Złoczyńcy Wiki
Advertisement
Złoczyńcy Wiki
Circle spoiler alert.png
Uwaga!
Ta strona zawiera główne spoilery. Jeśli nie chcesz znać ważnych informacji na temat fabuły/elementów związanych z postacią, nie powinieneś czytać tego artykułu poza tym ostrzeżeniem: Nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek negatywne skutki, jakie te fakty mogą mieć na użytkownika chcącego jednak przeczytać ten artykuł.
Do szablonu +18.png
Uwaga!

Fuyutsuki: Ci, którzy zjedli Owoc Życia?

Gendo: Zgadza się. Istnieją po to, aby nas zniszczyć - Tych, Którzy Zjedli Owoc Wiedzy.

—Gendo i Fuyutsuki, Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone

Anioły to główni antagoniści w franczyzie o nazwie Neon Genesis Evangelion. Są one potworami o niezwykle zróżnicowanych kształtach i zdolnościach, pochodzącymi od stworzenia znanego jako Adam, mającymi na celu dotarcie do ciała Lilith w Tokio-3, dzięki któremu będą mogły wywołać Trzecie Uderzenie, katastrofę w skali globalnej, która całkowicie zniszczy życie na Ziemi.

Historia

Pochodzenie

Miliardy lat temu, rasa kosmitów o niezwykle zaawansowanej technologii stworzyła Adama, którego zadaniem było zasianie życia na Ziemi z pomocą Nasienia Życia. Zanim jednak zdołał dokończyć przydzielone mu zadanie, na Ziemi rozbił się statek kosmiczny Lilith, przewożący Nasienie Mądrości. Ponieważ oba Owoce nie mogły istnieć na tej samej planecie, Włócznia Longinusa, kolejny twór Pierwszej Ancestralnej Rasy, miał dezaktywować jedno z Nasion. Jednak Włócznia Longinusa Lilith została zniszczona podczas rozbicia się na Ziemi, pozostawiając tylko tą Adama aktywną, przez co ten wszedł w stan uśpienia. Dzięki temu to Nasienie Lilith zasiało życie na Ziemi.

Przed wydarzeniami z serii (2000)

Pod koniec XX. wieku, Adam został odkryty przez ekspedycję badawczą w lodowcu na biegunie południowym. Kiedy w 13 września 2000, ekspedycja zdołała przebudzić Adama, ten wytworzył Anty-Pole AT, które zniszczyło wszelkie otaczające go życie. Próbując dokończyć swoje dzieło oraz przejąć planetę, która miała należeć do niego, Adam wywołał globalną katastrofę, później znaną jako Drugie Uderzenie, które zaowocowało masowym wyginięciem wielu gatunków i zabiciem połowy ludzkiej populacji. Otworzył także Wrota Dusz, portal do innego wymiaru, obdarzając w ten sposób Anioły duszami. Jednak w efekcie działań Włóczni Longinusa, Adam został zredukowany do wczesnej fazy zarodka, zanim udało mu się całkowicie zniszczyć życia na Ziemi. Jego potomstwo natomiast rozwijało się przez następne 15 lat.

Charakterystyka

Fizyczny Wygląd & Cechy

Niewiele łączy dzieci Adama pod względem fizycznego wyglądu. Występują zazwyczaj w przedziale od kilkudziesięciu do kilkuset metrów, chociaż zdarzają się dużo mniejsze osobniki, takie jak Ireul, jak również większe, na przykład Sahaquiel.

Nie jeden Anioł miał kształt humanoida, czego przykładami mogą być Sachiel, Israfel lub Zeruel. Bardziej abstrakcyjne Anioły, takie jak Ramiel czy Leliel, przybierają zamiast tego kształt figur geometrycznych. Inne natomiast, takie jak Gaghiel, mają wygląd zbliżony do zwierząt powstałych od Lilith, na przykład wielorybów.

Pierwsze Anioły w Tokio-III poruszały się za pomocą nóg w pozycji wyprostowanej, nie inaczej niż Lilin. Powszechniejszą metodą poruszania się pośród Aniołów jest jednak lewitacja, czyli unoszenie się w powietrzu. Nawet Anioły posiadające funkcjonalne kończyny dolne potrafiły poruszać się z udziałem lewitacji, inne natomiast mogły unosić się w powietrzu tylko przez krótki czas.

