FANDOM

Strach jest tym, co utrzymuje człowieka przy życiu w tym świecie zdrady i oszustwa.

—Roose Bolton

Nagi mężczyzna ma kilka sekretów, ale obdarty człowiek nie ma żadnego.

—Roose Bolton

Lannisterowie przesyłają pozdrowienia.

—Roose Bolton przed zabiciem Robba Starka

Roose Bolton, znany również jako Lord Pijawka – antagonista pojawiający się w książce Pieśń lodu i ognia oraz w jej serialowej adaptacji - Gra o tron. Po raz pierwszy został wprowadzony jako neutralny w pierwszej książce i staje się głównym antagonistą od drugiej książki. W serialu służy jako główny antagonista sezonu trzeciego, aż do jego śmierci w sezonie szóstym, gdzie zginął zamordowany przez swojego syna Ramsaya Boltona.

Roose jest władcą Dreadfort i przywódcą Bolton. Jest znany wszystkim z tego, że otrzymuje regularne korzysta z pojawek, które według niego poprawiają jego zdrowie, usuwając "złą krew". Ma bladą skórę, zimne blade oczy i mówi szeptem. Mówi cicho i rzadko podnosi głos. Eddard Stark nigdy mu nie ufał. Na początku głównej opowieści Roose jest wdowcem. Był dwukrotnie żonaty przed wydarzeniami z głównej serii, jego druga żona była z Bethany Ryswell, która nigdy nie wydawała dźwięku w łóżku, jak twierdzi Roose. Mieli jedno dziecko, Domerica, spadkobiercę Roose'a. Lady Bolton zmarła na chorobę, a jego spadkobierca Domeric został otruty przez swojego bękarcie brata, Ramsaya Snowa, który urodził się w wyniku gwałtu.

Wcześniej był wasalem rodu Stark i walczył o Lorda Eddarda Starka i króla Roberta I Baratheona podczas Rebelii Roberta. Czternaście lat później walczył u boku Robba Starka podczas Wojny Pięciu Króli, ale po spiskowaniu z Walderem Freyem i Tywinem Lannisterem w celu zorganizowania niesławnego wydarzenia znanego jako Krwawe Gody, które spowodowało śmierć Robb i jego matki Catelyn, on zostaje nowym Strażnikiem Północy, aż do czasu zginięcia z rąk Ramsaya Boltona.

W jego rolę wcielił się Michael McElhatton.

Biografia

Gra o tron

Sezon 1

Sztandary wojsk Rodu Bolton są obecne wśród sił Robba Starka, gdy gromadzą się w Winterfell i maszerują na południe, by walczyć z Rodem Lannisterów po uwięzieniu i egzekucji Lorda Eddarda Starka. Robb zostaje ogłoszony Królem Północy, przez swoich wasali, chociaż Roose nie jest przy tym obecny.