FANDOM

Joffrey Baratheon – jeden z głównych antagonistów w serii Pieśń lodu i ognia oraz w telewizyjnej adaptacji Gra o tron. Był jednym z drugorzędnych antagonistów sezonu pierwszego, jednym z głównych antagonistów w sezonie drugim, drugorzędnym antagonistą w sezonie trzecim oraz wspierającym antagonistą w sezonie czwartym.

Joffrey jest najstarszym synem i spadkobiercą króla Roberta I Baratheona i królowej Cersei Lannister. Jest starszym bratem księżniczki Myrcelli i księcia Tommena. Jest bardzo dumny z bycia synem Roberta i zawsze starał się być taki jak on, jednocześnie starając się przyciągnąć jego uwagę. Jednak nieznanym mu i jego rodzeństwem, jego prawdziwym ojcem jest Ser Jaime Lannister, brat królowej, co oznacza, że ​​Joffrey jest nie tylko bękartem, ale owocem kazirodczego związki. Ma 12 lat na początku pierwszej książki, a 15 lat na początku serialu telewizyjnego, a później zostaje drugim królem z Domu Baratheon, zasiadającym na Żelaznym Tronie. Jest bezwzględnym tyranem, który uwielbia torturować i zabijać niewinnych ludzi, przez co był porównywany do Szalonego Króla Aerysa Targaryena. Chociaż był królem na Żelaznym Tronie, Joffrey faktycznie rządził tylko z imienia, będąc jedynie pionkiem małej rady i potężnej szlachty Królewskiej Przystani.

W jego rolę wcielił się Jack Gleeson.

Charakterystyka

Wygląd

Joffrey miał wygląd Lannisterów swoich rodziców, z blond kręconymi włosami. W powieści ma niezwykle androgyniczny wygląd, co sprawiło że Jon Snow pomyślał, że wygląda jak księżniczka. Miał jasnozielone oczy, pełne wargi i złośliwy uśmieszek. Zawsze nosił najlepsze ubrania i akcenty, jak przystało na królewskiego następcę i króla. Został opisany jako wysoki jak na swój wiek, z silnym ciałem, nadającym się do wojownika, jednak Joffrey nie był wyszkolony do posługiwania się swoim mieczem, podobnie jak jego brat Tommen, ponieważ zarówno król Robert, jak i Ser Jaime zaniedbali go, aby nauczyć go "bycia mężczyzną" według standardu Westeros, co sprawiło, że patrzył na Sandora Clegane'a, ochroniarza Cerseia, jak na zastępczego ojca. W końcu Cersei zauważyła, że Joffrey lubił jej "psa" Sandora, więc oddała go swojemu synowi. Prawie przezabawną ironią Joffreya, który nie trenował, jest to, że Joffrey, mimo że nie wygrał żadnych osobistych zwycięstw w walce, uważał się za wielkiego wojownika.

Osobowość

Joffrey był okrutnym, aroganckim, sadystycznym, złośliwym, egoistycznym i tyranicznym władcą, nawet według standardów swoich czasów. Bardzo lubił agonię innych i grał z nimi w sadystyczne gry (na przykład dając mężczyźnie wybór między utratą palców lub języka), a nawet radośnie spekulował proponując Sansie Stark, głowę jej brata Robba podczas jego ślubnej uczty. Był jednak również niekompetentny, nieinteligentny, naiwny, impulsywny, rozgoryczony, wyjątkowo tchórzliwy i skłonny do wybuchów gniewu, gdy był rozgniewany, przestraszony, a nawet delikatnie lekceważony. Podobnie jak wcześniej królowie Targaryen, podejrzewano, że socjopatyczne zachowanie Joffreya było wynikiem jego kazirodczego rodu (chociaż jego siostra i brat posiadali łagodne usposobienie). Poza tym, że był bardzo sadystyczny, Joffrey został pochłonięty przez megalomańskie złudzenia wielkości, mimo że był absurdalnie niewykwalifikowany w zakresie rządzenia, stwarzając znacznie więcej problemów niż rozwiązał.

Był przekonany, że zasłużył na pochwałę i całkowite oddanie ze wszystkich wokół siebie z powodu rzekomo królewskiej krwi. Chociaż na początku Wojny Pięciu Królów większość królestwa wstąpiła w rebelię przeciw niemu, do tego stopnia, że ​​jego frakcja kontrolowała jedynie Krainy Zachodu, Krainy Korony i wąski pas południowych rzek między nimi, Joffrey był przekonany, że był on największym królem w historii Siedmiu Królestw. Dodane do tego, co na początku było niestabilną osobowością, Cersei kompletnie rozpieszczała i pozwalała Joffreyowi na całe życie, co skutkowało ogromnym poczuciem jego uprawnień, a także brakiem impulsu i samokontroli ze względu na otrzymywanie tego, co chciał, który nie znał racjonalnych granic. Cersei również wprost powiedział mu, że świat może być dokładnie taki, jak chciał, i to doprowadziło jego narcyzm do skrajności. Co więcej, jego przybrany ojciec, król Robert, był w dużej mierze nieobecny w jego życiu i był okropnym wzorem do naśladowania, z jego nieustannym piciem i uprawnieniem nierządu.

Był podstępny, ale okazywał jeszcze mniej taktu niż jego matka. Był gotów skorzystać z zaufania, jakie Sansa Stark początkowo w nim pokładała, gdy oślepiały ją fantazje o małżeństwie ze swoim przystojnym księciem. Generalnie jednak Joffrey był zazwyczaj zbyt krótkowzroczny, by kłamać, często po prostu popełniając różne okrucieństwa w miejscach publicznych, bez obawy o konsekwencje. Joffrey miał emocjonalny umiar i bezustannie uciekał się do drobnych, niepraktycznych, nielogicznych i dziecinnych rozkoszy na gwałtownych stopniach - na przykład nalanie wina nad głową Tyriona, uśmiechanie się na krótki pojedynek między Górą a Ogarem lub szyderstwo podczas biczowania Mycah. Niczym dzikie zwierzę, trzymał się sadystycznego popędu, który przylgnął do jego umysłu, i nigdy naprawdę nie zastanawiał się nad długofalowymi konsekwencjami jego działań (podobnie jak jego matka Cersei). Jego egzekucja Neda Starka była bardziej niż prawdopodobna decyzją impulsu dla jego własnej i osobistej przyjemności, niż dla jego rzekomej zdrady i była politycznie katastrofalnym posunięciem, które pogrążyło Siedem Królestw w wojnie.