Choć zranienie Anioła jest niezwykle trudne, niektóre osobniki zademonstrowały obecność płynnej substancji podobnej do krwi w ich ciele. Pomimo obszernych różnic w wyglądzie Aniołów, ich DNA jest w

Osobowości

Większość Aniołów nie wykazuje rozwiniętej osobowości, skupiając się wyłącznie na instynktownym poszukiwaniu ciała Lilith w Tokio-3. Niektóre z nich ignorują ataki wojska, niektóre atakują je bez namysłu, jednak wszystkie Anioły natychmiastowo atakują stworzenia o podobnej biologii, takie jak Evangeliony, kiedy tylko je dostrzegą. Wiele z nich wykazuje bardzo brutalne metody walki, polegające na rozrywaniu ciała przeciwnika na strzępy (Sachiel), bombardowania go swoimi promieniami energii (Ramiel) lub poddawania go torturom psychicznym (Arael/Leliel).

Kilku Aniołów wykazało samoświadomość oraz stopień inteligencji, a nawet zdolności komunikacji z istotami ludzkimi. Przykładowo Leliel wykorzystywał swoją zdolność do tworzenia iluzji do objawiania się Shinjiemu jako jego młodsza wersja, rozmawiając o jego problemach psychicznych. Innym przykładem jest Tabris, który bezpośrednio porozumiewał się z Shinjim pod postacią człowieka w celu zdobycia jego zaufania.

