FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

Patrick Bateman - jest tytułowym protagonistą kontrowersyjnej powieści Breta Eastona Ellisa z 1991 r. American Psycho oraz jej adaptacji filmowych i scenicznych. Mieszka na Manhattanie w 1980 roku i pracuje na Wall Street. Ma obsesję na punkcie zdrowia, czystości, wyglądu, pieniędzy i kolekcji muzyki. Ma jednak ciemniejszą stronę; jest seryjnym zabójcą, gwałcicielem, kanibalem i nekrofilem.

W filmie z 2000 roku w jego rolę wcielił się Christian Bale, który grał także Waltera Wade'a Jr.. W musicalu na West Endzie wcielił się w niego Matt Smith, który później wcielił się w postać T-5000 w Terminator Genisys.

Osobowość Edytuj

Powieść szczegółowo opisuje jego styl życia, w tym drogie ubrania od projektantów i sprzęt stereo oraz jego obszerne ćwiczenia i upiększanie ciała. Jest próżny, materialistyczny i płytki, nie dba o nic oprócz własnej satysfakcji i, jak sam przyznaje, nie ma prawdziwej osobowości pod atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym. Twierdzi, że jego jedynymi emocjami są chciwość i obrzydzenie.

Jest również bardzo rasistowski, mizoginistyczny, morderczy, torturujący, homofobiczny i antysemicki, ale udaje troskę o równość i „tradycyjne wartości moralne”, ponieważ uważa, że ​​to czyni go bardziej podobnym. Nie dzieje się tak: wszyscy jego przyjaciele śmieją się z niego za jego plecami; jego równie płytka narzeczona Evelyn go zdradza; jego własny prawnik nazywa go „zakrwawionym dupkiem”; a ludzie spoza jego kręgu społecznego nazywają go „śmieciem yuppie”.

W całej powieści żartuje się, że Bateman jest na pozór praktycznie nie do odróżnienia od swoich przyjaciół, do tego stopnia, że ​​mylą go z kimś innym.

Jedyną osobą w jego życiu, z którą ma coś zbliżającego się do uczuć, jest jego sekretarka Jean, która, jak wie, jest w nim zakochana i którą biernie akceptuje, że pewnego dnia wyjdzie za mąż. W pewnym momencie zabiera ją do domu i celuje w nią pistolet z gwoździami, ale stwierdza, że ​​nie może zmusić się do zabicia jej i każe jej odejść. Jednak nawet wtedy staje się jasne, że postrzega ją nie jako osobę, ale bardziej jako piękny obiekt, którego nie można zniszczyć.

Jest podatny na halucynacje i napady psychozy, a powieść jest dwuznaczna, ponieważ nie wiadomo czy akcja w powieści rzeczywiście się wydarzyła, czy jest tylko wytworem jego szalonej wyobraźni.