FANDOM

Chcesz się bawić w chowanego? Proszę! Lubię wyzwania. Jak się pozbędę ciebie, wyłapanie tej twojej małpiej bandy będzie dziecinnie łatwe!

—Clayton do Tarzana podczas walki na drzewie

Cecil Clayton – główny złoczyńca w animowanym filmie Disney'a Tarzan z 1999 roku. Kłusownik podający się za przewodnika po terenach afrykańskich a w rzeczywistości prowadzący handel nielegalnie złapanymi zwierzętami.

W anglojęzycznej wersji głosu użyczył mu Brian Blessed, zaś w polskiej Marcin Troński.

Rola

Clayton został wynajęty przez doktora Archimedesa Q. Portera i jego córkę Jane jako przewodnik, który miał zapewnić im bezpieczeństwo w trakcie ekspedycji do Afryki w poszukiwaniu zagrożonych gatunków goryli. Podczas wyprawy często wchodził w spory z pozostałymi uczestnikami, lecz nikt się nie spodziewał, że zamierza on wraz z grupą najemników przejąć kontrolę nad ekspedycją i złapać jak najwięcej goryli, by sprzedać je na czarnym rynku. Nie miał nawet skrupułów ażeby zniewolić Jane, doktora Portera oraz wychowanego przez goryle Tarzana, którego spotkali w dziczy.

Człowiekowi-małpie udaje się jednak wydostać z zamknięcia i wraz z zarówno ludzkimi jak i małpimi towarzyszami przeganiają ludzi Claytona, który z kolei przez niefortunny wypadek wiesza się lianie podczas walki z Tarzanem na wysokim drzewie.

Ciekawostki

  • Imię Claytona ani razu nie zostaje wypowiedziane w filmie
  • Ma on jedną z najdrastyczniejszych śmierci w historii animowanych filmów Disney'a
  • To drugi złoczyńca po Strombolim, który ukrywa swoje prawdziwe oblicze przed bohaterami filmu