Morgoth, znany wcześniej jako Melkor – pierwszy Władca Ciemności oraz największy antagonista w Uniwersum Śródziemia.

Został stworzony jako potężny Ainur przez Eru Ilúvatara. Zbuntował się przeciwko swojemu stwórcy i wyruszył w kierunku Ardy. Tam zaczął kształtować rzeczy wedle swojego upodobania. Stworzył wiele złych istot m.in. Orków. Przyłączyli się do niego również upadli Majarowie np; Sauron oraz Balrogowie. Zniszczył dwie Latarnie Valarów, przez co oni wyruszyli na wojnę przeciwko niemu i uwięzili go na 300 lat. Na trzech stuleciach wyszedł na wolność. Zaczął wtedy siać zamęt wśród mieszkańców Amanu. Sprzymierzył się z Ungoliantą. Razem z nią zniszczył Drzewa Valinoru, a następnie ukradł Silmarile. Zbiegł ze swoją sojuszniczką do Beleriandu, ale tam doszło między nimi do konfliktu. Następnie po przybyciu Noldorów do Śródziemia, próbował ich wyprzeć, co mu się połowicznie udało. Został ponownie pokonany przez Valarów w Wojnie Gniewu i wyrzucony poza obręby Świata.

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Ainulindalë[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Przybycie na Ardę[edytuj | edytuj kod]

Po przybyciu na Ardę, zaczął ją kształtować według własnego upodobania. Twierdził, że Arda należy do niego. Melkor sprzeciwił się innym Valarom. Gdy Valarowie coś tworzyli, to on to natychmiast niszczył. W tym czasie Arda była zasadniczo bezkształtna. Gdy na Ardę zstąpił Valar Tulkas, Melkor uciekł przed nim i zostawił na jakiś czas Ardę w spokoju.

Era Latarń[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Era Drzew[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Pierwsza Era[edytuj | edytuj kod]

W Beleriandzie[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Dagor Bragollach[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Skradnięcie Silmarili[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Nirnaeth Arnoediad[edytuj | edytuj kod]

Czarny Władca zdał sobie sprawę, że Maedhros i inni władcy Beleriandu zawiązali ligę przeciwko niemu. Morgoth miał dość czasu, by przygotować swoje wojska do walki. Kiedy siły dobra dotarły pod Angbad, rozpoczęła się bitwa, która zakończyła się miażdżącym zwycięstwem Morgotha. Morgoth osłabił wtedy poważnie swoich wrogów. Wszystkie królestwa Noldorów oprócz Gondolinu zostały zniszczone, a kraina Hithlum dostała się pod jego władanie. Morgoth przekazał tą krainę swoim sprzymierzeńcom, Easterlingom, którzy zniewoli tamtejszych ludzi. Żołnierzom Morgotha udało się także pojmać Húrina.

Przeklęcie Húrina[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Upadek Gondolinu[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Wojna Gniewu[edytuj | edytuj kod]

Do uzupełnienia!

Dziedzictwo[edytuj | edytuj kod]

Morgoth zasiał w sercach Elfów i Ludzi cząstkę swojego zła. Najpotężniejszy jego sługa, Sauron pozostał mu wierny i w czasie swojego pobytu w Numenorze zdołał zmanipulować ludzi, aby czcili Morgotha jak Boga.

Dagor Dagorath[edytuj | edytuj kod]

Według Tolkiena, Morgoth ucieknie z pustki i zainicjuje Dagor Dagorath. Podczas tego wydarzenia ma zostać zabity przez Túrina Turambara, przez co wszyscy ludzi zostaną pomszczeni.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • W filmach Petera Jacksona jego imię pojawia się dwa razy:
    • Gandalf w filmie Władca Pierścieni: Dwie Wieże podczas walki ze Zgubą Durina nazywa swojego przeciwnika "Balrogiem Morgotha".
    • W filmie Hobbit: Bitwa Pięciu Armii Galadriela podczas walki z Sauronem nazywa go "Sługą Morgotha".
      • Mimo wspomnienia go w filmie, jego imię nie pojawia się w powieści Hobbit, czyli tam i z powrotem.
  • Tolkien powiedział, że Sauron z pewnością odniósł większy sukces niż Morgoth, biorąc pod uwagę, że Sauron był o wiele bardziej przebiegły i posiadał zmianę kształtu i był wybitnym manipulatorem, co pozwoliło mu oszukać innych. Morgoth jest porównywany do Saurona przez Tolkiena, ponieważ cała Ziemia była "Pierścieniem Morgotha". Morgoth jest jednak o wiele bardziej zły, potężniejszy i majestatyczny niż Sauron.