FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

No, chodź. Pokaż mi te swoje piruety i finty, niech sobie popatrzę.

—Eredin prowokujący Geralta do walki.

Jakieś ostatnie słowa?

—Eredin do Cracha an Craite.

Eredin Bréacc Glas, znany po prostu jako Eredin, jest nadrzędnym antagonistą w grach z serii Wiedźmin. Służy jako główny antagonista i finałowy boss gry Wiedźmin 3: Dziki Gon i większy zły w książkach.

Po zamordowaniu swojego króla Auberona Muircetacha Eredin przejął tron i został królem Aen Elle. Ze swoją elitarną kawalerią Dearg Ruadhri - lepiej znaną jako Dziki Gon - lękał się ludzi, podróżując między światami i porywał ludzi, aby służyli jako jego niewolnicy.

Po tym, jak jego świat miała czekać zagłada z powodu Białego Zimna, Eredin postanowił podbić świat Geralta. Jednak aby przeprowadzić pełną inwazję, potrzebował Ciri i dlatego zaczął ją śledzić.

W polskiej wersji językowej głosu użyczył mu Jacek Mikołajczak, a w wersji angielskiej Steven Hartley.

Biografia Edytuj

Wiedźmin Edytuj

Eredin po raz pierwszy był widziany w grze jako widmowa projekcja, która nieustannie prześladuje Geralta za jego przeszłe niepowodzenia, bez względu na to, czy wymienia ludzi, których zabił, i przekręca prawdę o przeszłych wydarzeniach. Geralt w końcu rozpoznaje go jako Eredina, gdy jechał z Dzikim Gonem jako jednym ich jeźdźców przed ucieczką i poddaniem się amnezji. Geralt wiedział, że musi pokonać to zło, jeśli ktokolwiek miałby być bezpieczny, więc zbadał, jak pokonać upiory, jednak wkrótce odkrył, że Dziki Gon jest w rzeczywistości międzywymiarowymi elfami, a nie upiorami, co tłumaczyłoby dlaczego jeźdźcy Gonu padają ofiarą jego srebrnego miecza przy poprzednich spotkaniach z nimi (ponieważ upiorów nie można zabić, a jedynie odpędzić).

Geralt spotkał Eredina zaraz po pokonaniu Wielkiego Mistrza Zakonu Płonącej Róży Jakuba de Aldersberga, kiedy to Król Gonu prosił o duszę wielkiego mistrza, mimo że nie wiedział, dlaczego Geralt nadal czuł się zmuszony odmówić tej prośby, co rozgniewało Eredina, powodując krótką walkę, która skończyła się na tym, że Geralt odparł wroga, powodując, że Eredin zniknął. Jednak mimo, że Eredin został pokonany, to Geralt wiedział, że spokój nie potrwa długo.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów Edytuj

Eredin i Dziki Gon nie był bezpośrednim zagrożeniem dla Geralta, a został jedynie wspomniany jako wielkie zagrożenie, które wkrótce dotknie ziemię w wiecznym mrozie. Dziki Gon pojawił się także we wspomnieniach z przeszłości Geralta, które ujawniły, że porwali jego kochankę Yennefer po tym, jak Geralt zmartwychwstał i wycofał się z życia jako wiedźmin, co spowodowało, że Geralt wrócił na wiedźmińską ścieżkę, szukając Eredina, by go zabić i odzyskać Yennefer.

Geralt śledził Dziki Gon w całej krainie, napotykając mieszkańców wiosek napadniętych przez Gon, gdzie zabierali młodych mieszkańców ich rodzinon z nieznanych powodów. W trakcie poszukiwań Geralt spotkał wiedźmina Letho i uratował mu życie przed potwornym oszluzgiem, po czym razem udali się na poszukiwanie Gonu, aż w końcu dogonili ich w okolicach Drzewa Wisielców, gdzie wybuchła bitwa, której nie mogli wygrać, bo było ich po prostu za dużo.

Geralt zawarł umowę z Eredinem: jego życie za życie Yennefer, na co Eredin zgodził się natychmiast. Geralt kazał Letho zaopiekować się Yennefer i odszedł z Gonem, co ostatecznie doprowadziło do jego ucieczki przed nim i popadnięcia w amnezję.

Wiedźmin 3: Dziki Gon Edytuj

Eredin i Dziki Gon powracają jako główni antagoniści. Eredinowi pomagają jego trzej generałowie: bezwzględny wojownik Imlerith, potężny mag Caranthir i przebiegły strateg Ge'els. Razem szukają starszej krwi adoptowanej córki Geralta, Ciri, aby uratować swoją ojczyznę, przenosząc się między kolejnymi wymiarami, w poszukiwaniu jej, aż w końcu udało jej się wrócić do Geralta, co również sprowadza z powrotem Dziki Gon.

Kiedy Geraltowi w końcu udaje się wytropić swoją kochankę Yennefer z Vengebergu, ku jego zaskoczeniu, towarzyszy jej w pełni opancerzona eskorta Nilfgaardu, jednak ich zjednoczenie trwało krótko, gdy pojawił się Dziki Gon i zaatakowali ich całkowicie niszcząc całą eskortę, a Geralt i Yennefer byli jedynymi, którzy przeżyli. Nagłe pojawienie się Gonu zszokowało ich obu, ponieważ nie byli świadomi, jak ich znaleźli.

