FANDOM

Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą. Bójcie się raczej Tego, który duszę i ciało może zatracić w piekle.

—Mateusz 10:28

Lucyfer, znany też jako Szatan lub po prostu Diabeł, jest uważany przez wiele religii za najwyższego władcę piekła i demonów. Alternatywnie uważa się go również za żywe ucieleśnienie zła, którego moc ustępuje jedynie mocy Boga. Chociaż Szatan był pierwotnie koncepcją judeochrześcijańską, prawie wszystkie religie ortodoksyjne mają złą, podobną do boga (lub półboga) postać, o której można powiedzieć, że jest związana z Szatanem w manierze i celach.

Dla niektórych Szatan jest niemal wszechmocny, podczas gdy inni ograniczają jego moc jedynie do zepsucia lub oszukiwania ludzkości. Niektóre religie nie uważają Szatana za czyste zło, wierząc, że służy on do testowania wiary ludzi poprzez cierpienie. Jednak powszechnie Szatan zawsze ucieleśnia złe demoniczne wpływy we wszechświecie. Był głównym antagonistą w Księdze Hioba, czterech Ewangeliach i Księdze Objawienia.

Historia

Chrześcijaństwo

W Starym Testamencie Szatan pierwotnie nazywał się Lucyfer, Gwiazda Zaranna, co oznacza nosiciela światła. Był cherubinem, zgodnie z jedną z interpretacji Ezechiela 28: 12-15. Niektórzy chrześcijanie uważają, że Lucyfer był pierwszym z aniołów i nie miał innego przełożonego niż sam Bóg. Lucyfer zajmował również stanowisko Oskarżyciela i działał jako pewien rodzaj prokuratora w Niebie. W końcu, po stworzeniu ludzkości, stał się dumny i zazdrosny o Bożą moc, a także o ludzkość za to, że Bóg ją faworyzował, przez co próbował go obalić, gromadząc legiony wyznawców wśród innych aniołach i buntując się przeciwko Bogu w pierwszej wojnie w niebie. Został pokonany przez Michała Archanioła i wrzucony do piekła za karę. Szatan również próbował kiedyś podważyć moc Bożą, kusząc Jezusa Chrystusa, aby się skłonił i oddawał mu pokłon, chociaż Jezus tego nie chciał. Szatan próbował również przekonać Jezusa, aby nie był ukrzyżowany, ponieważ straciłby moc, jako że Jezus poniósłby ciężar grzechów ludzkości. Mówi się, że w Dniu Sądu Szatan ponownie dojdzie do władzy i poprowadzi kolejną wojnę z Niebem, tym razem on i jego wyznawcy zostaną zrzuceni przez samego Boga i zesłani na jezioro płonącego ognia (piekła) jako kara wieczna za ich liczne grzechy. W przeciwieństwie do wielu przedstawień w kulturze popularnej, Biblia nigdy nie mówi wprost, że Szatan jest władcą piekła. Sugeruje się, że obecnie wędruje po całym świecie, zgodnie z Hioba 1: 7 i 1 Piotra 5: 8.

Islam

W wierze islamskiej Szatan jest określany jako Iblis i nie zbuntował się przeciwko Bogu z zazdrości o moc Stwórcy, ale raczej z pogardy dla ludzkości - którą Bóg stworzył i której inne stworzenia się kłaniały. Iblis odmówił pokłonu ludzkości (niektórzy twierdzą, że ukląkł tylko przed Bogiem), w ten sposób został wygnany z Jannah („Raju”) i otrzymał jedynie moc skorumpowania ludzi, aż do dnia, w którym Bóg powróci, aby osądzić świat.

