FANDOM

Znakomicie. Wszystko idzie zgodnie z planem.

—Najsławniejsza wypowiedź Imperatora

IMG 0419

Pojedynek z Macem Windu

Sheev Palpatine znany jako Darth Sidious to jeden z głównych antagonistów serii Gwiezdne Wojny, oraz Mroczny Lord Sithów.

W filmach grał go Ian McDiarmid a w polskiej wersji Ryszard Nawrocki, Grzegorz Wons (Wojny Klonów i materiały związane z LEGO), Stefan Knothe (Materiały związane z LEGO) i Wojciech Paszkowski (Materiały związane z LEGO).

Biografia Edytuj

Mroczne Widmo Edytuj

Został wybrany na reprezentanta planety Naboo w Senacie Galaktycznym po śmierci swojego poprzednika – Vidara Kima. W roku 32 BBY Palpatine, średnio znany senator z Naboo, wybrany został przez Senat Republiki na urząd Najwyższego Kanclerza. Zastąpił na tym stanowisku Finisa Valoruma, oskarżanego o nie dość energiczne działania w związku z kryzysem na Naboo oraz zbytnie uleganie przekupnym biurokratom. Palpatine jako Darth Sidious osobiście doprowadził do tego kryzysu, potem zaś nakłonił królową Naboo do złożenia wotum nieufności wobec Valoruma[1].

Utrzymywanym w tajemnicy faktem była druga tożsamość Palpatine'a, Mroczny Lord Sithów Darth Sidious. Jako uczeń Dartha Plagueisa, Palpatine zaprzedał się Ciemnej Stronie Mocy. Jego głównymi celami było dokonanie zemsty na Zakonie Jedi oraz przejęcie władzy absolutnej nad galaktyką, a także stałe zwiększanie własnych umiejętności w zakresie panowania nad Mocą[2].

Atak Klonów i Zemsta Sithów Edytuj

Poza własnymi studiami nad Ciemną Stroną Mocy, Palpatine pozyskiwał kolejnych uczniów. Wyszkolił Darth Maula[1], przeciągnął na Ciemną Stronę i przyjął na ucznia Hrabiego Dooku (który stał się Darthem Tyranusem)[3], jego największym dziełem było jednak przeciągnięcie na stronę mroku młodego Anakina Skywalkera Dartha Vadera, „wybrańca Mocy”, który przed przejściem na ciemną stronę zabił Tyranusa. Podczas walki z Mace'm Windu odbite błyskawice mocy uszkodziły mu twarz. Udało mu się jednak zabić mistrza z pomocą Anakina[2].

Wojny Klonów były jedną z największych i najdłużej przygotowywanych intryg Palpatine’a. Ich celem było zniszczenie Zakonu Jedi przez wciągnięcie Rycerzy do działań wojennych i konfliktów między rozmaitymi stronnictwami. Odbywało się to na kilku frontach:

  • stopniowego osłabiania pozycji Jedi w oczach Senatu i społeczeństwa Galaktyki
  • eliminacji wielu Rycerzy na polu walki i w zamachach
  • niszczenia psychiki „strażników pokoju” przez zmuszenie ich do prowadzenia wojny, a w rezultacie – prowadzenia ich ku Ciemnej Stronie Mocy

Rycerze Jedi zdawali sobie sprawę z niektórych aspektów działalności Sidiousa, nie byli jednak w stanie odkryć na czas jego tożsamości. Na krótko przed zakończeniem Wojen Klonów Rada Jedi podejrzewała, że Sithem jest ktoś z otoczenia Najwyższego Kanclerza, ale ostateczne ujawnienie się im Palpatine’a jako Sidiousa nastąpiło dopiero w wybranym przez niego samego momencie. Kulminacją planu Palpatine’a wobec Jedi było wydanie Rozkazu 66 i następująca po nim Czystka Jedi[2].

Oryginalna Trylogia Edytuj

IMG 0418

Jako senator Naboo

W latach 3-4 ABY Palpatine przygotował kolejną intrygę, mającą raz na zawsze zniszczyć rosnący w siłę Sojusz Rebeliantów. Z jego polecenia pozwolono Rebeliantom pozyskać plany drugiej Gwiazdy Śmierci, co miało skłonić ich do ataku, a w rezultacie – wejścia w pułapkę zastawioną przez Flotę Imperium. Równocześnie miało to doprowadzić do przeciągnięcia na Ciemną Stronę Mocy Luke'a Skywalkera, którego Palpatine chciał uczynić swym nowym uczniem w miejsce Vadera[4].

