FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

Słuchaj, on po nas idzie, obaj zginiemy! Zobaczysz! On poluje na członków STARS! Nie ma ucieczki!

—Brad Vickers o Nemesis.

STARS!

—Jedyne słowo wypowiadane przez Nemesis.

Nemesis typu-T, lub po prostu Nemesis, to główny i tytułowy antagonista horrorowej gry wideo Resident Evil 3: Nemesis z 1999 roku i jego remake z 2020 roku oraz drugorzędny antagonista Resident Evil: Apocalypse.
W Resident Evil Resistance, Nemesis może stać się grywalną postacią, jeśli gramy jako Nicholai Ginovaef.
Głosu podłożył mu nieżyjący już Tony Rosato w Resident Evil 3: Nemesis, Gregg Berger w Resident Evil: Operation Raccoon City oraz Damon Dayoub w Marvel vs. Capcom: Infinite.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Nemesis został zaprojektowany przez Paryskie Laboratoria Europejskiej Branży Umbrella, jako jeden z przedstawicieli modelu Nemesis typu T, będącego rozgałęzieniem projektu Tyran. Celem broni bioorganicznej miało być zachowanie siły i wytrzymałości Tyrana przy jednoczesnym zwiększeniu inteligencji i dodaniu zdolności wykonywania rozkazów. Ostatecznie udało się połączyć wirus NE-T z pasożytem NE-a. Po wszczepieniu pasożyta w ciele kompatybilnego gospodarza, ten przejął jego mózg i zmutował go w zdeformowaną wersję Tyrana. W efekcie ubocznym gospodarz zachował inteligencję, a także wzmocnił umiejętności regeneracyjne, dzięki wydzielinom wytwarzanym przez pasożyta.

Epidemia w Raccoon City Edytuj

Resident-evil-nemesis2

Nemesis zabija Brada

Po wybuchu epidemii w Raccoon City, Korporacja Umbrella dostrzegła okazję, aby pozbyć się członków STARS, organizacji będącej w cieniu Korporacji od czasów incydentu w górach Arklay. Aby to zrobić, Korporacja wysłała Nemesis do wytropienia i wymordowania pozostałych przy życiu członków. Przedtem jednak pokazano mu zdjęcia poszczególnych członków, aby wiedział, na kogo ma polować.
W końcu Nemesis wytropił i zabił jednego z członków, Brada Vickersa, tuż przed Departamentem Policyjnym na oczach innego członka STARS, Jill Valentine. Po tym czynie, Prześladowca swoją uwagę skupił na członkini STARS. Tej udało się wymknąć broni bioorganicznej kilkakrotnie.
Po ucieczce Jill z posterunku, Nemesis napadł na nią i jej sojuszników w metrze. Broń bioorganiczna przedarła się do wagonu, jednak Mikhail, jeden z sojuszników, poświęcił się, poprzez wysadzenie wagonu z Nemesis i nim.

Nemesis type2

Druga forma Nemesis

Eksplozja nie zadała jednak Kreaturze większych obrażeń. Wyśledził Jill do Wieży Zegarowej Św. Michała, a następnie wysadził helikopter ratunkowy wyrzutnią rakiet. Następnie zainfekował wirusem T Valentine, zanim ta zdążyła się obronić. Pomimo tego, Jill udało się pokonać broń bioorganiczną po raz kolejny, poprzez użycie bronii wysokiego kalibru i materiałów wybuchowych. Zaskutkowało to zniszczeniem górnej części jego trencza, ujawniając kilka macek rozproszonych po jego ciele.
Po jakimś czasie Nemesis odzyskał przytomność, a następnie wyśledził i zaatakował Carlosa i wyleczoną z infekcji Valentine. W końcu Jill udało się zgubić go w parku, jednak Prześladowca odnalazł ją Martwej Fabryce, tajnym zakładzie Umbrella, w którym niszczone są nieudane bronie bioorganiczne.
Jill udało się zgubić Kreaturę, wskakując do rzeki. Ale nie mogła uciekać w nieskończoność, gdyż ponownie napotkała broń bioorganiczną na terenie dekompozycji odpadów. Ostatecznie Nemesis przypadkowo wpadł do chemikaliów służących do dekompozycji materii organicznej.
Final Nemesis

Trzecia i ostatnia forma Nemesis

Kreaturze udało się przeżyć, ale jego biomasa została zredukowana do tułowia. W celu jej uzupełnienia, Prześladowca pożarł zwłoki Super Tyrana, osiągając swoją trzecią i ostatnią formę. Jill udało się niemal zabić Nemesis niezwykle potężnym blasterem. Będąc niezdolnym do regeneracji w tej formie, Jill opcjonalnie zabiła mutanta sześcioma strzałami z magnum w mózg lub zostawiła go na śmierć, która spotkała go podczas wysadzenia miasta.

