FANDOM

Glaurung – ogromny smok wyhodowany przez Morgotha. Jeden z pierwszych smoków.

Biografia

Wczesne życie

Po wielu klęskach Morgotha w walce z Noldorami, zdał on sobie sprawę, że sami Orkowie nie darzą rady walczyć przeciwko Elfom. Zaczął więc eksperymentować w celu stworzenia nowych oddziałów i tak oto powstał Glaurung. Po wielu latach dojrzewania, smok wylazł z podziemi Angbadu w 260 roku Pierwszej Ery i zaatakował Elfy oblegające Angbad. Spalił całe Ard-galen i inne ziemie. Jednak nie był w pełni sił, więc jeźdźcy Fingona łatwo go przepędzili. Morgoth był z tego niezadowolony, jednak to nie pokrzyżowało jego planów.

Dagor Bragollach

Glaurung znajdował się w Angbandzie przez następne dwa stulecia, zanim został ponownie uwolniony podczas czwartej bitwy o Beleriand znanej jako Dagor Bragollach. Po tym jak Morgoth wysłał fale ognia na Elfów, Glaurung razem z Orkami i Balrogami ruszył do ataku na oblegających Angbad Elfów. To doprowadziło do odniesienia zwycięstwa przez siły zła.

Nirnaeth Arnoediad

W piątej bitwie, Nirnaeth Arnoediad, Glaurung spowodował jeszcze większe zniszczenia. Do bitwy poprowadził swoje potomstwo, które siała zamęt w szeregach sił dobra. Dzięki niemu i jego dzieciom udało się wygrać bitwę. Sam Glaurung uciekł z pola walki po pojedynku z Azaghâlem.

Zdobycie Nargothrondu

Ojciec smoków jakiś czas później otrzymał od Morgotha zadanie przejęcia elfiego miasta – Nargothrondu. Siły dowodzone przez Glaurunga z łatwością zaatakowały i zdobyły miasto. Podczas zdobycia smok zwiódł Turina i wprowadził go w błąd. Glaurung zebrał wszystkie skarby Felagunda i zgromadził je głęboko w podziemnych salach Nargothrond, po czym na nich spoczął. Jakiś czas później spotkał Nienor i sprawił, że straciła pamięć.

Śmierć

Kilka lat później Glaurung zaczął atakować tereny wokół domu Turina. Mężczyzna zabrał ze sobą dwójkę innych wojowników, ale jeden uciekł, a drugi został zmiażdżony przez skały. W Cabed-en-Aras Glaurung postanowił przeprawić się na drugi brzeg Teiglinu, aby rozpocząć atak na Brethil. Tam jednak czekał na niego ukryty Turin, który wbił mu miecz w brzuch. Smok ostatkiem sił sprawił, że Turin zemdlał, a następnie wyjawił Nienor prawdę o jej pochodzeniu i o tym kim jest, co doprowadziło do jej samobójstwa.