Złoczyńcy Wiki
Advertisement
Skull-32-xxl.png
Uwaga!
Ten złoczyńca został uznany za Czyste Zło. W związku z tym jest jednym z najgorszych złoczyńców, pozbawionym pozytywnych cech i bez żadnych szans na odkupienie. Nawet jeśli posiada jakieś pojedyncze, pozytywne cechy to najczęściej są one fałszywe, nieszczere i w ogóle nie usprawiedliwiają ohydnych zbrodni jakich złoczyńca się dopuścił. Dla tego rodzaju złoczyńcy robienie złych rzeczy jest tak naturalne, jak oddychanie.
Circle spoiler alert.png
Uwaga!
Ta strona zawiera główne spoilery. Jeśli nie chcesz znać ważnych informacji na temat fabuły/elementów związanych z postacią, nie powinieneś czytać tego artykułu poza tym ostrzeżeniem: Nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek negatywne skutki, jakie te fakty mogą mieć na użytkownika chcącego jednak przeczytać ten artykuł.
Do szablonu +18.png
Uwaga!
Powiedz mi, czy ty i JoJo już się pocałowaliście? Uznam to za nie. Myślałaś, że twoim pierwszym pocałunkiem będzie JoJo, ale to byłem ja, Dio!

—Najsłynniejsza kwestia Dio

Świat!

—Dio aktywujący swoje widmo, w japońskiej wersji określane jako ZA WARUDO

MUDA! MUDA! MUDA! MUDA! MUDA! MUDA! MUDA! MUDA! MUDA! MUDA!

—Kwestia Dio

Czy pamiętasz, ile zjadłeś bochenków chleba w swoim życiu?

— Dio do Williama Zeppeli'ego

Dio Brando, znany także jako DIO, to główny złoczyńca w serii JoJo's Bizarre Adventure. Służy w niej jako główny antagonista w części Phantom Blood i Stardust Crusaders, a także jako pośmiertny antagonista w Stone Ocean.

Pierwotnie ambitny człowiek urodzony w biednej rodzinie, Dio jest złoczyńcą przebiegłym, nie myślącym o konsekwencjach i niezaspokojonego pragnienia władzy i mocy. Po transformacji w wampira i zostaniu użytkownikiem widma, Dio zdobył wielu sługusów i spowodował wiele ważnych wydarzeń w serii, od śmierci Georgea Joestara do wykształcenia widm u członków rodziny Joestarów.

Dio jest również ojcem Giorna Giovanny, głównego protagonisty piątej części serii, oraz trzech innych synów. Podczas gdy Giorno został członkiem mafii, trzej pozostali zostali oddani pod opiekę bliskiego przyjaciela Dio, Enrica Pucci.

Przedstawienia

  • W słuchowisku dramatycznym podłożył mu głosu Norio Wakamoto.
  • W JoJo's Bizarre Adventure: Dziedzictwo dla Przyszłości podkładał mu głosu Isshin Chiba.
  • W wersji OVA serii podłożył mu głosu Nobuo Tanaka.
    • W angielskiej wersji dubbingował go Andrew Chaikin.
  • Hikaru Midorikawa podłożył mu głos w ekranizacji i adaptacji na PS2 JoJo's Bizarre Adventure: Phantom Blood.
  • Jego młodszej wersji z anime podkładał głos Kenji Nojima, natomiast starszej - Takehito Koyasu. Takehito Koyasu podłożył mu głosu później także w JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle i w JoJo's Bizarre Adventure: Eyes of Heaven.
    • W angielskiej wersji dubbingował go Patrick Seitz.

Biografia

Przeszłość

Dio urodził się w Londynie w roku 1868. Jego ojcem był Dario Brando. Dorastając w biedzie, Dio rozwinął ogromną nienawiść do własnego ojca, zarówno z powodu spowodowania przedwczesnej śmierci jego matki kiedy był młody, jak i ogólnego znęcania się nad nim. W wieku około 12 lat, Dio zaczął kupować truciznę od Wanga i truć nią ojca. To spowodowało śmierć Dario w z powodu choroby.

Dio, stojący przed grobem swojego ojca.

Przed śmiercią jednak Dario mówi Dio, aby udał się do Rezydencji Joestarów, gdyż owa rodzina ma przysługę dla niego do wyświadczenia. W swoim ostatnim akcie nieposzanowania ojca, Dio pluje na jego grób.