Resident Evil: Operation Raccoon City Edytuj

W niekanonicznej grze pojawił się drugi przedstawiciel modelu, Nemesis T-02.
Choć jego rola jest podobna do gry Resident Evil 3: Nemesis, Nemesis T-02 różnił się pod pewnymi względami od poprzednika. Mierzył ponad 2,7 metra wysokości i używał ogromnej wyrzutni rakiet, a także pistoletów zamontowanych na przedramionach. Preferował walkę na odległość broniami i mackami.
W pewnym momencie po wydaniu, Nemesis T-02 wymknął się spod kontroli, przez co Korporacja była zmuszona znokautować go i wstrzyknąć mu nowego pasożyta.

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 Edytuj

Resident-evil-nemesis-png-5

Nemesis w Ultimate Marvel vs. Capcom 3

Nemesis jest grywalną postacią w grze Ultimate Marvel vs. Capcom 3. Pierwotnie pojawił się Marvel vs. Capcom 3 w zakończeniu Hulka.
Po tym, jak został pokonany, Galactus, Oswell E. Spencer i Profesor chirurgicznie otoczyli jego szkielet adamantium, a nawet dali mu pazury Wolverine'a.

Projekt X Zone Edytuj

Nemesis jest niegrywalnym bossem w grze. Jego celem jest wyeliminowanie członków BSAA i ich sojuszników.

Crosspedia Entry Edytuj

Po porażce Tyrana podczas incydentu w Rezydencji, firma farmaceutyczna wytworzyła nową broń biologiczną w celu wyeliminowania członków STARS. Kreatura została utworzona po zainfekowaniu Tyrana pasożytem o nazwie "Nemesis", skutkując zmienieniem się bezmyślnej bestii w stworzenie zdolne do myślenia i używania broni. Nemesis był zdolny również do mowy i biegania z ekstremalnie wysoką prędkością.

W filmach Edytuj

NemesisApocalypse

Nemesis w Resident Evil: Apocalypse

Nemesis, znany również jako Matt Addison, jest główną postacią w filmach z serii Resident Evil. Ogólny wygląd postaci był prawie niezmieniony. Ta wersja postaci używa wyrzutni rakiet, a także blastera zamontowanego na przedramieniu.
W pierwszym z filmów, Nemesis wciąż jest człowiekiem, jednak w drugim filmie pojawia się jako drugorzędny antagonista, a później także jako antybohater w Resident Evil: Apocalypse.
Matt i Janus zostali schwytani przez Korporację Umbrella, przy czym Addison zaczął doświadczać mutacji na lewym ramieniu po podrapaniu przez Ulepszonego Lickera. Dr. Sam Isaacs, po zauważeniu mutacji Matta umieszcza go Programie Nemesis. Podczas pierwszej fazy mutacji komórki Addisona, w połączeniu z wirusem T, zaczynają mutować ciało Matta. Skutkuje to zwiększeniem wzrostu, masy mięśniowej i struktury kostnej u Addisona. Przez to ciało Matta staje się niezwykle zdeformowane i nierozpoznawalne. Badacze decydują się usunąć większość twarzy Addisona, gdyż jest ona zbędna.
W procesie mutacji Matt nadal żył i był zdolny do myślenia, mimo deformacji zaszłych w jego ciele. Podczas jego ostatniej mutacji, pasożyt NE-a zostaje umieszczony w ciele Addisona, po czym przejmuje kontrolę nad jego mózgiem i zmusza go do wykonywania przydzielonych mu rozkazów.
Pasożyt działał także jako zabezpieczenie w razie, gdyby Kreatura wymknęła się spod kontroli. Po zakończeniu jego mutacji, badacze okryli ciało Nemesis płaszczem wykonanym z kevlaru, dzięki czemu był on chroniony przed ostrzałem z broni palnej wysokiego kalibru, wysokimi temperaturami i wybuchami. Nemesis został także zaprojektowany w celu używania dwóch konkretnych broni: ogromnej, zmodyfikowanej wyrzutni rakiet i blasterów na przedramionach. Dzięki rozmiarowi Nemesis mógł rozpołowić dorosłego człowieka szarżą.
Jako Nemesis, Matt został zaprojektowany przez Umbrellę do wymordowania członków STARS i walki z projektem Alice. Prawdopodobnie nie pamiętał życia przed mutacją, dopóki nie stanął twarzą w twarz z Janusem. Po wbiciu kawałka metalu przez Janusa, Nemesis zdawał się przypominać wydarzenia z incydentu Hive. Przed bombardowaniem nuklearnym Raccoon City, Nemesis pomagał Janusowi i Jill Valentine w walce z komandosami Umbrella. Ostatecznie został zmiażdżony przez helikopter. Jego zwłoki zostały zniszczone podczas zbombardowania miasta.
W nowelizacji filmu Nemesis zostaje przygnieciony przez ciężar helikoptera. Zabity zostaje dopiero podczas zbombardowania miasta. Nowelizacja sugeruje również, że Nemesis był dominującą nad Mattem osobowością w ciele Kreatury. Osobowości Matta udało się odzyskać kontrolę nad ciałem dopiero pod koniec noweli, podczas pomocy Jill i Janusowi.

Osobowość Edytuj

Podobnie jak inni Tyrani, Nemesis jest bezduszny i pozbawiony jakichkolwiek emocji. Obsesyjnie wykonuje przydzielone mu zadania i nie cofnie się przed niczym, aby je wykonać. Jedynym słowem, jakie wypowiada to "STARS".