Opis

Synu człowieczy, podnieś lament nad królem Tyru i powiedz mu: Tak mówi Pan Bóg: Byłeś odbiciem doskonałości, pełen mądrości i niezrównanie piękny. Mieszkałeś w Edenie, ogrodzie Bożym; okrywały cię wszelkiego rodzaju szlachetne kamienie: rubin, topaz, diament, tarszisz, onyks, beryl, szafir, karbunkuł, szmaragd, a ze złota wykonano okrętki i oprawy na tobie, przygotowane w dniu twego stworzenia. Jako wielkiego cheruba opiekunem ustanowiłem cię na świętej górze Bożej, chadzałeś pośród błyszczących kamieni. Byłeś doskonały w postępowaniu swoim od dni twego stworzenia, aż znalazła się w tobie nieprawość. Pod wpływem rozkwitu twego handlu wnętrze twoje napełniło się uciskiem i zgrzeszyłeś, wobec czego zrzuciłem cię z góry Bożej i jako cherub opiekun zniknąłeś spośród błyszczących kamieni. Serce twoje stało się wyniosłe z powodu twej piękności, zanikła twoja przezorność z powodu twego blasku. Rzuciłem cię na ziemię, wydałem cię królom na widowisko. Mnóstwem twoich przewin, nieuczciwością twego handlu zbezcześciłeś swoją świątynię. Sprawiłem, że ogień wyszedł z twego wnętrza, aby cię pochłonąć, i obróciłem cię w popiół na ziemi na oczach tych wszystkich, którzy na ciebie patrzyli. Wszystkie spośród narodów, które cię znały, zdumiały się nad tobą. Stałeś się dla nich postrachem. Przestałeś istnieć na zawsze.

—Opis Szatana w Starym Testamencie, Ezekiel 28:12-19

W kulturze popularnej Szatan jest przedstawiany jako czerwonoskóry humanoid z nogami kozła. Będąc podobnym pod wieloma względami do rzymskiego boga Pana, różni się on posiadaniem czerwonych skrzydeł podobnych do smoka lub ich brakiem, i ma długi ogon z rozwidlonym końcem. Jego wybrana broń jest zazwyczaj trójzębem i zawsze widać, jak dąży do ognia piekielnego lub kusi biedną duszę. Zdolny do zmiany kształtu, mówi się, że Szatan przybiera dowolną formę, aby kusić ludzi, ale satyryczna forma (znana jako Diabeł) pozostaje jedną z jego najbardziej znanych postaci.

Szatan jest również często mylony z Bafometem, kozim demonem silnie związanym z czarną magią, i dlatego te dwie istoty często się łączy. Dotyczy to również wielu alter ego szatana, takich jak Belzebub (władca much) lub Baal. Wiele alter ego Szatana opiera się na starożytnych bogach płodności lub pogańskich bóstwach, które wczesny kościół postrzegał jako zło, a tym samym dodawali do piekielnej hierarchii demonów z Szatanem jako ich panem i władcą. Jednak na przestrzeni wieków demonologia stała się mniej popularna, a piekielna koncepcja hierarchii zanikła (choć niektórzy nadal w nią wierzą).

Symbolizm

Szatan jest ucieleśnieniem zła. W historii Adama i Ewy Szatan jest przedstawiany jako Wąż, tajemnicze gadające stworzenie, które jest powtarzającym się symbolem oszustwa i pokusy. Nakłania Ewę do zjedzenia zakazanego owocu z Drzewa Wiedzy (Drzewa Poczęcia) poprzez oszustwo i manipulację. Mówi się, że grzech jest spowodowany pokusą, która z kolei jest spowodowana przez Szatana, a zatem Szatan był odpowiedzialny za pierwszy grzech ludzkości.

Szatan ucieleśnia także złe części ludzkości, na które spogląda większość cywilizowanych ludzi: takie rzeczy, jak przemoc, pożądanie i brak wiary - przypomnienie o bardziej zwierzęcym (lub dzikim) pochodzeniu, jakie mogli mieć ludzie, i strach, że bez nich właściwe wytyczne (takie jak przykazania biblijne lub współczesne prawo), wrócilibyśmy do tak dzikiego zachowania (dobry przykład tej myśli można zobaczyć w historii Władca much).

Ciekawostki

  • Diabeł ma więcej wcieleń, które liczą się jako Czyste Zło niż jakakolwiek inna postać. Jak na ironię, tradycyjna wersja folklorystyczna nie liczy się z powodu problemów moralnych.