Tuż po przyjeździe do Posiadłości Joestarów, Dio zostaje powitany przez tutejszego syna arystokraty, Jonatana Joestara. Zirytowany jego zachowaniem, Dio kopie jego rodzinnego psa w pysk. Nie marnując czasu, Dio obiecał, że zrujnuje dzieciństwo Jonatana.

W środku rezydencji, Jonatan chce zanieść walizki Dio na górę. Jednak Dio łapie Jonatana za rękę i mówi mu, aby nie dotykał jego rzeczy. Dio następnie rozkazuje lokajowi zanieść jego walizki. Na obiedzie rodzinnym, Dio zdobywa przychylność ojca Jonatana, Georgia Joestara.

Jakiś czas później, Dio dołącza do klubu bokserskiego Jonatana, tylko po to, aby go pobić i zabłysnąć wśród tutejszych mieszkańców. Rozsiewa także fałszywe plotki o Jonatanie, czyniąc z niego obiekt prześladowań.

Zauważając, że pobyt z Eriną Pendleton pomaga Jonatanowi ochłonąć, Dio siłą całuje ją. Rozwścieczony Jonatan rozpoczyna walkę z Dio, tym razem go pokonując. Podczas walki, Dio zauważa, że w kontakcie z krwią, Kamienna Maska w rezydencji rozwija kolce. Walkę przerywa George Joestar, który rozkazuje obojgu pójść do swoich pokoi.

W zemście za upokorzenie go, Dio zamyka psa Jonatana w piecu, aby następnie lokaj niezamierzenie go podpalił żywcem.

JoJo's Bizarre Adventure: Phantom Blood (1888-1889)

Odrzucam swoje człowieństwo, JoJo! Jestem ponadto!

—Dio, przed staniem się wampirem

Siedem lat później, Dio przestał prześladować Jonatana i zaczął uczęszczać się razem z nim do Akademii Hugh Hudsona, gdzie studiował prawo. Po siedmiu latach, spędzonych razem z Jonatanem w przyjaźni, Dio postanowił wprawić swój plan w życie, polegający na otruciu Georgia Joestara, by posiąść jego bogactwo. Jednak Jonatanowi udało się odkryć podobieństwo między chorobą ojca oraz Dario i wywnioskować, że Dio otruł Georgia. To zmusiło Dio do wymyślenia planu zabicia Jonatana, tylko po to, aby ten wszedł na Ulicę Ogrów.

Pod wpływem alkoholu, Dio wyszedł na ulicę, aby przetestować maskę. Po drodzę natknął się na parę przechodniów, na których niechcący wszedł. Zauważając, że jest pod wpływem alkoholu, przechodnie zaczynają się wyśmiewać z Dio. On to ignoruje, dopóki nie wspominają jego ojca. Wściekły Dio rozbił butelkę o twarz jednego z przechodniów. Widząc jego brak szacunku, drugi z przechodni wyciągnął nóż. Dostrzegając okazję, aby sprawdzić działanie maski, Dio zabija jednego z przechodniów i używa jego krwi na drugim, nakładając mu na twarz maskę. Spowodowało to jego przemianę w wampira, który prawie zabił Dio. Na szczęście dla Dio, słońce wyszło chwilę po tym, przez co wampir został natychmiast spalony.

Po powrocie do rezydencji, Dio zastał policję, z zamiarem aresztowania jego oraz Wanga, za próbę ojcobójstwa. Przedtem jednak, Dio poprosił Jonatana, aby on zakuł go w kajdanki, po czym dodał, że ludzie mają swoje ograniczenia. Zdezorientowany Jonatan zapytał, o co mu chodzi. Dio odpowiedział mu, że odrzuca swoje człowieczeństwo, poczym dźgnął Georgia w serce i pokrył jego krwią maskę, którą następnie założył. Natychmiast został postrzelony przez policję, jednak chwilę potem, będąc już wampirem, Dio odzyskał przytomność i zabił sędziego. Jonatan próbował powstrzymać Dio, strzelając mu w głowę. Ku jego zaskoczeniu, Dio jedynie zlizał krew cieknącą mu z czoła. W rozpaczliwej próbie zabicia krwiopijcy, Jonatan spalił rezydencję, ledwo uchodząc przy tym z życiem. Dio jednakże przetrwał i zamienił Wanga w zombie. W trakcie regenerowania swoich ran, Dio natknął się również na Kubę Rozpruwacza, mordującego swoją piątą ofiarę, którego następnie zamienił w zombie. Przejął władzę nad zamkiem Wietrznych Rycerzy i uczynił go swoim domem. Następnie kontynuował regenerację oparzeń, pijąc przy tym krew cywilów i zamieniając ich w zombie. W pewnym momencie porwał kobietę z niemowlęciem. Ta błagała Dio, aby nie krzywdził jej dziecka. Dio przyrzekł, że ani on, ani żaden z jego sług nie podniesie palca na jej dziecko, poczym zamienił kobietę w zombie. Zgodnie z jego oczekiwaniami, kobieta natychmiast pożarła swoje dziecko.

