FANDOM

Znakomicie. Wszystko idzie zgodnie z planem.

—Najsławniejsza wypowiedź Imperatora

IMG 0419

Pojedynek z Macem Windu

Sheev Palpatine znany jako Darth Sidious to jeden z głównych antagonistów serii Gwiezdne Wojny, oraz Mroczny Lord Sithów.

W filmach grał go Ian McDiarmid a w polskiej wersji Ryszard Nawrocki, Grzegorz Wons (Wojny Klonów i materiały związane z LEGO), Stefan Knothe (Materiały związane z LEGO) i Wojciech Paszkowski (Materiały związane z LEGO).

Biografia

Mroczne Widmo

Został wybrany na reprezentanta planety Naboo w Senacie Galaktycznym po śmierci swojego poprzednika – Vidara Kima. W roku 32 BBY Palpatine, średnio znany senator z Naboo, wybrany został przez Senat Republiki na urząd Najwyższego Kanclerza. Zastąpił na tym stanowisku Finisa Valoruma, oskarżanego o nie dość energiczne działania w związku z kryzysem na Naboo oraz zbytnie uleganie przekupnym biurokratom. Palpatine jako Darth Sidious osobiście doprowadził do tego kryzysu, potem zaś nakłonił królową Naboo do złożenia wotum nieufności wobec Valoruma[1].

Utrzymywanym w tajemnicy faktem była druga tożsamość Palpatine'a, Mroczny Lord Sithów Darth Sidious. Jako uczeń Dartha Plagueisa, Palpatine zaprzedał się Ciemnej Stronie Mocy. Jego głównymi celami było dokonanie zemsty na Zakonie Jedi oraz przejęcie władzy absolutnej nad galaktyką, a także stałe zwiększanie własnych umiejętności w zakresie panowania nad Mocą[2].

Atak Klonów i Zemsta Sithów

Poza własnymi studiami nad Ciemną Stroną Mocy, Palpatine pozyskiwał kolejnych uczniów. Wyszkolił Darth Maula[1], przeciągnął na Ciemną Stronę i przyjął na ucznia Hrabiego Dooku (który stał się Darthem Tyranusem)[3], jego największym dziełem było jednak przeciągnięcie na stronę mroku młodego Anakina Skywalkera Dartha Vadera, „wybrańca Mocy”, który przed przejściem na ciemną stronę zabił Tyranusa. Podczas walki z Mace'm Windu odbite błyskawice mocy uszkodziły mu twarz. Udało mu się jednak zabić mistrza z pomocą Anakina[2].

Wojny Klonów były jedną z największych i najdłużej przygotowywanych intryg Palpatine’a. Ich celem było zniszczenie Zakonu Jedi przez wciągnięcie Rycerzy do działań wojennych i konfliktów między rozmaitymi stronnictwami. Odbywało się to na kilku frontach:

  • stopniowego osłabiania pozycji Jedi w oczach Senatu i społeczeństwa Galaktyki
  • eliminacji wielu Rycerzy na polu walki i w zamachach
  • niszczenia psychiki „strażników pokoju” przez zmuszenie ich do prowadzenia wojny, a w rezultacie – prowadzenia ich ku Ciemnej Stronie Mocy

Rycerze Jedi zdawali sobie sprawę z niektórych aspektów działalności Sidiousa, nie byli jednak w stanie odkryć na czas jego tożsamości. Na krótko przed zakończeniem Wojen Klonów Rada Jedi podejrzewała, że Sithem jest ktoś z otoczenia Najwyższego Kanclerza, ale ostateczne ujawnienie się im Palpatine’a jako Sidiousa nastąpiło dopiero w wybranym przez niego samego momencie. Kulminacją planu Palpatine’a wobec Jedi było wydanie Rozkazu 66 i następująca po nim Czystka Jedi[2].

Oryginalna Trylogia

IMG 0418

Jako senator Naboo

W latach 3-4 ABY Palpatine przygotował kolejną intrygę, mającą raz na zawsze zniszczyć rosnący w siłę Sojusz Rebeliantów. Z jego polecenia pozwolono Rebeliantom pozyskać plany drugiej Gwiazdy Śmierci, co miało skłonić ich do ataku, a w rezultacie – wejścia w pułapkę zastawioną przez Flotę Imperium. Równocześnie miało to doprowadzić do przeciągnięcia na Ciemną Stronę Mocy Luke'a Skywalkera, którego Palpatine chciał uczynić swym nowym uczniem w miejsce Vadera[4].

Wydarzenia podczas bitwy pod Endorem potoczyły się jednak zupełnie nie po myśli Imperatora. Skywalker pokonał Vadera w pojedynku, nie poddał się jednak Ciemnej Stronie i nie zabił go. Palpatine postanowił zabić Luke'a, uprzednio torturując go przy użyciu błyskawic Mocy, co poruszyło uczucia Vadera na tyle, że ostatecznie wystąpił on w obronie syna, przeciw swojemu mistrzowi i wrzucił Imperatora do szybu reaktora, gdzie Palpatine poniósł śmierć[4].

Ciekawostki

  • Darth Sidious gościnnie pojawił się w filmie Cudowny chłopak.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Mroczne widmo
  2. 2,0 2,1 2,2 Zemsta Sithów
  3. Atak klonów
  4. 4,0 4,1 Powrót Jedi