Ja, Lelouch vi Britannia, rozkazuję wam! Wszyscy macie teraz... zginąć!

—Lelouch pierwszy raz używający swojego Geassa na grupie brytyjskich żołnierzy.

Ludzkie serce zawsze było źródłem całej naszej mocy. Właśnie dlatego ludzie powstali przeciwko Wysokim Eunuchom, a Czarni Rycerze walczą jak tytani. Walczymy siłą naszych serc!

—Lelouch vi Britannia

Skoro król nie rządzi, jak więc może oczekiwać posłuszeństwa od poddanych?

—Lelouch vi Britannia

Lelouch vi Britannia (jap. ルルーシュ・ヴィ・ブリタニア, Rurūshu vui Buritania) jest głównym bohaterem anime Code Geass. Jest synem brytyjskiego Imperatora Charlesa zi Britannia i Marianne vi Britannia oraz starszym bratem Nunnally vi Britannia. Po tym, jak jego rodzice zostali wygnani do Japonii, by zatuszować własne plany globalnego podboju, i uznając Japonię za swój prawdziwy dom, Lelouch doznał traumy po tym, jak był świadkiem podboju kraju przez Brytanię i przysięga ich zniszczenie. Po zdobyciu Geassu, mocy kontrolowania ludzi, od tajemniczej C.C., Lelouch staje się mścicielem pod pseudonimem Zero i przywódcą Czarnych Rycerzy, japońskiego ruchu oporu, aby obalić Brytanię i stworzyć lepszy świat dla swojej siostry i przyjaciół.

Pomimo swoich zamiarów Lelouch stoi przed wieloma moralnymi wyzwaniami, które stopniowo przekształcają go w nikczemną postać, manipulując własną armią i popełniając masowe morderstwa zarówno Brytyjczyków, jak i Japończyków, aby osiągnąć swój cel. Jednak Lelouch wciąż ceni życie najbliższych mu osób, nawet swojego najlepszego przyjaciela Suzaku Kururugi, który zostaje honorowym Brytyjczykiem i wrogiem Leloucha, a ich szczęście jest jego główną motywacją do obalenia Brytyjczyków.

W japońskiej wersji językowej głosu udzielił mu Jun Fukuyama, a w wersji angielskiej Johnny Yong Bosh.

Biografia[edytuj | edytuj kod]

(do uzupełnienia!)

Charakterystyka[edytuj | edytuj kod]

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Lelouch jest przystojnym młodym mężczyzną o czarnych włosach i fioletowych oczach, które odziedziczył po matce. Lelouch jest nieco chudy, ma mało mięśni i, jak większość postaci w serii, ma raczej cienką budowę ciała. Mimo to Lelouch jest znacznie wyższy, co najmniej o głowę niż Kallen i najwyraźniej nieco wyższy niż Suzaku.

Lelouch zwykle nosi mundur Akademii Ashford lub mundur Zero. Poza Ashford, jego podstawowym codziennym strojem jest czerwona kurtka z czarną koszulą pod spodem i szarymi spodniami, chociaż czasami nosił też inne ubrania. Jako imperator nosi białą szatę ze złotymi akcentami i pasujący do tego kapelusz; oba mają motyw czerwonych oczu, nawiązujący do jego Geassu.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Lelouch jest bardzo inteligentną osobą, która jest również spokojna, wyrafinowana i arogancka ze względu na swoje arystokratyczne wychowanie. W szkole Lelouch zachowuje się jak towarzyski, sympatyczny i często beztroski uczeń. Jest to jednak maska, która ukrywa jego prawdziwą naturę. Kiedy jest on Zero, to jego prawdziwa natura jest najbardziej dostrzegalna. Jego charyzma i wiara w sprawiedliwość dają mu zaufanie i szacunek wielu żołnierzy i przywódców.