Po odkryciu, że Dio wciąż żyje, Jonatan zaczął trenować technikę oddychania o nazwie Hamon u Williama Zeppeli. Pierwsza ponowna walka Dio i Jonatana odbyła się na wzgórzu, niedaleko zamku. Aby przeciwdziałać atakom Williama i Jonatana, Dio rozwinął zdolność do zamrażania innych dotykiem. Znudzony walką, Dio przywrócił do życia dwóch wojowników, Bruforda i Tarkusa. Po chwili uciekł i porwał siostrę chłopca Poco, której złożył w zamku propozycję dołączenia do jego armii. Ta odmawia, poczym policzkuje Dio.

Widząc, że dziewczynie nie podoba się jego towarzystwo, Dio nasłał na nią potwora, poczym opuścił pokój. Jednak Jonatanowi udaje się pokonać dwojga wojowników, przy czym Zeppeli ginie, poczym dociera do zamku Dio, razem z gangiem użytkowników Hamonu. Udaje mu się pokonać potwora i uratować siostrę Poco. Następnie dociera do Dio, jednak zanim ma okazję do zaatakowania go, Dio zostaje zaatakowany przez Dire, jednego z członków gangu. Dio zamraża go aż po głowę, a następnie niszczy jego ciało. Przedtem jednak zostaje dotkliwie zraniony przez róże wyrzucone przez niego. Zirytowany Dio wysyła swoje sługi na gang, a sam walczy z Jonatanem. Walka ostatecznie kończy się przeładowaniem ciała Dio Hamonem, co skutkuje zniszczeniem jego ciała. Mimo to, Dio przeżywa, odcinając sobie głowę. Następnie wzywa Wanga, aby go zabrał.

Tymczasem Jonatan i Erina, po ślubie, wybierają się na miesiąc miodowy na rejsie. Dio dociera na owy statek w trumnie. Następnie otwiera trumnę i zamienia pijanego księdza w zombie, a potem zamienia wszystkich innych na statku w zombie.

Po raz ostatni konfrontuje się Jonatanem, któremu podcina gardło płynem wystrzeliwanym z oczu. Wcześniej jednak Jonatan powoduje katastrofę statku, natomiast Erina ucieka w trumnie Dio.

Desperacko Dio próbuje przekonać Jonatana, aby go puścił, ale Jonatan był już martwy. Zirytowany Dio odcina jego głowę i kradnie jego ciało, a następnie chowa się innej trumnie na statku.

Przed wydarzeniami ze Stardust Crusaders

W 1983 roku, trumna Dio została wyłowiona przez pewnych rybaków u wybrzeży Afryki. Znany teraz jako DIO podróżował po świecie, spotykając różnych ludzi, takich jak Enya Geil, która używa na DIO strzały, skutkując u niego wykształceniem widma, o nazwie Świat. Jakiś czas później odkrył proroctwo, mówiące o ostatecznym widmie, zdolnym do odtwarzania świata. Sam był również częścią przepowiedni. Spotkał także księcia o imieniu Enrico Pucci, który później stał się jego najbardziej zaufanym przyjacielem. Jako znak przyjaźni, DIO podarował Pucciemu swoją kość.

JoJo's Bizarre Adventure: Stardust Crusaders (1987-1988)

Wiek po wydarzeniach z Phantom Blood i w późnych miesiącach 1987 roku, plany DIO polegały na podbiciu świata oraz uczynieniu go idealnym miejscem dla siebie i swoich sług. Jednakże, potomkowie Jonatana wykształcili swoje widma, ponieważ DIO używał ciała Jonatana. Pomimo spędzenia stu lat w ciele Joestara, DIO wciąż nie przywyknął do niego i potrzebował do tego krwi innego Joestara. Zarówno Joseph Joestar, jak i Jotaro Kujo, jak również jego matka, Holly, wykształcili widma. Jednak z powodu łagodnej natury tej ostatniej, nie była ona zdolna do kontrolowania widma, przez co powoli zaczęła umierać. Z tego powodu Joestarowie wyruszają w podróż, aby znaleźć i zabić DIO, zanim Holly umrze. Mimo świadomości o podróży Joestarów, DIO nie wysila się i zamiast tego decyduje się wynająć przeróżnych użytkowników widm do pozbycia się Joestarów. Tylko okazjonalnie występuje w cieniu, rozmawiając ze swoimi sługami lub czytając książki w swojej posiadłości.

