FANDOM

Zobacz inne pojęcia – Zielony Goblin

Norman Osborn – superzłoczyńca, który pojawia się w komiksach opublikowanych przez Marvel Comics. Postać została stworzona przez pisarza Stana Lee i artystę Steve'a Ditko, a po raz pierwszy pojawiła się w The Amazing Spider-Man #14 (lipiec 1964). Mimo że wiele postaci wcielało się w tę tożsamość, Norman Osborn jest oryginalnym i najbardziej znanym Zielonym Goblinem.

Początkowo był amoralnym przemysłowcem, szefem Oscorp i ojcem Harry'ego Osborna, wziął serum, które poprawiło jego zdolności fizyczne (zwiększona siła, zręczność, wytrzymałość i szybkość leczenia) i intelekt, ale także doprowadziło go do szaleństwa.

Przyjął wygląd w stylu Halloween, ubierając się w kostium goblina, jeżdżąc na nietoperzowym "Goblińskim szybowcu" i używając arsenału nowoczesnych broni, w szczególności granatowych bomb dyniowych, by terroryzować Nowy Jork. Jest jednym z najbardziej wytrwałych wrogów Spider-Mana i arcywrogiem Spider-Mana, odpowiedzialnym za liczne tragedie w życiu Spider-Mana, takie jak śmierć Gwen Stacy i Saga Klonów.

Jednak on również wszedł w konflikt z innymi superbohaterami z uniwersum Marvela. Był głównym tematem całej fabuły Dark Reign.

Biografia

Geneza

Geneza Green Goblina została ujawniona w komiksie The Amazing Spider-Man #40.

Norman Osborn był bogatym biznesmenem, samotnie wychowującym syna, Harry'ego. W laboratorium swego wspólnika znalazł tajemniczą formułę, z którą eksperymentował. Nastąpił jednak wybuch zielonej substancji.

Osborn trafił do szpitala. Niespodziewanie zaczął surowiej traktować swego syna, a także odkrył, że serum wzmocniło jego siłę, inteligencję i wytrzymałość.

Doszły do niego słuchy o Spider-Manie. Postanowił wykorzystać swoje atrybuty do zniszczenia Pająka. Wykonał więc halloweenowy kostium goblina i glider w kształcie miotły, po czym przybrał pseudonim Green Goblin.

Pierwsze starcie ze Spider-Manem

Green Goblin, dotąd nieznany w przestępczym podziemiu, ukończył konstrukcję swej latającej maszyny w kształcie miotły, po czym poleciał na spotkanie z grupą Enforcers. Zaproponował im zemstę na Spider-Manie, a ci zgodzili się na sojusz z Goblinem. Odwiedził producenta filmowego, którego zainspirował do stworzenia filmu "Historia Spider-Mana".

Green Goblin, Enforcers i Spider-Man spotkali się na planie w Meksyku, gdzie przestępcy urządzili zasadzkę na Pająka. Rozpoczęła się walka, po której Spider-Man uciekł do jaskini. Tam pokonał członków grupy, ale okazało się, że jaskinia jest zamieszkana przez Hulka. Spider-Man zabrał ciała członków Enforcers i oddał je w ręce wojsku.

Green Goblin nie został pokonany i powrócił do Nowego Jorku, gdzie kontynuował plany o stworzeniu przestępczego imperium.

Superior Spider-Man

Green Goblin był jednym z głównych antagonistów runu Superior Spider-Man.

Norman Osborn przeszedł operację plastyczną, przybierając tożsamość Masona Banksa, właściciela firmy Alchemax, będącej przykrywką dla nowo powstałego imperium, które odziedziczyłby jego wnuk, Normie.

Jako Green Goblin stworzył w nowojorskich podziemiach armię, a także dowiedział się, że Spider-Manem jest obecnie Doktor Octopus, dzięki porwaniu Carlie Cooper.

Tymczasem jego wojna z Hobgoblinem trwała. Osborn rzucił mu wyzwanie, a potem, niedaleko opuszczonych zakładów Oscorp, stoczyła się walka. Green Goblin wygrał i zabił Hobgoblina, jednak Goblin Knight odkrył, że jest to tylko podrabianiec. Ukrył ciało, aby jego lider nie stracił panowania nad ludźmi Kingsley'a.

Goblin Nation

Jeszcze w czasie, gdy Otto był Spider-Manem, Goblin złożył mu propozycję współpracy.