Umiejętności Edytuj

  • Nadludzka siła: Nemesis posiada nadludzką siłę. Potrafi wysoko skakać, a także przebijać się przez ceglane i betonowe ściany. Może podnosić i przenosić jedną ręką przedmioty, których nawet najsilniejsi ludzie nie mogą podnieść.
  • Nadludzka prędkość: Pomimo swojej masywnej budowy, Nemesis może z łatwością prześcignąć zwykłego człowieka. Preferowaną taktyką Prześladowcy jest szarżowanie na przeciwników z ogromną prędkością.
  • Nadludzka wytrzymałość: Nemesis jest ekstremalnie wytrzymały. Jest to jedna z najwytrzymalszych broni bioorganicznych, jakie wytworzyła Korporacja. Standardowa broń jedynie go spowalnia, ciężka broń taka jak wyrzutnia rakiet tymczasowo obezwładnia, a jedynie broń najwyższej jakości zadaje mu prawdziwe obrażenia.
  • Rozwijanie macek: Jeszcze przed drugą mutacją, Nemesis mógł rozwijać długą mackę z ręki. Umożliwia ona łapanie i przyciąganie celów z dużej odległości. W Remake'u Nemesis używa macek także do wspinaczki.
  • Regeneracja: Pomimo faktu, że gospodarz zainfekowany wirusem T ma już zdolności regeneracyjne dzięki ulepszonemu metabolizmowi, pasożyt w ciele Nemesis wzmacnia je. Choć są wciąż znacznie gorsze niż zdolności regeneracyjne wirusa G, to wciąż przewyższają normalnego Tyrana.
    • Regeneracyjna mutacja: Jeżeli Nemesis odniesie zbyt duże obrażenia, aby się z nich zregenerować, a płaszcz zostaje zniszczony, to jego ciało zacznie go mutować i rozwijać adaptacje w odpowiedzi na odniesione obrażenia. W swojej drugiej formie rozwinął macki mogące rozrywać ludzi. W trzeciej formie Nemesis za bardzo się zmutował i stracił zdolność do regeneracji, ale zyskał umiejętność wykluwania kwasu na odległość.
  • Ograniczona walka wręcz: Nemesis jest doświadczonym wojownikiem w walce w zwarciu. Wykazał się także biegłością w używaniu broni, takiej jak zmodyfikowana wyrzutnia rakiet FIM-92 Stinger, pistolety na przedramionach i ogromny miotacz ognia.
  • Niemal ludzka inteligencja: Nemesis wykazuje się inteligencją przewyższającą inne modele Tyranów, dzięki pasożytowi w swoim mózgu. Kreatura ma niemal ludzką pamięć, dzięki czemu mógł zidentyfikować członków STARS na podstawie zdjęć pokazanych mu przez jego przełożonych. Wykazał się również zdolnością do myślenia i rozwiązywania problemów. Celowo zestrzelił helikopter ratunkowy, aby uniemożliwić Jill ucieczkę z miasta. Jest nawet zdolny to mowy, choć ogranicza się do wypowiadania tylko słowa "STARS".

Słabości Edytuj

  • Niekontrolowane mutacje: Główną słabością Prześladowcy są niekontrolowane mutacje. Każda mutacja Nemesis ogranicza jego efektywność w walce. Mutacje spowodowały u Kreatury zapomnienie przydzielonych mu zadań i wpadnięcie w szał. W trzeciej formie stracił inteligencję, ale zyskał zdolność do plucia kwasem.
    • O dziwo, mutacje Nemesis znacznie różnią się od mutacji innych Tyranów, gdyż zamiast zwiększać wytrzymałość i masę mięśniową, a także wykształcać kościste pazury, mutacje Prześladowcy polegają na rozwijaniu macek w ciele, co może być wywołane przez pasożyta w jego ciele.

Galeria Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Nemesis został nazwany po greckiej bogini zemsty.
  • Wyrzutnia rakiet Nemesis została zmodyfikowana; jest tak ciężka, że żaden człowiek nie może jej podnieść. W przeciwieństwie do normalnej FIM-92 Stinger, pociski nie zajmują całej broni i mogą być wystrzeliwane jeden po drugim.
  • Wygląd Nemesis to odrzucona koncepcja wyglądu T-00 z Resident Evil 2.
  • W filmach, Nemesis był niegdyś człowiekiem, ale zmutował się potwora i został zmodyfikowany przez badaczy Umbrella, podczas gdy wersja z gier wideo została wykreowana z wielu wirusów T, choć także mogła być niegdyś człowiekiem ze względu na humanoidalny wygląd. Ponadto, wersja z filmów zamiast macek posiada pistolety.
  • W wersji demo gry Resident Evil 2 Remake istnieje nawiązanie do Nemesis poza Departamentem Policyjnym.
  • W Resident Evil 3 Remake, Brad zostaje zabity przez zwykle zombie; Nemesis pojawia się natomiast wcześniej i ściga Jill, a nie Brada.
  • W Resident Evil: Apocalypse, Nemesis był grany Matthewa G. Taylora.