Wydarzenia podczas bitwy pod Endorem potoczyły się jednak zupełnie nie po myśli Imperatora. Skywalker pokonał Vadera w pojedynku, nie poddał się jednak Ciemnej Stronie i nie zabił go. Palpatine postanowił zabić Luke'a, uprzednio torturując go przy użyciu błyskawic Mocy, co poruszyło uczucia Vadera na tyle, że ostatecznie wystąpił on w obronie syna, przeciw swojemu mistrzowi i wrzucił Imperatora do szybu reaktora, gdzie Palpatine poniósł śmierć[4].

Osobowość Edytuj

Początkowo Palpatine wydawał się współczującym, dobrze myślącym i nieszkodliwym człowiekiem. Jednak nie było to niczym więcej niż publiczną fasadą, którą wymyślił, aby ukryć swoją prawdziwą naturę jako Darth Sidious i jako Lord Sithów. W rzeczywistości jest on bardzo morderczą, nieodwracalną, ambitną, żądną władzy, bezwzględną, sadystyczną, psychopatyczną, egoistyczną i nieprzewidywalną osobą. I jako taki miał tylko jeden cel do osiągnięcia: przejąć całkowitą kontrolę nad całą galaktyką. Osoby zimne i dominujące, które nie były posłuszne Sidiousowi, zostały zniszczone, ponieważ Sidious nigdy nie okazywał nikomu prawdziwej życzliwości.

Pomimo swojej arogancji, Sidious był bardzo inteligentny, cierpliwy, manipulacyjny i posiadający poczucie humoru, co potwierdza jego częsty śmiech. Był również znany jako zdradziecki i zwodniczy, ponieważ zabijał swoich sojuszników lub kazał ich zabijać, takich jak hrabia Dooku i wicekról Gunray, ponieważ nie chciał dzielić się swoją mocą z nikim, zwłaszcza ze swoimi uczniami. Było to ponownie widoczne w Star Wars: Battlefront II, kiedy potajemnie opracował Operację Cinder, ściśle tajną politykę wypalonej ziemi skierowaną przeciwko własnemu imperium, gdyby umarł. W przeciwieństwie do większości innych Lordów Sithów, woli używać łamania umysłów i mocy niż siły fizycznej. W początkowej fazie swojego planu Darth Sidious wolał rozmawiać przez hologram z takimi sługami jak Dooku. Wydał rozkaz na następny ruch Separatystów, a następnie zniknął tak szybko, jak się pojawił.

Po tym, jak udało mu się przejąć nad nią pełną kontrolę, Darth Sidious zmienił Republikę Galaktyczną w Imperium Galaktyczne, aby przywrócić Imperium Sithów. Porzucił swoją publiczną osobowość i otwarcie stał się despotycznym mrocznym panem; pomimo tego nigdy nie wyjawił publicznie, że jest Lordem Sithów; ponieważ tylko jego najbardziej zaufani naśladowcy byli świadomi (w niewielkiej ilości) jego tożsamości jako Sitha. Darth Sidious był jedynym Mistrzem Sithów/Lordem Sithów w historii galaktyki, który osiągnął ostateczny cel Zakonu Sithów: zlikwidować Zakon Jedi i poddać galaktykę pod panowanie Ciemnej Strony.

Sidious również bardzo pragnął stać się nieśmiertelnym; jego pan miał kiedyś zdolność powstrzymywania innych przed śmiercią przy użyciu ciemnej strony Mocy. Palpatine/Sidious nauczył się tej samej umiejętności i pragnął użyć podobnej mocy, jeśli taka istniała, aby wydłużyć swoje życie, by móc rządzić galaktyką na zawsze, z jednym takim schematem obejmującym stworzenie wirusa wytworzonego przez Moc, zwanego Projektem Blackwing.

Jednak poszukiwania takich sekretów przez Sidiousa były ostatecznie bezowocne (ponieważ wirus Blackwing zamieniał swoich gospodarzy w nieumarłe zombie i musiał zostać wyeliminowany) i nigdy nie znalazł sposobu, aby stać się nieśmiertelnym. Pomimo pragnienia nieśmiertelności Sidious spodziewał się, że grozi mu śmierć, a w niektórych przypadkach był gotów porzucić własne życie, prowokując każdą osobę, aby go zabiła, by przenieść ją na ciemną stronę i kontynuować swoje złe dziedzictwo.

