FANDOM

Ten świat jest zgniły, a ci, którzy do tego doprowadzają, zasługują na śmierć. Ktoś musi to zrobić, więc czemu nie ja? Nawet jeśli oznacza to poświęcenie własnego umysłu i duszy, warto. Ponieważ świat… nie może tak istnieć. Zastanawiam się… co by było, gdyby ktoś inny podniósł ten notatnik? Czy jest ktoś inny ode mnie, który byłby skłonny wyeliminować robactwo ze świata? Jeśli tego nie zrobię, kto to zrobi? Po prostu: nikogo takiego nie ma. Ale ja mogę to zrobić. Właściwie tylko ja mogę. Zrobię to. Używając Notatnika Śmierci, zmienię świat.

—Light Yagami

Jestem pracowitym uczniem z wyróżnieniem, uważanym za jednego z najlepszych i najzdolniejszych w Japonii. A ja… stanę się Bogiem nowego świata.

—Light wyjaśniający swój plan.

Light Yagami jest głównym bohaterem mangi i anime Death Note.

Light był japońskim licealistą, który znalazł pewnego dnia zeszyt zwany Notatnikiem Śmierci. Każdy, kogo nazwisko zapisane zostanie w notatniku, umrze. Z początku sceptycznie nastawiony do swojej mocy, Light przetestował ją na dwóch przestępcach. Po uświadomieniu sobie mocy notatnika, Light oszalał na punkcie władzy, decydując się na wykorzystanie Notatnika Śmierci do uwolnienia świata z przestępców i stworzenia nowego, pełnego prawa przestrzeganego przez ludzi, których zaakceptuje. Light pragnął stać się swego rodzaju Bogiem nowego świata.

W trakcie swojej podróży stał się znany na całym świecie jako „Kira” (tajemnicza postać, która anonimowo mordowała przestępców) i kontynuował swoją pracę przez kilka następnych lat, próbując uniknąć schwytania. Mając obsesję na punkcie swojego celu, wykorzystywał, a nawet zamordował wielu niewinnych ludzi. Chociaż Light przejął kontrolę nad większością świata, jego panowanie dobiegło końca, gdy został osaczony przez japońską policję i ostatecznie zmarł na atak serca, gdy Ryuk napisał jego imię w swoim Notatniku Śmierci.

Seria przedstawia sposób, w jaki Light używa notatnika i jego zmagania z japońską policją, detektywem L, Mello i Nearem, a także jego związki z innymi użytkownikami notatnika, takimi jak Misa Amane i Teru Mikami. Pokazuje również jego ewolucję od szlachetnego ekstremisty do socjopatycznego masowego mordercy.

W japońskiej wersji językowej głosu użyczył mu Mamoru Miyano, a w wersji angielskiej Brad Swaile, znany też jako Rock z Black Lagoon.

Charakterystyka Edytuj

Wygląd Edytuj

Light Yagami to młody, 17-letni mężczyzna. Jest wysoki i szczupły, nie muskularny, lecz wysportowany. Ma półdługie, jasnobrązowe włosy - grzywka spada mu na oczy, a włosy sięgają szyi. Light ma brązowe oczy i ciemne brwi.

Light ubiera się spokojnie i elegancko - do szkoły chodzi w białej koszuli, czerwonym krawacie i jasnej marynarce, a na co dzień ubiera koszule, gładkie bluzki, marynarki czy proste swetry.

Po przeskoku czasowym jego twarz ma ostrzejsze rysy. Oczy są mniejsze, usta ma przeważnie zaciśnięte. Sam Light jest wyższy, lecz nadal ubiera się podobnie - standardowym zestawem jest koszula z marynarką i gładkie spodnie.

Osobowość Edytuj

Początkowo Light jest pokazany jako niezwykle inteligentny, pilny uczeń i oddany syn, który chętnie pomaga swojej siostrze w nauce. Jest grzeczny, dobrze wychowany i kulturalny.

Od chwili, gdy znalazł notatnik śmierci, jego charakter zmienia się diametralnie: staje się żądny władzy, pozbawiony skrupułów, przebiegły oraz skłonny do oszustw i podstępu. Najpierw odczuwa wyrzuty sumienia, z powodu odbierania komuś życia, jednak to szybko mija, a Light zaczyna dążyć do swojego celu: bycia stwórcą i bogiem nowego świata, w którym to on będzie decydował, co jest sprawiedliwe.

Jest sfrustrowany brakiem sprawiedliwości na świecie. Wierzy, że robi to dla dobra ludzkości, bo świat jest „zgniły”, a on może temu zaradzić. Chce usunąć wszelkie objawy rozpusty, zbrodni i grzechów. Pragnie stworzyć nowy świat, zapełniony ludźmi uczciwymi. Używając do tego notatnika, udowadnia, że nie cofnie się przed niczym, aby dotrzeć do celu.

Widoczna jest również jego inna cecha: mimo tego, że na początku chciał zabijać tylko „tych złych”, to potem za pomocą notesu pozbywał się wszystkich, którzy stanęli mu na drodze, bez wyjątku. Przez chwilę nawet rozważa zabicie własnej siostry - Sayu Yagami. Z powodu korzystania z notatnika śmierci ujawniają się w Yagamim złe cechy. Staje się okrutny, złośliwy i całkowicie pozbawiony cech takich jak współczucie, miłosierdzie, empatia czy też miłość. Idealizuje siebie w swoich wyobrażeniach i widzi w sobie zbawiciela ludzkości. Uważa, że cel uświęca środki.

Odkąd dostał notes musi stale unikać podejrzeń L, policji, FBI, czy też innych organizacji poszukujących Kiry. Dzięki swojej inteligencji i sprytowi udaje mu się latami wywodzić wszystkich w pole. Nie waha się przed kłamstwem, oszustwem i innymi fortelami. Innych traktuje marionetkowo jako część swojego planu. Jest pewny siebie i natychmiastowo reaguje na wszelkie ślady zagrożenia.

W chwili, gdy na pewien czas zrzekł się notesu, przez co stracił wszelkie wspomnienia z nim związane, na powrót stał się dociekliwym i sympatycznym chłopakiem, zwracającym uwagę na uczucia innych, jednak gdy na powrót zyskuje notes, z powrotem zmienia się w Kirę - boga nowego świata i człowieka, sądzącego, że może osądzić ludzkość i skierować ich na drogę moralności.

Ciekawostki Edytuj

  • W czteroczęściowym omake'u w mandze, Light pokazuje swoją delikatniejszą stronę w okresie świątecznym, przebierając się za Świętego Mikołaja i rozdając prezenty. Jednak jego hojność idzie tak daleko, że Ryuk nie dostaje upragnionego Gameboya Advance SP, ponieważ jest zbyt drogi, a Shinigami nie świętują Bożego Narodzenia.
  • Zarówno Tatsuya Fujiwara, jak i Masataka Kubota, którzy wcielili się w niego, wystąpili w filmach Rurnoi Kenshin, w których Fujiwara grał Shishio Makoto, a Kubota grał nieszczęsnego Akirę Kiyosato.
  • Relacja Lighta z L jest podobna do relacji Judasza z Jezusem. Podkreśla to scena, w której L masuje stopy Lightowi, ponieważ było to odniesienie do Jezusa, który mył stopy Judasza, świadomy swojej zdrady i zbliżającej się śmierci.