Lelouch jest znany z bardzo stoickiej osobowości. Nigdy nie przejmował się pracą szkolną, uważając to wszystko za trywialne, chociaż jego wysoka inteligencja ułatwiłaby mu to. W pewnym momencie Shirley stwierdziła, że jeśli Lelouch zgłosi się do szkoły, może uzyskać wysokie oceny. Lubi szukać wyzwań i często gra w szachy przeciwko szlachcie. Ogólnie rzecz biorąc, Lelouch prowadzi większość codziennych spraw z otwartym brakiem zainteresowania, często nawet nie zauważając uczuć innych, zwłaszcza Shirley, jego koleżanki z klasy. Ma silną niechęć do szlachty, postrzegając ich jako chłodne i „uprzywilejowane pasożyty”.

W bitwie Lelouch jest bardzo zimny i taktyczny. Jest gotów poświęcić zarówno cywilów, jak i żołnierzy, jeśli tego właśnie potrzeba do osiągnięcia celu. W bitwie pod Naritą, kiedy stworzył osunięcie się ziemi, które zniszczyło większość sił wroga, a pośrednio kilku cywilów w miasteczku poniżej, odrzucił ofiary cywilne jako proste „przeszacowanie matematyczne”. Miał w tym pewne wątpliwości, kiedy dowiedział się, że jedną z ofiar był ojciec Shirley, ale przyjął, że wszystkie jego działania zawsze będą miały konsekwencje. Nie widział też problemu z zawaleniem dużej części Tokio, co spowodowało niezliczone straty wojskowe i cywilne.

Wiele postaci zauważyło, że Lelouch jest dość samolubny, ponieważ jego pragnienie przekształcenia świata w to, co chce, pochodzi z chęci pomszczenia pozornej śmierci matki i dobra Nunnally, jednak z czasem zdaje sobie sprawę, że ten cel nie jest tylko dla nich, ale dla całego świata.

Pomimo zimnej, wyrachowanej postawy i bezwzględności w bitwie potrafi być dosyć współczującym człowiekiem dla swoich przyjaciół i bliskich. Dla Nunnally jest kochającym starszym bratem, a dla Suzaku, lojalnym przyjacielem, mimo że obaj są wrogami. Na pierwszy rzut oka Lelouch wydaje się mieć względnie małą troskę o dobro swoich podwładnych, ale w rzeczywistości troszczy się o nich, postrzegając ich jako cennych sojuszników. Chociaż czasami okazywał priorytety, zwłaszcza jeśli chodzi o Kallen.

Umiejętności[edytuj | edytuj kod]

Geass Leloucha, nadany mu przez C.C., daje mu „Moc Absolutnego Posłuszeństwa”, pozwalając mu na wydawanie poleceń w umyśle osoby po kontakcie wzrokowym w sposób porównywalny do hipnozy. Aktywacja jego Geassu jest wizualnie reprezentowana przez manifestację Geass Sigil w jego lewym oku. Polecenia podyktowane w tym stanie są zapisywane w umysłach wyznaczonych celów, gdy Sigil rzutuje z jego oczu na ich. Lelouch mógł początkowo dowolnie przełączać aktywację Geassu, ale później stracił tę kontrolę i cierpiał na dolegliwość znaną jako „niekontrolowany geass” pod koniec pierwszej serii.

W drugim sezonie C.C. daje Lelouchowi soczewkę kontaktową, która blokuje jego Geass, ale wskazuje, że jego Geass w końcu stanie się wystarczająco silny, aby uczynić go nieskutecznym. Geass Leloucha ewoluuje, zasłaniając dwójkę oczu w 21 odcinku, w wyniku przesunięcia swojego Geassu do granic możliwości, próbując dowodzić potężną istotą psychiczną. Dostaje drugą soczewkę kontaktową, aby później zakryć oczy.

