FANDOM

Użytkownik AVP Player pracuje nad rozbudową tego artykułu.
Prosimy o niedokonywanie większych zmian do czasu ukończenia.
Witajcie, bracia Helghanie. Mówi Jorhan Stahl. Wystąpienie publiczne to dla mnie rzadkość, bo przemawianie to nie moja rzecz. A szczerość - tak. Wierzę, że to, co za chwilę usłyszycie, bardzo wam się, moi drodzy, spodoba. Mój ojciec i Visari, wielcy przywódcy. Stworzyli ten kraj od podstaw. Ich błyskotliwe umysły zapewniły nam przyszłość. Razem stworzyli naród. Visari dał nam cel, nadzieję. Fabryka mego ojca dała nam potężną armię... o jakiej inni mogli tylko marzyć! Lecz nasza armia nas zawiodła! Z czasem stałą się tłusta, leniwa i słaba! Lecz to.. zmieni się dzisiaj. pora wprowadzić, pieprzone, nowe rządy. Ja wiem co uleczy Helghan. Wykroje z naszych ciał narosły wrzód poddaństwa i bierności! I, na cześć Visariego, jutro rozpoczniemy największą kampanię wojskową w naszej historii.Aby uświęcić ten dzień, dam wam sprawiedliwość... ZEMSTĘ... i głowy jego zabójców!

—Orędzie Jorhana Stahla do Narodu Helghańskiego

Jorhan Brimve Stahl – główny antagonista w grach Killzone 3 i Killzone: Shadow Fall. Jest zarządcą korporacji Stahl Arms. Starał się o uzyskanie stanowiska autarchy, lecz przegrał z Admirałem Orlockiem, którego później zabił. Po latach starał się doprowadzić do upadku obu wrogo nastawionych względem siebie rządów – vektańskiego i helghańskiego.

W polskich wersjach gier, głosu użyczają mu kolejno Edward Linde-Lubaszenko i Mirosław Zbrojewicz.

Biografia

Był synem Khage'a Stahla – założyciela firmy Stahl Arms, od lat produkującej i dostarczającej potężną broń dla helghańskiej armii. Jego ojciec sam próbował zdetronizować Visariego, lecz żadna z prób nie powiodła się, a on sam zginął okryty hańbą. Na długo przed śmiercią odkrył napromieniowany petruzyt – potężny pierwiastek mogący zrewolucjonizować produkcję broni energetycznej. Po przejęciu fabryki po zmarłym ojcu, Jorhan sam zajął się tworzeniem nowych wynalazków, stając się ważnym kolaborantem Uczonego. W rzeczywistości jego poglądy były jeszcze mniej szlachetne od tych przyświecających jego ojcu.

Druga Wojna Pozasłoneczna

Podczas wojny, Jorhan wykorzystywał wpływy firmy na swoją korzyść. Dzięki licznej prywatnej armii i sporemu arsenałowi, mógł sobie pozwolić na dostarczanie broni zwykłym helghańskim żołnierzom i zdobywanie przez to poparcia. Brał udział w spisku mającym na celu zdetonowanie głowicy nuklearnej, należącej do wrogiej armii ISA, w helghańskiej stolicy Pyrrus. To miało doprowadzić wyborców do ostateczności i odwołania dotychczasowego autarchy, by Stahl mógł zająć jego miejsce. Gdy Visari zginął z rąk sierżanta Velasqueza, Jorhan myślał, że wreszcie nadszedł upragniony moment przejęcia władzy. Czekało go spore rozczarowanie, gdyż Orlock również zamierzał objąć stanowisko po dawnym władcy. Przemysłowiec usiłował zmienić decyzję zarządu, przy każdej sposobności krytykując działania drugiego interesanta i wytykając mu niekompetencję.

Zaczął łapać żywcem żołnierzy ISA, postępując z nimi w zależności od ich stopnia. Zwykli szeregowcy zostawali królikami doświadczalnymi dla nowych broni energetycznych, zaś wyżsi rangą dowódcy byli publicznie rozstrzeliwani lub zabijani w okrutny sposób sprawdzoną bronią, uśmiercającą powoli i boleśnie. Kolejnym ważnym więzień był kapitan Narville – głównodowodzący niedobitków sił ISA. Niedługo przed egzekucją przybyli jego dwaj podkomendni - Thomas Sewczenko i Rico Velasquez - którzy doprowadzili do masakry w studiu telewizyjnym. Plan Stahla nie wypalił, a sam niedoszły władca stał się pośmiewiskiem i stracił możliwość objęcia władzy.

Mężczyzna nie poddał się łatwo nawet po otrzymaniu wieści, że dawny Admirał został mianowany autarchą. Przygotował własny plan natarcia na Vektę – rodzimą planetę członków armii ISA. Podczas spotkania z Orlockiem miał zostać aresztowany, a następnie zabity. Nic nie poszło zgodnie z planem zarządu. Obstawa nowego władcy zginęła, zaś on sam został chwilę później zabity przez Stahla. Do walki doprowadził zainicjowany przez przemysłowca atak. Jego krążownik ostrzelał pozostałe, co doprowadziło do zniszczenia dostępnej floty. Żołnierze ISA przejęli kilka myśliwców, którymi zniszczyli ciężko uzbrojony statek. Maszyna runęła na powierzchnię Helghanu, a aktywacja potężnej broni doprowadziła do śmierci ponad miliarda ludzi.

W scenie po napisach można zobaczyć dwóch helghastów, podchodzących do kapsuły ratunkowej. Nie widać kto na nich patrzy, lecz można się domyślić, że to właśnie Stahl.

Killzone: Shadow Fall

Po 30 latach od pamiętnych wydarzeń, zamieszkuje kryjówkę na Vekcie. Stamtąd kieruje produkcją potężnych maszyn bojowych dla wrogo nastawionej organizacji – Czarnej Dłoni. Zostaje odnaleziony przez Lucasa Kellena, a następnie ginie z ręki Thomasa Sinclaira.

Osobowość

Był głównym podżegaczem wśród zdrajców na Helghanie. Nie liczył się z życiem pozostałych. Nienawidził mieszkańców Vekty i robił wszystko, by ich zniszczyć. Doprowadził do zniszczenia floty ochronnej Helghanu, gdyż jako jedyna mogła mu się przeciwstawić w szaleńczych zapędach. Tym sposobem pozostawił ojczystą planetę bez ochrony, sądząc, że niedługo przyjdzie mu kontrolować wszystkie ludzkie kolonie.

Po latach jego nastawienie nie uległo zmianie. Wierzył, że zwyczajni helghaści zginęli w wybuchu bomby petruzytowej, zaś najsilniejsi przetrwali. Po raz kolejny wyszły na jaw jego nazistowskie przekonania. Nadal był gotowy poswięcić każdego w celu pokonania mieszkańców Vekty.