FANDOM

Teraz uważajcie. Pokażę, jak zabić boga. Boga życia i śmierci. Ważne, by go nie przestraszyć.

—Eboshi, przygotowująca się do zabicia Ducha Lasu.

Pani Eboshi to główna antagonistka w filmie Księżniczka Mononoke. Głos w angielskim dubbingu podkłada jej Minnie Driver.

Jest przywódczynią Żelaznego Miasta, społeczności górniczej w Japonii w około XIII – XIV wieku naszej ery. Mieszkańcy miasteczka trudnią się wyrobem żelaza i broni, żyją jednak w otwartym konflikcie z siłami natury: aby miasto mogło działać, konieczne jest karczowanie okolicznych lasów, na co nie godzą się mieszkające w nich bóstwa i zwierzęta. Dochodzi do krwawych walk, w których Eboshi staje się przywódczynią armii ludzi.

Głównymi wrogami pani Eboshi są wilczyca Moro i jej przybrana córka San. Mimo swojej bezwzględności wobec natury, Eboshi potrafi być empatyczna. Dba i chroni mieszkańców swojego miasta oraz jest przez nich kochana. Wykorzystuje fundusze ze sprzedaży żelaza na wykupienie dziewcząt z domów publicznych, które zatrudnia jako pracownice i trenuje na wojowniczki. Zapewnia również azyl dla trędowatych i innych wyrzutków.

Można wywnioskować z filmu, że Eboshi nie jest prawdziwym czarnym charakterem (a tylko antagonistką San), a ludzie i leśne stworzenia nie mają racji w równym stopniu, gdy walczą ze sobą, zamiast negocjować. Pani Eboshi i San zostały przedstawione jako dwie strony sporu, które nienawidzą siebie nawzajem i wszystkiego, co związane z wrogą stroną. Okazują współczucie tylko dla swoich sprzymierzeńców. Tymczasem główny bohater, książę Ashitaka, utrzymuje stosunkowo obojętne stanowisko między obiema stronami, starając się powstrzymać każdą ze stron przed niszczeniem drugiej.

Ciekawostki

  • Eboshi to rodzaj męskiego nakrycia głowy noszonego w tamtych czasach. Istniała wtedy w Japonii instytucja Shirabyōshi – tancerek ubierających męskie rzeczy. Ubiór i imię Eboshi wskazywałoby na jej związek z tą profesją.

Galeria