Podobnie jak większość praktykujących ciemną stronę Mocy, Darth Sidious był podatny na strach do tego stopnia, że ​​był paranoikiem. Ta paranoja była rozległa do tego stopnia, że ​​obawiał się mocy innych użytkowników i kazał im upolować albo zabić, albo zwrócić się w jego stronę jako lojalni słudzy. Jednak jego paranoja nigdy nie została przedłużona do tego stopnia, by ​​był tchórzliwy i dumny, ponieważ nie odczuwał strachu i był bardziej niż chętny do konfrontacji z wyjątkowo potężnymi przeciwnikami, takimi jak Mace Windu i Yoda, jeśli to konieczne. Wielką słabością Sidiousa była jego niezdolność do pełnego zrozumienia dobra i jego ogromna pewność siebie, gdy Vader zdradził tyrana kosztem wszelkiej władzy nad miłością dla syna i pokoju galaktyki.

Mimo swojej złej natury był znanym mecenasem sztuki; Świadczy o tym kunszt jego mieczów świetlnych oraz liczne posągi i rzeźby obecne w jego biurze w czasie gdy był kanclerzem. Jednak porzucił większość swojej miłości do sztuki, gdy został imperatorem na rzecz rozszerzenia swojej władzy. Ponadto, chociaż Sidious otwarcie przyznał, że jest Sithem, nie uważał się również za złego, ale raczej uważał się za zbawcę. Można zatem argumentować, że uważa się za istotę ponad dobrem lub złem. Rozważa się to, gdy mówi Anakinowi, że „dobro” jest tylko punktem widzenia. Jako społecznie darwinistyczna osoba, Palpatine uważa, że ​​zło nie jest w rzeczywistości możliwe do zniesienia, a zamiast tego jest abstrakcyjnym pojęciem słabego użycia do oznaczania silniejszych od nich samych, gdy są przez nich zagrożeni. Palpatine ma także dziwny związek z Anakinem, przedstawiając się mu jako dziadek i podziwiając jego wytrzymałość i zabójczą moc. To może być jedyna rzecz w emocjonalnym repozytorium Palpatine'a, która zbliża się nawet do miłości.

Po jego odrodzeniu umysł Sidiousa stał się ostrzejszy, gdy był w stanie zorganizować stworzenie Najwyższego Przywódcy Snoke'a i Pierwszego Zakonu jako sposób na przywrócenie Imperium Galaktycznego, a także przenieść wnuka Vadera - Bena Solo na ciemną stronę jako Kylo Ren i manipulować do wykonywania jego zadań. Dowiedziawszy się, że ma wnuczkę o imieniu Rey, która stanie się bardzo potężna w posługiwaniu się Mocą, Sidious postanowił, że ją przyprowadzi i przeniesie ciemną stronę; nawet nakazując śmierć rodziców Rey, gdy nie chcieli mu jej dać, zabijając jego własnego biologicznego syna, a także nakłaniając Rey do zabicia go, aby kontynuowała jego dziedzictwo Sithów. Również tym razem Palpatine nie próbował ukryć swojej prawdziwej tożsamości, otwarcie ogłaszając się Sithem. Kiedy dla Palpatina stało się jasne, że Rey odmówiła przyjęcia swojej spuścizny jako Sith, Sidious postanowił zabić własną wnuczkę za jej nieposłuszeństwo, udowadniając, że nawet po śmierci wciąż samolubnie pragnął ostatecznej mocy, aż do zniszczenia linii rodowej własnej rodziny. To właśnie te same cechy arogancji i samolubstwa doprowadziły do ostatecznego upadku Sidiousa, ponieważ nie docenił prawdziwego potencjału Rey, gdy wykorzystuje połączoną siłę zmarłych duchów Jedi (w tym Vadera), by ostatecznie zniszczyć na dobre imperatora zła. To raz na zawsze dowodzi, że Palpatine jest niczym więcej niż całkowicie złym szaleńcem, który troszczy się tylko o siebie. Pokazuje także, że mógł nawet nie brać pod uwagę umiejętności innych, ponieważ nawet po zobaczeniu umiejętności Rey Palpatine najprawdopodobniej pomyślał, że jest lepszy niż wszyscy inni w galaktyce.

Ciekawostki Edytuj

  • Darth Sidious gościnnie pojawił się w filmie Cudowny chłopak.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Mroczne widmo
  2. 2,0 2,1 2,2 Zemsta Sithów
  3. Atak klonów
  4. 4,0 4,1 Powrót Jedi