Występuje jednak w finale, w kilkuczęściowym odcinku Świat DIO. Na początku spotyka Polnareffa, któremu mówi, aby wszedł po schodach, jeśli chce walczyć. Polnareff nie mógł jednak tego zrobić, bo z nieznanego powodu cofał się w dół za każdym razem, kiedy wchodził po schodach. Zadowolony DIO odchodzi. Później, bohaterowie zmuszają Nukesaku, jednego ze sług DIO, do otworzenia jego trumny. Nagle Nukesaku pojawia się w trumnie, pokrojony na drobne kawałki. Bohaterowie uciekają z posiadłości DIO, jednak słońce zachodzi, dając DIO szansę na pościg.

Grupa rozdziela się, przez co DIO najpierw ściga Kakyoina i Josepha. Obaj uciekają samochodem. W odpowiedzi DIO wchodzi do limuzyny i zmusza jej właściciela, aby ścigał wskazany samochód. Po zbliżeniu się do samochodu Kakyoina i Josepha, DIO ciska właścicielem w ich auto. Dwójka ucieka na dach, gdzie Kakyoin zastawia pułapkę, która unieruchamia DIO.

Jednakże, DIO zatrzymuje czas, niszczy pułapkę i zabija Kakyoina potężnym ciosem w brzuch. Jednak przed śmiercią, Kakyoin ostatkiem sił tworzy rysę na pobliskim zegarze, wysyłając Josephowi ukrytą wiadomość. Josephowi udaje się uciec od DIO i zdradzić Jotaro sekret widma DIO. DIO jednak zatrzymuje czas i rzuca nożem w szyję Josepha, zabijając go.

Jotaro popada w konfrontację z DIO i próbuje dać mu do zrozumienia, że nie może się poruszać, kiedy czas jest wstrzymany. DIO jednak zauważa jego podstęp i rzuca w niego kilkanaście noży. Będąc niezdolnym do uniknięcia tego ataku, Jotaro był zmuszony do odbicia noży. Mimo to i tak zostaje dźgnięty kilkanaście razy. Wciąż jednak żył, ponieważ schował pod ubraniem kilkanaście książek, mimo to starał się udawać martwego, aby zmylić DIO. Po sprawdzeniu oddechu i pulsu Jotaro, DIO był przekonany, że nie żyje. Dla spokoju ducha, DIO pochwycił znak drogowy i planował odciąć Jotaro głowę. Zostaje jednak dźgnięty w mózg przez Polnareffa. Zirytowany, DIO zatrzymuje czas i odpycha Polnareffa na bezpieczną odległość. Następnie ponownie chwyta znak drogowy i stara się odciąć Jotaro głowę. Ten jednak uderza DIO w głowę, przebijając mu się przez czaszkę i miażdżąc większość mózgu. Z powodu obrażeń głowy, DIO był niezdolny chodzenia, przez co był zmuszony do czołgania się. DIO zatrzymuje czas i łapie pobliską taksówkę, po czym wznawia czas i ucieka. Widmo Jotaro uszkadza taksówkę, powodując wypadek.

Następnie Jotaro uderza DIO z ogromną siłą, co wysyła go na ogromną odległość. Nieświadomie, Jotaro wysłał DIO z pobliże ciała Josepha. Wypicie krwi Josepha pomaga DIO odzyskać siły i wznowić walkę.

DIO ponownie zatrzymuje czas, zrzuca na Jotaro walec drogowy i niszczy go ogromną siłą. Okazuje się jednak, że Jotaro przeżył, ponieważ uciekł przed kolizją. Jotaro łamie nogę DIO, ale ten oślepia go własną krwią. Następnie DIO używa swojego widma do kopnięcia Jotaro w nogę, ale ten odpiera to własnym widmem. Ręka Platynowej Gwiazdy (widma Jotaro) zostaje złamana, jednak jako, że widmo DIO zostało kopnięte w to samo miejsce, w którym noga DIO była złamania, widmo DIO zostaje zniszczone, a on sam eksploduje. Pozostała tylko jego dolna część ciała. Następnie Jotaro każe zrobić transfuzje krwi DIO do Josepha, co wskrzesza go. Zwłoki DIO zostają później zniszczone przez promienie słoneczne.

