FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

Jason Voorhees – morderca, główny bohater serii Piątek 13nastego.

Biografia

Piątek, Trzynastego

Co ciekawe Jason nie pojawia się w pierwszej części serii. Rolę zabójcy odgrywa tutaj jego matka, Pamela Voorhees której syn (Jason) utonął w jeziorze przez nieodpowiedzialność młodych opiekunów. Jason pojawia się w filmie tylko w retrospekcjach oraz w scenie na końcu, gdzie wynurza się z jeziora i wciąga Alice w głębinę.

Piątek, Trzynastego II

Kilka tygodni po masakrze Alice Hardy – jedyna ocalała oraz zabójczyni Pameli Voorhees zostaje przez niego zabita w swoim domu. Jason morduje ją szpikulcem do lodu, w zemście za śmierć matki.

Pięć lat później – w 1984 nad jezioro Crystal Lake przybywa grupa nastolatków, którzy przygotowują się do otwarcia nowego obozu. Paul Holt – lider grupy przy ognisku opowiada kolegom o legendzie Jasona Voorheesa – chłopca, który podobno utonął w Crystal Lake, lecz tak naprawdę przeżył i schował się gdzieś w lesie. Wspomina jednak, że to tylko bajka, a Jason naprawdę utonął.

Jason morduje Szalonego Ralpha podrzynając mu gardło.

Policjant pilnujący zamkniętego terenu na Camp Crystal Lake zauważa zamaskowanego Jasona wkraczającego do lasu i śledzi go. Jason szybko zabija go w swojej chacie ciosem młotkiem w głowę.

Pod nieobecność Paula, Ginny oraz Teda pozostali członkowie grupy są mordowani przez Jasona. Kiedy Ginny i Paul wracają, znajdują ciała. Paul zostaje zaatakowany przez Voorheesa, który skrywał swą twarz za workiem. Ginny ucieka i trafia do starej chaty, gdzie w piwnicy znajduje zgniłą głowę Pameli Voorhees otoczoną świecami oraz ciała m.in. Alice oraz Szalonego Ralpha. Ubiera sweter Pameli i udaje jego matkę, co pozwala jej kontrolować Jasona. Ten jednak widzi głowę Pameli i uderza Ginny toporem. Atakuje go Paul, a jego dziewczyna rani Jasona maczetą.

Sądząc, że zabili Voorheesa wracają do kabiny, gdzie Jason (już bez worka na głowie) ukazuje się zza okna i wciąga dziewczynę. Ginny budzi się na noszach, wieziona do szpitala. Pyta o stan Paula.

Piątek, Trzynastego III

W tej części Jason zabiera jednej z ofiar maskę hokejową i zaczyna ją nosić.

Piątek, Trzynastego IV Ostatni Rozdział

W tej części Jason ginie z rąk 10-letniego Tommy'ego Jarvisa, który w przyszłości stanie się jego nemezis.

Piątek, Trzynastego V Nowy Początek

W tej części nie ma Jasona. Zastępuje go naśladowca, który również ginie.

Piątek, Trzynastego VI Jason Żyje

W tej części powraca dorosły już Tommy Jarvis. Jego kolega chcąc przekonać się czy Jason na pewno zginął, otwiera jego grób i przebija go metalowym prętem. W pręt uderza piorun i przywraca Voorheesa do życia, czyniąc go nieśmiertelnym-zombie.

Piątek Trzynastego VII Nowa Krew

W tej części Jason walczy z telepatką która więzi go pod wodą, ożywiając w tym celu swojego ojca.

Piątek Trzynastego VIII Jason zdobywa Manhattan

W tej części Voorhees dostaje się na statek, płynący do Nowego Jorku. Pod koniec filmu trafia na Manhattan, jednak bohaterce udaje się zwabić go do kanałów i oblać żrącymi ściekami.

Piątek, Trzynastego IX Jason idzie do piekła

W tej części FBI zainteresowało się działaniami Jasona. Rozpoczęła się strzelanina podczas której bomba rozerwała go na kawałki. Jego świadomość wędrowała jednak po umysłach mieszkańców Crystal Lake powodując kolejne zabójstwa. Film kończy się wciągnięciem maski Jasona pod ziemie rękawicą Freddy'ego Kruegera.

Jason X

Akcja filmu Jason X dzieje się w odległej przyszłości gdzie załoga statku kosmicznego musi zmierzyć się z przebudzonym po latach Voorheesem, a następnie z jego ulepszoną wersją Uber Jasonem.

Freddy vs Jason

W tej części Freddy wysyła Jasona na ulicę Wiązów, by przypomnieć o sobie mieszkańcom (tylko tak Kruger może dalej istnieć w realnym świecie). Voorhees nie lubi jednak dzielić się ofiarami więc między dwoma ikonicznymi zabójcami dochodzi do walki, najpierw w świecie snów, gdzie Freddy może kontrolować prawie wszystko, a później w prawdziwym świecie, w opuszczonym obozowisku z części pierwszej. Na końcu filmu Jason zabija przeciwnika, ratując przy tym główną bohaterkę – Lori i jej chłopaka. Film kończy się sceną w której Voorhees odchodzi w nieznane, niosąc maczetę i głowę Freddy'ego.

Lista broni użytych przez Jasona

  • Maczeta (najczęstsza)
  • Nóż kuchenny
  • Młot
  • Super siła
  • Maszyna do mięsa
  • Piła do metalu
  • Włócznia
  • Drut kolczasty
  • Lód
  • Ręka Freddyego Krugera
  • Samochód
  • Metalowe drzwi
  • Mini-Gun (użyty w walce wręcz)
  • Ogień
  • Kawałek drzewa
  • Łańcuch
  • Skrzynka bezpieczników
  • Szyna kolejowa
  • Ściana
  • Uber Maczeta
  • Przestrzeń kosmiczna
  • Nanoboty

Ciekawostki

  • Jason w całej serii zabił 152 osoby – mimo iż w części pierwszej zabójcą była jego matka, a w piątej, naśladowca.
  • W 2017 powstała bardzo dobrze oceniana, interaktywna gra Friday the 13th, w której musimy przeżyć spotkanie z Jasonem lub pokierować jego poczynaniami.
  • W jednej z części serii Koszmaru z ulicy Wiązów miała zostać dodana scena gdy Freddy Kruger pracuje w Camp Crystal Lake i molestuje młodego Jasona.
  • W grze Mortal Kombat X Jason jest jedną z grywalnych postaci.
  • Posiada dar szybkiego przemieszczania się. Spokojnie idąc dogoni ofiarę uciekającą sprintem. W grze Friday the 13th by wytłumaczyć ten fenomen dano mu zdolność teleportacji.