Później, gdy Geralt udał się do wioski, aby spotkać się z informatorem, który miał informacje o Ciri, odkrył, że cała wioska została całkowicie opuszczona z tajemniczym mrozem pokrywającym ziemię. Geralt znalazł jedynego ocalałego, który ujawnił mu, że Gon prowadzony przez samego Eredina napadł na wioskę i zabrał wszystkich, w tym jego córkę. Geralt podejrzewał, że to dlatego, że chcieli zabrać ich z powrotem do swojego świata jako niewolnicy. Ocalały powiedział Geraltowi, że oprócz niego był inny wieśniak, którego nie zabrali, ale brutalnie zabili, gdy usłyszał straszne krzyki dochodzące z jego chaty, ale nie wiedział dlaczego. Geralt potem dowiedział się, że wieśniak, którego zabili, był w rzeczywistości tym samym informatorem, którego miał spotkać, ale jakoś Eredin dowiedział się o nim pierwszy i torturował go o miejsce pobytu Ciri, zanim go zabił.

Gdy Geralt szukał Ciri na podstawie relacji naocznych świadków, udało mu się znaleźć jej ostatnią znaną lokalizację, jednak zamiast znaleźć dowody na lokalizację Ciri, jego śledztwo doprowadziło go do dziwnego zdeformowanego stworzenia nazywającego się Uma. Przekonany, że stworzenie wiedziało, gdzie może być Ciri, a nawet podejrzewając, że to może być ona sama, postanowił zabrać go z powrotem do twierdzy Kaer Morhen. Tam, z pomocą przyjaciół, udało mu się przywrócić Umę do jego prawdziwej postaci, którą nie była Ciri, ale tajemniczym elfim magiem o imieniu Avallac'h, który ujawnił, że pomaga Ciri w jej podróży, ale został przeklęty przez Eredina, zmieniając się w Umę nie ujawniając drugiej pozycji Ciri, powiedział jednak Geraltowi o kryjówce Ciri na Wyspie Mgieł, ale ostrzegł go, że gdy tylko ją znajdzie, Dziki Gon się o tym dowie, jednak Geralt zignorował jego ostrzeżenia i poszedł jej poszukać.

Po tym, jak w końcu znaleźli Ciri i ogarnęli ją serdecznym spotkaniem, oboje wiedzieli, że Gon wkrótce ich znajdzie, jednak zmęczeni ucieczką przed Eredinem, postanowili postawić obronę w Kaer Morhen. Geralt wraz z Ciri i innymi przyjaciółmi przygotowali się na nieuchronną bitwę z Dzikim Gonem, jednak po długiej walce, pomimo ich wysiłków, Dziki Gon pod przewodnictwem samego Eredina przełamał mury Kaer Morhen i zabiła Vesemira, bliskiego przyjaciela i przybranego ojca Geralta i Ciri. Ogarnięta poczuciem winy i żalu Ciri straciła kontrolę nad swoimi mocami i wydała z siebie niesamowicie głośny i potężny krzyk, który działał jak huragan, niemal rozrywając Kaer Morhen, a także zabijając kilku członków Gonu i obezwładniając Eredina. Dziki Gon nie miał wyboru niż uciec przez portal, bo moce Ciri wciąż szalały, prowadząc do tego, że Avallac'h musiał wyssać je, aby odzyskała kontrolę.

Gniewni z powodu śmierci Vesemira, Geralt i Ciri postanowili udać się na coroczne wydarzenie, w którym gościły Wiedźmy z Krzywuchowych Moczarów, i zabić Imleritha (jednego z najbardziej zaufanych poruczników Eredina i bezpośrednio odpowiedzialnego za śmierć Vesemira), ponieważ był on gościem honorowym skutecznie zadając ciężki cios armii Eredina. Avallach i Geralt udali się następnie do rodzinnego świata Eredina, Tir ná Lia, próbując obrócić przeciwko niemu jednego ze swoich generałów Ge'elsa, który początkowo się wahał, jednak szybko dołączył do nich po tym, jak Avallac'h ujawnił mu, iż Eredin był królobójcą i uzurpował dla siebie tron pierwotnego króla Auberona Muircetacha po otruciu go. W zamian Ge'els zapewnił ich, że Eredin nie będzie już miał posiłków pochodzących z jego ojczyzny.

Okręt flagowy Dzikiego Gonu, Nagalfr, został później przyciągnięty do Skellige przez Ciri za pomocą Kamienia Słonecznego. Gon został złapany w pułapkę, Loża Czarodziejek uniemożliwiała im teleportację, marynarka wojenna Nilfgaardu blokowała ich drogą morską, a Gon został zmuszony do walki zarówno z Nilfgaardczykami, jak i Skelligijczykami. Magia Caranthira (potężnego maga Gonu i podporucznika Eredina) początkowo zamroziła przeciwników, aż Ciri złamała laskę, umożliwiając Geraltowi zabicie go. Następnym celem Geralta był sam Eredin i był świadkiem Króla Gonu osobiście walczącego z Crachem an Craite (Jarlem z Ard Skellige). Raniąc jarla, rzucił mu topór bojowy i zapytał, czy ma jakieś ostatnie słowa. Crach nie chciał się zobowiązać i rzucił się na niego, ale został zabity.

Geralt i Eredin stoczyli długą bitwę, która zakończyła się przecięciem lewego oka Eredina i rozcięciem jego piersi. Gdy Eredin umierał, ujawnił, że Avallac'h oszukał ich obu i uciekł z Ciri. Geralt nie chciał mu wierzyć, po czym Eredin umarł.