Dziedzictwo

Pomimo śmierci DIO, jego działania wciąż wpływają na następne rozdziały serii.

  • W JoJo's Bizarre Adventure: Diamond is Unbreakable, niektóre ze strzał Enyi zostały wykradzione przez ojca Yoshikage Kiry, Yoshihiro; natomiast w JoJo's Bizarre Adventure: Golden Wind, przez Diavolo.
  • W JoJo's Bizarre Adventure: Golden Wind, syn DIO, Giorno Giovanna, służy jako protagonista części.
  • W JoJo's Bizarre Adventure: Stone Ocean, to co zostało z DIO zostaje wykorzystane przez Pucciego.
  • W JoJo's Bizarre Adventure: Steel Ball Run, alternatywna wersja DIO (o imieniu Diego Brand) antagonizuje Joestarów i ich sojuszników ze swoją alternatywną wersją, posiadającą własne widmo o nazwie ŚWIAT.

JoJo's Bizarre Adventure: Eyes of Heaven

Alternatywna wersja DIO (o nazwie Wniebowzięty DIO) służy jako główny antagonista w fabule gry. Jego widmo nosi nazwie Świat nad Niebem.

Charakterystyka

Wygląd

Phantom Blood

W pierwszych odcinkach, Dio był szczupłym dzieckiem o blond włosach i brązowych oczach. Na uszach ma trzy pieprzyki. Nosił typowy strój dla dzieci tego okresu: granatową marynarkę, białą koszulę, czerwony krawat, granatowe spodnie na szelkach, pantofle oraz pasiaste pończochy. Jako bokser nosił koszulkę z podwiniętymi rękawami, rękawice bokserskie oraz niebieskie spodnie.

Jako młody dorosły, Dio jest wysokim i muskularnym młodzieńcem. Zamiast marynarki nosi granatową kamizelkę. Jego spodnie są szare.

Podczas spaceru na ulicy, Dio nosił cylinder oraz płaszcz z piórami.

Jako wampir, wygląd Dio nieznacznie się zmienia. Wykształca ostre kły, jego włosy stają się rozczochrane, a oczy są ciemniejsze i ostrzejsze. Po spaleniu rezydencji Joestarów nosi kolorowy strój z szalikiem na szyi, parą wysokich butów, dwukolorowe spodnie oraz karwasze.

Stardust Crusaders

Przez większość odcinków, twarz Dio jest niewidoczna. Blond włosy Dio sięgają do ramion. Na szyi jest widoczna blizna. Nie nosi koszulki, odsłaniając muskularny tułów Jonatana. Nosi żółte (pomarańczowe w anime) spodnie na zielonych szelkach z ochraniaczami na kolanach w kształcie serca.

W finale części, Świat Dio, Dio nosi czarny podkoszulek sięgający aż do bioder. Zakłada również kurtkę z długimi rękawami w kolorze spodni, także z zielonymi ochraniaczami w kształcie serca. Buty oraz bransolety na jego nadgarstkach są złote. Dodatkowo ma bandanę na czole oraz obrożę na szyi, zasłaniającą bliznę.

W swej przebudzonej formie, Dio nie nosi kurtki, ani ochraniaczy na łokciach. Jego bandana została zniszczona przez Platynową Gwiazdę. Usta są grube i zielone, a włosy silne rozczochrane.

Osobowość

Podczas gdy Speedwagon twierdzi, że urodził się jako zły, zdradziecki i szaloni, natura Dio może być częściowo wyjaśniona przez jego obelżywe wychowanie z rąk ojca alkoholika, którego później zabił. Okazuje się, że jest niezwykle aroganckim i ambitnym megalomanem. Zrobi wszystko, aby dostać to, czego chce, nawet jeśli oznacza to krzywdzenie i poniżanie ludzi, tak jak zrobił to Jonathanowi Joestarowi, gdy byli młodzi, i porzucenie swojego człowieczeństwa na rzecz zostania wampirem. Jednak DIO nie jest całkowicie zły, przynajmniej nie na początku. Pokazuje dobrą stronę tym, którzy sami są dla niego dobrzy. W szczególności wykazywał niezwykle przychylne nastawienie do Enrico Pucciego, który w zamian okazał lojalność. DIO ma również pasję do czytania, ponieważ czasami można go znaleźć w bibliotece, w swojej egipskiej rezydencji.