Moce i Umiejętności

  • Pole AT: Wspólną cechą wszystkich Aniołów jest Pole AT, określane mianem "Światła Duszy" przez Kaworu Nagisę. Większość osobników wykorzystuje swoje Pola AT do okrywania całego swojego ciała niezwykle potężnym polem siłowym, zdolnym zatrzymać praktycznie każdy rodzaj ataku, między innymi broń konwencjonalną. Tą umiejętność posiadają także hybrydy, takie jak Gendo Ikari, który mógł generować Pole AT po połknięciu embrionu Adama. Oprócz obrony przed atakami, Pole AT Aniołów determinuje również ich fizyczny wygląd, dlatego wszystkie Anioły różnią się w takim stopniu od siebie.
  • Samowystarczalność: Dzięki specjalnemu narządowi o nazwie Silnik S2, żaden z Aniołów nie potrzebuje jedzenia, picia, spania lub oddychania do przetrwania.
  • Przetrwanie w próżni: Nie potrzebując oddychać, Anioły mogą bez przeszkód przetrwać w próżni, gdzie panują temperatury zbliżone do zera absolutnego i promieniowanie kosmiczne. Umiejętność ta została wykazana przez Araela, Sahaquiel]]a i Tabrisa.
  • Projekcja energii: Wiele Aniołów potrafi strzelać niszczycielskimi promieniami energii, zwykle formującymi eksplozje w kształcie krzyża w kontakcie z podłożem. Większość Aniołów o tej zdolności (Israfel, Sachiel i Zeruel) ma promienie w żółtym kolorze i strzela nimi z oczu. Wyjątek stanowi Ramiel, którego promienie są purpurowe i mogą być wystrzeliwane bezpośrednio z ciała.
  • Lewitacja: Jak wcześniej wspomniano, lewitacja jest powszechną formą lokomocji wśród Aniołów. Jest wykorzystywana przez między innymi beznogie Anioły, takie jak Shamshel, Ramiel, Leliel i początkowo przez Zeruela w serii Rebuild of Evangelion, jak również Tabrisa w serialu telewizyjnym oraz mandze.
  • Wywołanie apokalipsy: Każda forma życia pochodząca od lub posiadająca DNA Adama w kontakcie z ciałem Lilith może wywołać apokalipsę w skali globalnej o nazwie Trzecie Uderzenie, które zresetuje wszelkie życie na Ziemi.
  • Ponadnaturalna siła: Dzięki swoim masywnym gabarytom, większość Aniołów dysponuje stopniem siły nieosiągalnym dla istot pochodzącym od Lilith. Przykładowo, Sachiel mógł jedną ręką zmiażdżyć rakietę balistyczną, a później podnieść ważącą dziesiątki tysięcy ton metrycznych Jednostkę-01 i połamać jej ramię. Shamshel mógł jedną z macek cisnąć Jednostkę-01 lecącą na dystans kilku kilometrów. Bardiel zdołał bezproblemowo obezwładnić inne Jednostki Evangelion, dopóki Jednostka-01 nie weszła w tryb berserka.
  • Ponadnaturalne skakanie: Humanoidalne Anioły, takie jak Sachiel czy Bardiel, potrafią skakać na odległość i wysokość setek metrów. Pole AT wydawało się odgrywać w tej mocy pewną rolę, ponieważ oba Anioły manifestowały halo nad swoimi głowami w serii Rebuild of Evangelion tuż przed wykonaniem skoku.
  • Ponadnaturalna wytrzymałość: Nawet bez swojego Pola AT, znacząca większość Aniołów jest niezwykle wytrzymała. Podobnie jak stereotypowe potwory w filmach Science-Fiction, Anioły nie mogą zostać w żaden sposób skrzywdzone przez broń konwencjonalną. Broń N2, czyli nie-nuklearne odpowiedniki bomb nuklearnych, są zdolne w minimalnym stopniu skrzywdzić najsłabsze Anioły, takie jak Sachiel i Israfel, jednak pozostawia potężniejsze osobniki, takie jak Zeruel i Sahaquiel, nietkniętymi, nawet kiedy ich Pola AT nie są podniesione.
  • Uwalnianie kwasu: Matarael zademonstrował moc uwalniania żrącego kwasu, zdolnego przeżreć się przez pancerz NERV i Evangelionów.
  • Rozszczepianie: Israfel potrafi rozszczepiać się na dwa osobniki oraz ponownie łączyć się w jednego.
  • Ziemnowodność: Podczas gdy większość Aniołów zwykle lewituje nad powierzchnią wody, Sachiel oraz Gaghiel wykazali doskonałe umiejętności pływania. Ten drugi mógł nawet walczyć pod wodą i topić swoich przeciwników niczym krokodyl.
  • Technopatia: Dzięki formie zbliżonej do wirusa komputerowego, Ireul może obracać najwybitniejszą broń ludzkości, technologię, przeciwko niej. Udało mu się przejąć kontrolę nad superkomputerami systemu MAGI, chociaż zawiódł w inicjacji protokołu samozniszczenia bazy NERV.
  • Pasożytnicze opętanie: Prawdziwa forma Bardiela to pasożytniczy zarodnik grzyba, pozwalający mu kontrolować organiczne istoty, takie jak Jednostki Evangelion. Wydawał się jednak wymagać ludzkiego gospodarza, aby to zrobić.
  • Rozciągliwe ramiona: Zarówno Zeruel, jak i Bardiel posiadają elastyczne kończyny przednie, zdolne do rozciągania na długość kilkakrotnie przekraczającą ciało Anioła.
  • Adaptacyjna mutacja: Anioły takie jak Sachiel mogą ulegać spontanicznej mutacji w celu przeciwdziałania atakom zdolnym ich zranić. Kiedy został zraniony przez minę N2, Trzeci Anioł wykształcił drugą "twarz", dzięki której mógł miotać laserami z oczu.
  • Absorbująca replikacja: W filmach z serii Rebuild of Evangelion, Zeruel potrafił pożerać swoich przeciwników i kopiować ich DNA oraz charakterystykę fizyczną. Robił to za pomocą drugiego zestawu szczęk, które mogły pochłonąć istotę tak dużą jak Jednostka Evangelion. Następnie jego ciało ulegało metamorfozie, przybierając kształt zbliżony do ludzkiej kobiety.

Znane osobniki

Hybrydy

Ciekawostki

  • W japońskiej wersji serialu, Anioły są określane mianem Apostołów (jap. Shito), a nie Aniołów (jap. Tenshi). Dzieje się tak, ponieważ oba słowa oznaczają "Posłańca".
  • Imiona i numeracje Aniołów są przypisywane przez SEELE według Zwojów Morza Martwego.
  • Trzej ostatni przedstawiciele gatunku z oryginalnej serii (Arael, Armisael i Tabris) razem tworzą wizerunek klasycznego przedstawienia Anioła, składającego się ze skrzydeł (Arael), halo (Armisael) oraz człowieka (Tabris).
Advertisement