Złoczyńcy Wiki
Advertisement
Złoczyńcy Wiki

Wiesz, że ojciec obwinia wujka za stratę na biegunie północnym. I uważa cię za żałosną porażkę, ponieważ nie udało ci się znaleźć Awatara. Dlaczego miałby chcieć, żebyś wrócił do domu, z wyjątkiem zamknięcia cię w miejscu, w którym nie możesz już go zawstydzić?

—Azula to Zuki.

Księżniczka Azula, znana po prostu jako Azula, jest antagonistką w serialu animowanym Awatar: Legenda Aanga. Jest księżniczką Narodu Ognia, córką Władcy Ognia Ozaia i Księżniczki Ursy oraz młodszą siostrą Zuko. Jest jednym z głównych zagrożeń dla Drużyny Awatara.

Po raz pierwszy pojawiła się jako pomniejsza antagonistka w Księdze Pierwszej: Woda, później stała się główną antagonistką w Księdze Drugiej: Ziemia i drugorzędną antagonistką w Księdze Trzeciej: Ogień. Pojawia się również jako główna antagonistka kontynuacji serii komiksów autorstwa Dark Horse i antagonistka pojawiająca się w tle w serialu Legenda Korry.

W angielskiej wersji językowej głosu użyczyła jej Grey DeLisle, a w wersji polskiej Monika Pikuła.

Osobowość

Azula nieustannie ćwiczyła w celu osiągnięcia doskonałości i nie zadowalała się niczym innym niż samą sobą lub tymi, którzy jej służą. Wierzyła, że ​​siła i dominacja są tym, co czyni człowieka silnym. Miała absolutne zaufanie do swojego „boskiego prawa do rządzenia”, z którym wierzyła, że ​​się urodziła. Nie miała w sobie ani miłosierdzia, ani litości dla tych, których uznała za zdradliwych lub gorszych od siebie. Podobnie jak jej ojciec, Ozai, drastyczne połączenie cech aspołecznych, narcystycznych i makiawelicznych sugeruje, że Azula wydaje się cierpieć na osobowość mrocznej triady.

Azula miała swoją nieuprzejmą stronę w dzieciństwie, ponieważ ona i Ty Lee od czasu do czasu płatały figle Zuko i Mai, jak pokazano, gdy oszukały Zuko, by wpadł w Mai, chichocząc po tym, jak ich żart zadziałał. Azula odznaczała się wyraźnym brakiem empatii. Już jak była dzieckiem to było widać, jak reagowała wrogością, gdy została prześcignięta, kiedy pchnęła Ty Lee na ziemię po tym, jak ta pokonała ją w gimnastyce. Takie zachowanie charakteryzowało jej relacje z przyjaciółmi przez wiele lat. Chociaż mogła być dla nich sympatyczna i lojalna, nigdy nie dbała o ich uczucia i manipulowała nimi tak, jak uważała za stosowne, na przykład kiedy groziła Ty Lee, że opuści cyrk i dołączy do jej sprawy.

Miała skłonność do potwierdzania siebie i swojego autorytetu w niezwykle imponujący sposób, na przykład kiedy upokarzała Longa Fenga na oczach jego byłych popleczników lub kiedy groziła kapitanowi swojego statku. Okazywała również potrzebę podziwu ze strony ojca, którego w dużym stopniu naśladowała, a w mniejszym stopniu ze strony wszystkich wokół niej. Pokazano, że reaguje z rozpaczą i wściekłością, gdy dowiedziała się, że jej ojciec udaje się bez niej do Królestwa Ziemi, co wkrótce zwiększyło jej psychiczne pogorszenie.

W swoim stale rosnącym szaleństwie Azula poddała się strachowi przed śmiercią. Oskarżyła swoją sługę o celowe pozostawienie dołka w wiśni, żeby się zakrztusiła. Wściekła się na Dai Li, kiedy przybyli pięć minut później, sugerując, że w tym czasie zabójca może się zakraść, zabić ją i „być na dobrej drodze”. Następnie zasugerowała, że ​​Dai Li może ją zdradzić, zabić („tak jak Mai i Ty Lee”) i wygnać ich. Zaczęła też jak najczęściej opierać się o jeden ze słupów baldachimu tronu, prawdopodobnie z obawy, że zostanie zaatakowana od tyłu.

Okazało się również, że nie śpi dobrze, ponieważ miała podkrążone oczy, prawdopodobnie obawiając się, że zostanie zabita we śnie. Po przybyciu Lo i Li, aby jej doradzić, lęk Azuli przed rozczarowaniem ojca był wyjątkowo jasny. Azula była tak wściekła, gdy jej dawni mentorzy zakwestionowali jej życzenia, że ​​na chwilę zapomniała, że ​​nie są magami ognia, i nakazała im walczyć z Agni Kai.

Wyglądało na to, że Azula nie miała wpływu na jej niepowodzenie w zabiciu Awatara. Jednak jej nieudany związek z matką (i jej zazdrość wobec Zuko za otrzymywanie więcej uczuć ze strony matki) w połączeniu ze zdradą, której doznała z rąk Mai i Ty Lee, które były jej najbliższymi osobami w jej świcie, i jej późniejszą porażką przez Zuko i Katarę, w końcu Azula całkiem się załamała, krzycząc i płacząc w niekontrolowany sposób, ponieważ nie udała się jej koronacja na Władczynię Ognia. Azula została przyjęta do ośrodka zdrowia psychicznego na pobliskiej wyspie w Narodzie Ognia, gdzie była ściśle monitorowana i obserwowana.

Wydaje się, że po wojnie stuletniej Azula zaczęła się poprawiać, odkąd została wypuszczona z azylu i dołączyła do Zuko i Drużyny Awatara w podróży, aby znaleźć Ursę. Jednak gdy ją znaleźli, Azula wraca do swojej gwałtownej mentalności i próbuje zaatakować Ursę, ale nie może tego zrobić, gdy Ursa przeprasza ją za porzucenie, a Azula wbiega do lasu. W trylogii Smoke and Shadow Azula wydaje się początkowo pomagać Ukano w uwolnieniu Ozaia, ale potem ujawnia, że ​​używa go tylko do własnego planu. W końcu wydaje się być nieco szczęśliwa, gdy Zuko przeprasza ludzi, dając do zrozumienia, że ​​może spróbować nauczyć go być lepszym przywódcą.

Ciekawostki

  • Azula jest cieniowanym magiem ognia w początkowej sekwencji każdego odcinka, pomimo używania niebieskich płomieni.
  • Oczywistym jest, że została nazwana na cześć swojego dziadka, Władcy Ognia Azulona.
Advertisement