O ile nie zostanie sprowokowany lub uznany za przeszkodę, DIO zwykle nie zaatakuje niczego ani nikogo, chociaż jest to prawdopodobnie bardziej z tego powodu, że uważa większość przeciwników za nieistotnych i niegodnych jego uwagi, aniżeli byłoby to z dobroci lub miłosierdzia. Najpierw spróbuje przekonać ludzi, aby dla niego pracowali, a następnie walczy z nimi, jeśli mu się sprzeciwią.

Mimo to DIO okazał się znacznie bardziej zdeprawowany i zły, niż się początkowo wydawał, a jego działania stały się bardziej przerażające w miarę postępów w serii. Jest gotów wyrzucić, odrzucić lub zniszczyć wszystko, co powstrzymuje go w dążeniu do jego nienasyconego głodu władzy. Co więcej, jego powtarzający się brak empatii lub sumienia odrzuca wszelkie odkupieńcze cechy, które posiadał na początku.

Moce i Umiejętności

Moce

Fizjologia wampira: Po zamordowaniu Georgia w Rezydencji Joestarów i pokryciu jego krwią maski, Dio przekształcił się wampira, nieumarłego w naturze stworzenia, posiadającego wiele nadludzkich mocy i atrybutów.

  • Absorpcja krwi: Jak klasyczne wampiry, Dio ożywia swoje ciało poprzez wysysanie krwi z żyjących istot, głównie ludzi. Pomimo posiadania kłów jednak, Dio pochłania krew za pomocą palców. Pochłanianie krwi pomaga wampirom zwiększyć swoją moc oraz leczyć się z poważniejszych obrażeń fizycznych. Ta moc była kluczowym czynnikiem finału Stardust Crusaders, gdzie całkowicie wyssał całą krew z ciała Josepha i zyskał całkowitą władzę nad ciałem Jonatana.
  • Czynnik regeneracyjny: Dio wykształcił także napędzany krwiopijstwem czynnik regeneracyjny. Liczne rany postrzałowe oraz powierzchowne spalenia regenerują się niemal natychmiastowo. Wcześniej wspomniane przebicie brzucha na wylot zagoiło się w kilka sekund po wyssaniu krwi z jubilerki. Po spaleniu żywcem w Rezydencji Joestarów, Dio wyleczył się z obrażeń w kilka dni, intensywnie żerując na krwi napotkanych ofiar. Regeneracja Dio pozwala mu także podłączać odcięte części ciała, takie jak ramię po jego odcięciu przez Jonatana w zamku. Poza leczeniem własnego ciała, Dio potrafi także leczyć rany innych. Zdolność tą wykazał w Stone Ocean i użył jej na Puccim, lecząc jego stopę poprzez dotyk.
  • Fuzja: Podobnie jak Ludzie Filaru, Dio Brando może łączyć inne stworzenia ze sobą. W zamku utworzył kilka chimer, które przetrzymywał jako zwierzęta domowe. Sam również wykorzystał tą moc na statku, gdzie połączył swoją głowę z bezgłowym ciałem Jonatana.
  • Nadludzka siła: Przemiana w wampira obdarzyła Dio wysokim poziomem nadludzkiej siły. Potrafi niszczyć ogromne ceglane ściany jednym ciosem, łamać kości i rozrywać dorosłych ludzi na strzępy.
  • Nadludzka szybkość: Dio rozwinął nadludzki poziom szybkości po przemianie w wampira. Jego szybkość, w połączeniu z siłą, pozwala na zabijanie dużych grup przeciwników, zanim ci zdążą zareagować oraz unikać kul z pistoletów. Speedwagon stwierdził w pewnym momencie, że szybkość Dio przewyższa geparda.
  • Nekromancja: Dio potrafi wskrzeszać zmarłych, zombifikując ich w tym procesie. Pierwszy raz wykazał tą moc w walce na wzgórzu, gdzie przywrócił do życia dwojga zombie, Tarkusa i Bruforda. Do czasu walki w zamku, Dio utworzył małą armię zombie.
