FANDOM

Dyskowy system operacyjny i genetyczna forma życia, znany również jako GLaDOS - główna postać pierwszoosobowej serii gier Portal, służąc jako główny antagonista pierwszej gry oraz deuteragonista w Portal 2 po zdradzie Wheatleya. Przez całą pierwszą grę i pierwszą połowę drugiej gry jest ona arcywrogiem Chell.

Głosu użyczyła jej Ellen McLain.

Biografia Edytuj

Przeszłość Edytuj

Początki GLaDOS są stopniowo ujawniane na późniejszych etapach gry. Opuszczona prezentacja pokazu slajdów w sali konferencyjnej pokazuje, że GLaDOS została opracowany przez Aperture Science Laboratories Inc. jako metoda odladzania przewodów paliwowych w bezpośredniej konkurencji z podobnym projektem Black Mesa Research. GLaDOS jest opisywany jako nie tylko odladzacz do przewodów paliwowych, ale także w pełni funkcjonalny i „prawdopodobnie żywy”. Jednak GLaDOS jest czymś więcej niż pierwotnie przeznaczona; SI jest zainstalowany jako centralny komputer sterujący Centrum wzbogacania Aperture Science. Rdzeń GLaDOS jest zamontowany w dużej, szczelnej komorze obok konsoli kontrolnych i spalarni. Rdzeń zwisa z sufitu otoczony ekranami, które pokazują losowe i nieistotne obrazy. Rdzeń kołysze się w sposób ciągły, wypierając jeden z modułów na ostatnim poziomie. Nie ma wyraźnych głośników ani jednostek tworzących głos GLaDOS, chociaż jest on obecny w całym obiekcie. Podczas ostatniej bitwy ujawnia, że ​​jest źródłem opuszczonego stanu obiektu; zalała Centrum Wzbogacania śmiertelną neurotoksyną, prawdopodobnie zabijając wielu naukowców, tuż przed zainstalowaniem jej Rdzenia Moralności. Ponieważ rdzeń został zainstalowany, można założyć, że wydanie nastąpiło w trakcie instalowania rdzenia, zmuszając naukowców (przynajmniej tych, którzy przeżyli) do opuszczenia obiektu.