Spośród wszystkich umiejętności Geassu w całej serii, u Leloucha został on zbadany najbardziej, a także wydaje się, że ma najwięcej ograniczeń i skutków ubocznych ze wszystkich wprowadzonych Geassów:

  • Wpływa tylko na układ nerwowy.
  • Polecenia muszą być wydawane ustnie.
  • Ofiara musi nawiązać bezpośredni kontakt wzrokowy w celu wydania poleceń. Maksymalna efektywna odległość wynosi 272 metry. Linia wzroku przez powierzchnię odbijającą światło jest wystarczająca do wystąpienia efektu.
  • Polecenia mogą być wydawane tylko raz danej osobie, ale dowolna liczba poleceń może być wydawana przy pierwszym zastosowaniu, o ile kontakt wzrokowy nie jest przerywany. Ponieważ Cancer Geassu Jeremiaha neguje wszystkie efekty Geassu, ci, którzy zostaną na niego narażeni, mogą zostać ponownie opętani.
  • Ofiara nie wykona żadnej czynności niedozwolonej ze względu na jej możliwości fizyczne lub umysłowe, chociaż będzie próbowała wykonać polecenie najlepiej jak potrafi. Na przykład ofiara nie będzie w stanie poprawnie odpowiedzieć na pytanie, na które nie zna odpowiedzi, ale przekieruje użytkownika do kogoś, kto może, jeśli będzie w stanie. Jednak polecenia wpływające na umysł lub świadomość (takie jak wymazywanie wspomnień lub rzucanie halucynacji na osobę) zaczną obowiązywać, mimo że ofiara zwykle nie mogłaby się do tego zmusić.
  • Akcja będzie prowadzona tak długo, jak nakazuje jej dowódca, lub we wskazanych okolicznościach. Kontakt wzrokowy nie musi być utrzymywany, aby wykonać polecenie. Nie ustalono górnej granicy, ale warunkowe polecenie, które Lelouch daje Suzaku, obowiązuje jeszcze ponad rok później.
  • Wspomnienia ofiary na czas wydania polecenia i wykonania są zapieczętowane i nie można ich przywołać.
  • Jak pokazano na przykładzie księżniczki Euphemii na rozkaz zabicia Japończyków, ofiara może do pewnego stopnia oprzeć się nakazanym działaniom, jeśli jest to dla nich całkowicie odrażające i moralnie niezrozumiałe.

Dopóki spełnione są powyższe warunki, komendy mogą być wydawane każdemu oprócz tych, którzy uzyskali nieśmiertelny kod i dowolnej liczbie osób jednocześnie. Osoby pod wpływem Geassu mają czerwone kontury na swoich oczach, prawdopodobnie wizualną wskazówkę dla widza, ponieważ postacie nigdy nie zwracają na to uwagi.

Cytaty[edytuj | edytuj kod]

Żegnaj, Euphie. Być może byłaś pierwszą dziewczyną, którą kiedykolwiek kochałem.

—Lelouch do Euphemii.

Rozumiem, a potem... stanę się zły, aby pokonać jeszcze większe zło!

—Lelouch do samego siebie.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • W 2016 zapowiedziano rozpoczęcie prac nad trzecią serią anime Code Geass. W tej serii Lelouch ma zostać wskrzeszony. Pierwszy odcinek nowej serii ma ukazać się na przełomie 2017 i 2018 roku.
  • Lelouch jako postać jest bardzo chwalony za swoje ludzkie cechy, ponieważ dokonywał dobrych i złych uczynków z właściwych powodów, szukając zemsty na Brytanii za to, co stało się jego matce, jego miłości do Nunnally i Suzaku, wyrzutów sumienia za szkody, które wyrządził i wielu innych rzeczy.
  • Lelouch jest często porównywany do Lighta YagamiDeath Note'a, ponieważ są bardzo podobnymi postaciami. Obaj są licealistami, którzy nagle otrzymali specjalne moce i postanowili wykorzystać je do zmiany świata. Obaj zabili wielu ludzi, jednak Lelouch miał wyrzuty sumienia, podczas gdy Light ani trochę. Ponieważ Lelouch nie porzucił swojego człowieczeństwa, miał sojuszników, natomiast Light bardzo szybko stracił swoje człowieczeństwo i ostatecznie nie miał na kim polegać, co doprowadziło go do upadku. Tak więc Light zawiódł, a Lelouchowi się powiodło.

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]