  • Nieśmiertelność: Dio jest biologicznie nieśmiertelny, tak długo jak żywi się krwią. Nie może umrzeć ze starości, a większość śmiertelnych obrażeń znika po pewnym czasie. Jako, że wampiry są nieumarłe w naturze, śmiertelne rany obejmujące rozcięcie na pół, zredukowanie do samej głowy oraz dźgnięcie w szyje nie mogą go zabić.
  • Odporność na ból: Będąc wampirem, Dio posiada zwiększoną odporność na ból. Nie wykazał żadnych oznak bólu po rozerwaniu dłoni włócznią, bezpośrednim postrzale w głowie przez Speedwagona, dźgnięciu w głowę przez Polnareffa czy spaleniu sobie palców papierosem.
  • Wyostrzone zmysły: Zmysły Dio wraz z przemianą w wampira również zostały wzmocnione. Mógł usłyszeć bicie czyjegoś serca, nasłuchując gruntu z odległości kilkunastu metrów.
  • Zamrażający dotyk: Dio wykształcił moc do zamrażania ludzi w fizycznym kontakcie. Po raz pierwszy ją zademonstrował w walce na wzgórzu. Zamieniając wilgoć w swoim ciele, Dio może pochłaniać ciepło z żywych istot, zamrażając je. Technika ta została użyta do zabicia Dire w walce w zamku. Nigdy nie użył jednak tej mocy na statku ani w Stardust Crusaders.
  • Świat: Kiedy ciało Jonatana w posiadaniu DIO zostało przebite magiczną strzałą na kilka lat przed wydarzeniami ze Stardust Crusaders, DIO wykształcił zdolność do przywoływania humanoidalnego widma, znanego jako Świat, będącego fizyczną manifestacją jego energii życiowej. Jak większość widm w serii, Świat nie może zostać jakkolwiek zraniony lub widziany przez normalnych ludzi, a jedynie inni użytkownicy widm mogą go zobaczyć i jedynie inne widma mogą go skrzywdzić. Jego moce obejmują:
    • Nadludzka siła: Świat dysponuje nadludzkim poziomem siły, otrzymując ocenę A w kategorii siły. To stawia go na równi z widmami, takimi jak Karmazynowy Król i Platynowa Gwiazda, które potrafią zabijać ludzi jednym ciosem i przebijać się przez diamenty. Własne wyczyny Świata obejmują przebicie się przez tułów Kakyoina i wysłanie go lecącego na kilkaset metrów w wieżę ciśnień, dorównanie Platynowej Gwieździe w kwestii siły oraz wysłanie Jotaro (używającego Platynowej Gwiazdy do chronienia się przed atakiem) lecącego przez kilkaset metrów na most kopniakiem.
    • Nadludzka szybkość: Świat może poruszać się z prędkością nieosiągalną dla normalnych ludzi, również otrzymując ocenę A w tej kategorii. Dzięki temu potrafi nadążać lub nawet prześcignąć Platynową Gwiazdę w szybkiej wymianie ciosów, blokować uderzenia wspomnianego widma z bliskiego dystansu lub zabijać ludzi z widmami o podobnej szybkości.
    • Zamrażanie czasu: Unikalną mocą Światu jest zamrażanie czasu; podczas jej trwania, wszystko stoi w miejscu i jedynie DIO razem ze swoim widmem mogą się poruszać. Zamrożenie czasu oznacza także zamrożenie grawitacji, dlatego DIO może bez problemu lewitować w powietrzu. Początkowo działa jedynie przez 5 sekund, jednak kiedy DIO pochłania krew Josepha, czas trwania zamrożenia czasu wydłuża się do 9 sekund. To nie jest prawdziwy limit tej mocy, ponieważ wraz z procesem regeneracji blizny na szyi DIO, czas mógłby zostać zamrażany na coraz dłuższe ilości czasu.
  • Fioletowy Pustelnik

    Fioletowy Pustelnik: Podobnie jak Joseph, DIO ma zdolność do przywoływania widma o nazwie Fioletowy Pustelnik. W przeciwieństwie do Światu, Fioletowy Pustelnik ma niesamowity zasięg i służy bardziej do przemieszczania się. Jego unikalną zdolnością jest tworzenie psychicznego obrazu celu, głównie poprzez uderzanie w aparat lub telewizor.

