Wspaniale...

—Znany cytat Burnsa

Charles Montgomery Plantagenet Schicklgruber Burns, lub lepiej znany jako Charles Montgomery Burns, Pan Burns, Monty lub po prostu Burns - Jeden z głównych antagonistów słynnego, serialu animowanego Simpsonowie.

Służy jako mniejszy antagonista w pełnometrażowym filmie o tym samym tytule z 2007 roku.

Jest wyjątkowo chciwym, tyranicznym i egoistycznym biznesmenem, a także najbogatszym i najpotężniejszym obywatelem Springfield. Jest opresyjnym założycielem i przewodniczącym elektrowni jądrowej Springfield, członkiem wewnętrznego kręgu Partii Republikańskiej Springfield, szefem Homera Simpsona, Lenny'ego, Carla i Waylona Smithersa, oraz arcywrogiem i byłym przyjacielem Abe'a Simpsona i Lisy Simpson.

Głosu użyczył mu nieżyjący już Christopher Collins (który grał także Starscreama i Dowódcę Cobry) w wcześniejszych sezonach, a następnie przez Harry'ego Shearera przez resztę serii.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Burns ucieleśnia wiele stereotypów na temat korporacyjnej Ameryki, ponieważ ma nieugiętą chęć zwiększenia własnego bogactwa i władzy, nawet w razie potrzeby za pomocą środków przestępczych. Zostało to pokazane, gdy przez krótki czas starał się kandydować na gubernatora, aby zapobiec zamknięciu jego zakładu, oraz, kiedy próbował sprzedać terrorystom pręty uranowe. Burns ucieleśnia także stereotyp menedżera, zapominając o nazwiskach swoich pracowników (zwłaszcza Homera, chociaż wydaje się, że współdziałają częściej niż Burns z większością swoich pracowników), chociaż można to przypisać jego starości. Burns jest również zaniepokojony i beznamiętny dla bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia swoich pracowników, nawet śmiejąc się na widok spadających czyścicieli budynków z dużej wysokości. Jego aspiracje do zastosowania przestarzałej technologii w życiu codziennym lub odniesienia do ludzi lub miejsc z epoki wiktoriańskiej stanowią wspólne źródło humoru w serialu.

Pomimo swojej złej natury, Burns jest w stanie rzucić poczucie życzliwości, ponieważ współczuł utracie nowych włosów Homera, ponieważ wszyscy w zakładzie uważali Homera za coś oczywistego z powodu jego fryzury. Jest także bardzo blisko swojej prawej ręki Waylona Smithersa ze względu na jego lojalność; nawet adoptował go po śmierci ojca Waylona. Mimo że Smithers traktuje go jak brud i zwykle wytrąca go z podwyżki lub awansu. Głównie jego głównym celem, oprócz bycia najbogatszym człowiekiem w Springfield, jest zniszczenie życia Homera Simpsona i jego rodziny. Czasami zwykle zwalnia Homera wiele razy, ale zwykle ponownie go zatrudnia. Uwielbiał również swojego zagubionego misia Bobo, ponieważ przypomina mu on o niewinności, którą stracił, gdy był dzieckiem, a nawet powiedział najmłodszej córce Homera, Maggie, aby zatrzymała sobie Bobo po tym, jak zobaczył jak bardzo go uwielbia.