FANDOM

Oczyśćcie Ziemię ogniem! Ta planeta stanie się moją świątynią, a my powstaniemy! To będzie nasz raj!

—Cesarz Daleków

Cesarz Daleków (ang. Dalek Emperor) – jeden z antagonistów występujących w serialu Doktor Who, przywódca Daleków. W odróżnieniu od swoich podwładnych jest postacią epizodyczną, gdyż oficjalnie pojawił się tylko w dwóch ekranizowanych historiach.

Historia Edytuj

Cesarz Daleków początkowo planował podbój Ziemi poprzez zastosowanie szantażu wobec Doktora, aby ten przeprowadził badania nad czynnikiem ludzkim, co pozwoliłoby na wysłanie na Ziemię wirusa, który zmieni mentalność ludzi na typową dla Daleków Plan nie powiódł się, gdyż na planecie Skaro doszło do wybuchu wojny domowej. Cesarz przetrwał wojnę.

Cesarz był głównym dowódcą wojsk Daleków podczas wojny z Władcami Czasu. Podczas tej wojny założył Kult Skaro – grupę czterech Daleków mających za zadanie myśleć jak przeciwnik oraz poszukiwać sposobów na przetrwanie Daleków w przyszłości.

Okręt flagowy, na którym przebywał Cesarz, ledwie dotrwał do końca wojny. Błąkając się przez czas, znajdował się w krytycznym stanie. Dotarłszy do roku 199 909, zainstalował na Satelicie Piątym pasożyta. Po pokonaniu pasożyta, w roku 200 100, Cesarz Daleków dalej wykorzystywał satelitę, tym razem wyłapując ludzi i wykorzystując ich tkanki do stworzenia nowych Daleków. Po konfrontacji z Doktorem nakazał eksterminację wszystkich ludzi znajdujących się na Ziemi oraz na Satelicie Piątym, jednak został później zgładzony przez istotę nazwaną Złym Wilkiem, mimo własnego przekonania o nieśmiertelności.

Cechy Edytuj

Cesarz Daleków wyróżnia się od pozostałych Daleków wyglądem. Jego pancerz nie jest mobilny, zaś jego biologiczna forma jest zamknięta w widocznym lub niewidocznym z zewnątrz szklanym pojemniku.

Charakterem nie odbiega od reszty Daleków. Jest arogancki i despotyczny, cechuje go wyraźna megalomania i kompleks boga. Jest przekonany o swojej wyższości do tego stopnia, iż uważa siebie za istotę nieśmiertelną. Pomimo tego, że udało mu się stworzyć Daleków z ludzkich ciał, odrzucał wszystkie cechy nietypowe dla Daleków, a fakt, że stworzeni przez niego Dalekowie są pół-ludźmi, określił mianem bluźnierstwa, gdyż uważał, że jest bogiem wszystkich Daleków, a jego dzieła są całkowicie wyzute z człowieczeństwa.

Ważniejsze występy Edytuj

  • Zło Daleków (ang. Evil of the Daleks) (1967)
  • Każdy idzie w swoją stronę (ang. Parting of the Ways) (2005)

Ciekawostki Edytuj

  • Dalek, który zabił Davrosa, uznał siebie za przywódcę wszystkich Daleków, i pełnił funkcję cesarza w późniejszych historiach.
  • Davros raz pełnił funkcję cesarza Daleków.