FANDOM

Kobieta nie powinna czytać, a co dopiero myśleć!

—Gaston do Belli

I tak będzie moją żoną! Dobrze to sobie zapamiętaj!

—Gaston do LeFou po dostaniu kosza od Belli

Bella jest moja!

—Gaston do Bestii podczas walki

Gaston LeGume – główny złoczyńca w aninowanym filmie Disney'a Piękna i Bestia z 1991 roku oraz jego aktorskim remaku z 2017 roku.

W oryginale animowanej wersji głos podłożył Richard White a w polskim wydaniu Jakub Szydłowski.

W aktorskiej wersji wystąpił Luke Evans.

Postać

Gaston jest narcystycznym myśliwym, który zasłynął swoją odwagą podczas wojny stając się przy tym bohaterem w swojej wiosce. Będąc obiektem westchnień wszystkich panien w okolicy Gaston nie może zrozumieć czemu akurat Bella, ta jedna, którą chce posiąść za żonę, jest obojętna na jego zaloty. Nie zniechęcając się kolejnymi odtrąceniami swojej wybranki, gotów jest posunąć się nawet do najbardziej radykalnych metod by ją zdobyć.

Rola w filmie

E4ecd044-42da-496f-a06c-420077296fb1

Bella spotyka Gastona przy studni

Młody myśliwy z początku jawi się raczej jako nieszkodliwy arogant z dość szowinistycznymi poglądami. Poznajemy go gdy podczas czytania przy studni Bella zostaje zaczepiona przez niego. Widać od razu niechęć dziewczyny do zalotnika. Ostatecznie Bella odrzuca go gdy ten chce się jej oświadczyć. Gdy jakiś czas później do gospody, w której bawią się mieszkańcy wioski wpada ojciec Belli, Maurycy, i opowiada ludziom, że jego córkę porwał mieszkający w zamku w lesie potwór, Gaston postanawia wykorzystać sytuację, by zamknąć starca w szpitalu psychiatrycznym i tym samym zmusić Bellę do ślubu w zamian za wolność jej ojca.

1 U9XSxNp4uJziJRswFYfinA

Gaston prowadzący mieszkańców wioski na walkę z Bestią

Kiedy jednak Bella przybywa do wioski udowadnia mieszkańcom, że Maurycy mówił prawdę licząc, że dzięki temu uwolni ojce. Niespodziewanie jednak Gaston przekonuje wszystkich, że Bestia stanowi zagrożenie, co jest nieprawdą. Ludzie jednak ruszają za nim do boju. Na miejscu towarzysze łowcy zostają zaatakowani przez zamienioną w przedmioty służbę zamku zaś on sam staje do walki z Bestią.

Ostatecznie Gaston przegrywa spadając z wierzy zamku, wcześniej jednak zadając śmiertelny cios przeciwnikowi. Gdy wydaje się, że Bestia nie żyje Bella wypowiada słowa "Kocham Cię" w ten sposób przywracając życie ukochanemu oraz jego ludzką formę pięknego księcia.

Ciekawostki

  • Początkowo złoczyńcą w filmie miała być siostra Belli, tak jak w oryginalnej opowieści
  • Animatorzy badali stereotypowe zachowania w szkole średniej i college'u, by odtworzyć groźne i aroganckie maniery Gastona
  • To pierwszy złoczyńca Disney'a, który ma dwie piosenki (Gaston oraz Zabić Bestię). Drugim i ostatnim jest John Ratcliffe.
  • Pierwotnie gdy podczas walki z Bestią Gaston krzyczy "Belle is mine!" ("Bella jest moja!") miał powiedzieć "Time to die!" ("Pora umierać!")
  • Gdy Gaston spada z wieży przez krótką chwilę można zobaczyć trupie czaszki w jego oczach, co jasno sugeruje, że nie przeżył on upadku
  • Były dwie inne wersje śmierci Gastona. W jednej z nich przeżył upadek z wieży, lecz leżąc ze złamaną nogą został zaatakowany przez stado wilków, przed którymi nie mógł się w takim stanie obronić. W drugiej wersji wykonał samobójczy skok w przepaść próbując przy tym zabić Bestię