FANDOM

Nasi tzw. przywódcy, sprzedali nas niczym prostytutkę w łapy Zachodu. Zniszczyli naszą kulturę, naszą gospodarkę, nasz honor. Naszą krew przelano na naszej ziemi. Moja krew... na ich rękach. To oni są najeźdźcami!

—Imran Zachajew

Imran Zachajew (ros. Имран Захаев) – rosyjski handlarz bronią i terrorysta, główny antagonista w grze komputerowej Call of Duty 4: Modern Warfare. W grze występuje jako przywódca partii Ultranacjonalistów oraz twórca działań wojennych na terenie Rosji i Półwyspu Arabskiego.

Biografia

Do 1996 Zachajew działał jako handlarz bronią. Jego głównym źródłem dochodów była sprzedaż na czarnym rynku zużytych prętów paliwowych z Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Pieniądze otrzymywane w zamian za towar przeznaczał na działalność swojej frakcji militarnej, dzięki której miał zamiar przejąć władzę w Rosji. Jego działalność skłoniła rząd brytyjski do wydania nakazu zabicia go. Egzekutorzy z SAS odnaleźli Zachajewa w Prypeci, jednak zamach się nie powiódł – mężczyzna został jedynie ciężko ranny, jednak przeżył.

W 2011, 15 lat po zamachu, Zachajew obejmuje przywództwo w partii Ultranacjonalistów. Zarzucał kremlowskim decydentom "sprzedanie" Rosji w ręce państw Zachodu, a także zniszczenie kultury, gospodarki, i honoru Rosjan. W jego interesie było przeprowadzenie puczu, aby Rosja pod jego przywództwem stała się zagrożeniem dla państw Zachodu. Jego koncepcja doprowadziła do wybuchu wojny domowej pomiędzy siłami zbrojnymi Ultranacjonalistów, dowodzonymi przez jego syna, Wiktora, a lojalnymi wobec Kremla oddziałami.

W celu odwrócenia uwagi świata od Rosji, Zachajew nawiązuje kontakt z Khaledem al-Asadem, który przy pomocy Zachajewa doprowadza do zamachu stanu na Bliskim Wschodzie i egzekucji obalonego prezydenta Jasira al-Fulaniego. Po interwencji wojsk amerykańskich na Bliskim Wschodzie Zachajew przygotował kryjówkę dla al-Asada w Azerbejdżanie, a także wydał Władimirowi Makarowowi rozkaz detonacji bomby jądrowej.

Po zastrzeleniu al-Asada przez oddział SAS, a także samobójstwie syna, Zachajew otwarcie zagroził, że jeżeli oddziały amerykańskie i brytyjskie nie opuszczą terytorium Rosji, w odwecie dokona ataku nuklearnego. W ramach wspólnej operacji żołnierze SAS i USMC dotarli do bazy rakietowej w górach Ałtaj w celu dezaktywacji broni rakietowej. W odpowiedzi Zachajew wydaje rozkaz wystrzelenia dwóch międzykontynentalnych pocisków typu Topol-M, wymierzonych we wschodnie wybrzeże USA.

Po wystrzeleniu pocisków Zachajew wraz z jego podkomendnymi ucieka z terenu bazy. Amerykanie i Brytyjczycy ruszają za nim w pościg, jednak przeszkadza im w tym zniszczenie mostu przez śmigłowiec Mi-24 Hind, a także wybuch cysterny na ruinach mostu. Zachajew pojawia się na moście z dwójką ochroniarzy, aby dobić pozostałych przy życiu, jednak zostaje zdezorientowany przez nalot lojalistów, a następnie zastrzelony przez sierż. Johna MacTavisha.

Reboot z 2019

Imran został wspomniany pod koniec reboota serii Call of Duty: Modern Warfare z 2019 roku. Po klęsce i śmierci generała Romana Barkowa, Kate Laswell wspomniała kapitanowi Priceowi, że jego syn Wiktor chce przejąć „tron” Barkowa, ponieważ Price wspomniał również, że prawie go zabił w Prypeci. Uważa się, że jest napastnikiem znanym jako „Pan Z”, który pomaga nowemu przywódcy Al-Katali, Al-Asadowi, zemścić się na Rosji za działania Barkowa, chociaż możliwe, że to rzeczywiście Wiktor.