawie został zraniony przez żar Korry, pokonując krwawienie Tarrloka i goniąc Korrę po jej ucieczce z kryjówki Tarrloka. Aby wesprzeć swoją pseudo historię tkacza płomieni, symbolizowaną przez bliznę na jego twarzy, Amon użył makijażu, aby wyglądać, jakby był naznaczony bliznami.

Miał silną wolą i wysoką samokontrolę, co czyniło go niezwykle groźnym przeciwnikiem. Jego spokój nigdy nie uległ zachwianiu; kiedy Korra uciekła z więzienia i wystrzeliła w niego duże lodowe pociski, Amon nie zawahał się jej ścigać, ale pozostał opanowany, gdy lekko skarcił swoich podwładnych za niedocenianie jej, ostrzegając ich wcześniej przed nią. Śmiertelne niebezpieczeństwo i silny instynkt przetrwania sprawiły, że raz wpadł w poślizg, odsłaniając swoje prawdziwe ja. Jednak nawet w stanie niepokoju odzyskał panowanie nad sobą dość szybko, skutecznie umożliwiając sobie ucieczkę.

Umiejętności[edytuj | edytuj kod]

Magia Wody[edytuj | edytuj kod]

Amon używa Magii Wody

Amon, pod naciskiem swojego Ojca, świetnie opanował techniki tkania wody. Podczas ostatniej konfrontacji z Korrą, pokazał zdolność stworzenia wielkiego Wiru wodnego.

Magia Krwi[edytuj | edytuj kod]

Amon w bardzo krótkim czasie opanował trudną zdolność tkania krwi. Umie kontrolować krew w ciele wroga, nie tylko podczas pełni księżyca. Za jej pomocą umie bardzo boleśnie torturować ludzi lub unieruchomić ich czy rzucić nimi bez dotykania.

Amon, wzorując się na Awatarze Aangu, udoskonalił magie krwi, i był dzięki niej zdolny odbierać dowolnemu magowi, jego zdolność tkania żywiołu. Efektu nie umieli odwrócić nawet najlepsi uzdrowiciele i jedynym znanym przypadkiem była Awatar Korra oraz Lin Beifong, uleczone za pomocą magii Energi.