FANDOM

Jabba the Hutt - jest pobocznym antagonistą w Gwiezdne Wojny: Część 4 – Nowa Nadzieja oraz Gwiezdne Wojny: Część 6 – Powrót Jedi. Ma również cameo w pierwszej części cyklu.

To okrutny gangster z rasy Huttów. Jego prawdziwe imię to Jabba Desilijic Tiure.

Biografia Edytuj

Mroczne Widmo (1999) Edytuj

Przynajmniej od roku 32 BBY Jabba miał swoją siedzibę na Tatooine. Organizował tam wyścigi Bounta, w których brał udział między innymi Anakin Skywalker.

Nowa Nadzieja (1979) Edytuj

Na krótko przed 0 ABY Jabba wynajął przemytnika, Hana Solo, do przemytu przyprawy z Kessel. Gdy ten w wyniku intrygi musiał porzucić ładunek i salwować się ucieczką przed przedstawicielami Imperium, Jabba zażądał od niego zwrotu kosztów ładunku oraz obciążył karnymi odsetkami. Gdy Solo nie był w stanie spłacić długu, Jabba wysłał jego śladem łowców nagród. Najpierw był to Greedo, później – gdy nagroda za głowę Hana urosła do niespotykanych wcześniej rozmiarów – między innymi Boba Fett.

Imperium Kontratakuje (1980) Edytuj

W tej części Jabba co prawda nie pojawia się osobiście, jednak często jest wspominany i jest ważną postacią w fabule.

Solo kilkakrotnie usiłował dojść z nim do porozumienia, a także spłacić długi, jednak nie udawało się to. W końcu Solo został zdradzony przez Lando Calrissiana na bespińskim Mieście w Chmurach i wpadł w ręce Darth Vadera, który ostatecznie przekazał go – zamrożonego w karbonicie – Fettowi. W ten sposób Jabba wszedł w posiadanie zamrożonego przemytnika, którego zawiesił w swojej siedzibie.

Powrót Jedi (1983) Edytuj

Związani z Hanem Rebelianci zorganizowali jednak próbę odbicia przyjaciela z rąk gangstera. Jako pierwsza na ratunek Solo ruszyła Leia wraz z Chewbaccą, jednak Jabba schwytał ich i uczynił z księżniczki swoją niewolnicę. Następnie negocjacji podjął się Luke Skywalker. Nie udały się one, a na dodatek Jedi podczas próby usunięcia go przez Hutta uśmiercił jego ulubioną bestię – Rancora. Jabba podjął ostatecznie decyzję o wrzuceniu związanych z Hanem spiskowców oraz jego samego do położonej na pustyni jamy Sarlacca. Nie udało się to – podczas gdy Han, Luke i Chewbacca walczyli z podwładnymi Jabby, Leia udusiła go łańcuchem, którym była przykuta do jego tronu.

Ciekawostki Edytuj

  • Początkowo Jabba miał być człowiekiem ubranym w grube futro.
  • Ilość palców Jabby często się zmienia.