Umiejętności

  • Inteligencja: Dio wykazuje ogromny stopień inteligencji w trakcie serii. Już jako dziecko potrafił pokonać dorosłych w warcaby. Z łatwością zdobywał wysokie oceny w nauce już w wieku 12 lat. Świetnie pozbywał się śladów swojego wkładu w śmierć obu jego ojców i tylko przypadkiem został zdemaskowany. Nawet po wieku spędzonym w trumnie, Dio w zaledwie 6 lat wybudował ogromne imperium kryminalne, rozciągnięte na kilka kontynentów i które przyniosło mu mnóstwo bogactw. Stale pragnie rozwijać swoje umiejętności, zwłaszcza po transformacji w wampira. W walce, Dio jest sprawnym taktykiem. Nie waha się używać nieczystych ruchów i wykorzystywać cywilów na swoją korzyść. Szybko potrafi wymyślić środki zaradcze na określone techniki, takie jak Kosmiczne Rozpruwacze do walki z dystansu, Zamrażający Dotyk do przeciwdziałania Hamonowi czy noże do zmuszenia Jotaro do zmarnowania czasu, w którym może się poruszać w zatrzymanym czasie.
  • Wiedza: Nieodłączną cechą Dio jest jego niezaspokojone pragnienie wiedzy. Często spędzał czas na czytaniu książek w rezydencjach. Kształcił także swoje umiejętności gry w warcaby.
  • Charyzma: Dio jest z natury osobą czarującą i przebiegłą. Retrospekcje pokazują, jak Dio uwiódł Kakyoina i niemal Avdola w ich pierwszych spotkaniach.
  • Połączenie duchowe: Po kradzieży ciała Jonatana, Dio zyskał duchowe połączenie z jego żyjącymi potomkami. Może instynktownie wyczuwać ich obecność, co pozwoliło mu ich tropić w Kairze. W ten sposób jednak nie może odróżniać Josepha od Jotaro, a jedynie wyczuwać ich obecność.

Wady i Słabości

  • Arogancja: Dio jest niezwykle arogancki i ma zwyczaj niedoceniania swoich przeciwników. Po zdobyciu wampirycznych mocy, Dio staje się zbyt pewny siebie i zapomina o ostrożności. Preferuje zabawę oponentami, kiedy ma nad nimi przewagę. To niemal doprowadziło do jego śmierci pod koniec Phantom Blood. Również po zdobyciu Światu, Dio jest wyraźnie pewny swojej wygranej. Dodatkowa chęć tortury psychicznej wrogów jest widoczna, kiedy wysysa całą krew z Josepha na oczach Jotaro.
  • Hamon: Jak wszystkie wampiry w serii, Dio jest podatny na hamon. Jest to specyficzna forma energii, podobna do tej generowanej przez gwiazdy, która może zostać opanowana tylko przez niektórych ludzi, kontrolowana przez samo oddychanie.
  • Ograniczony zasięg Będąc widmem opartym głównie na walce wręcz, Świat posiada zasięg ograniczony do zaledwie kilku metrów od Dio.
  • Światło słoneczne: Podobnie jak klasyczne wampiry, Dio jest niezwykle wrażliwy na światło słoneczne. Jeżeli wyjdzie w dzień na światło słoneczne, ciało Dio zostanie spalone na popiół niemal natychmiastowo.

Galeria

Ciekawostki

  • Jego pierwsze imię to włoskie słowo „Bóg”, ale także nawiązanie do heavy metalowego zespołu DIO, na czele z nieżyjącym Ronniem Jamesem Dio.
  • Dio odpowiada za co najmniej trzy memy wśród fanów i są to: „To jest daremne/Muda”, „Kono Dio da (Jestem Dio/To byłem ja, Dio)” i „Za Warudo/WRYYYYYYY”; jest to też jednym z powodów, dla których Dio stał się popularny w serii JoJo.
  • Jego nazwisko nawiązuje do amerykańskiego aktora Marlona Brando.
  • Hirohiko Araki uważa Dio za „prawdziwego protagonistę” JoJo's Bizarre Adventure: Phantom Blood, a Dio został stworzony i debiutuje przed Johnathanem. Powrót Dio został zainspirowany przez Arakiego, że „zło z przeszłości” byłoby najstraszniejsze, a jego „ciemność” miała rywalizować ze „światłem” Johnathana.
  • Japoński aktor głosowy Dio, Takehito Koyasu, powiedział w swoim wywiadzie, że „miał przeczucie”, że Dio zostanie mu oddany do gry. Wystąpił także jako Redda, Zeke Yeager, Zechs Merquise, Seifer Almasy, Takuma Saiou, Aokiji i Nobuyuki Sugou.
  • Jego angielskim aktorem głosowym jest Patrick Seitz, który dubbingował różne czarne charaktery, takie jak Kunzite, Scorpion, Garrosh Hellscream i Uvogin. Jego postać z anime często pokrywa się z Takehito Koyasu.
  • W pierwszej dziesiątce z 2000 roku stworzonej przez Arakiego Dio został umieszczony jako jego dziesiąta ulubiona postać.
  • Dio jest kanonicznie biseksualny.

Linki zewnętrzne

Advertisement