FANDOM

Nikt, od samego początku, nigdy nie stał na niebie. Ani ty, ani ja, ani bóg. Jednak bezkrólewie dobiega końca… Niebiański tron wkrótce przestanie stać pusty. Od dzisiaj to ja na nim zasiądę.

—Aizen do Ukitake

Tego należało się spodziewać, masz moją litość. Od początku świata nie istniały "prawda" czy "kłamstwo", tylko niezaprzeczalna rzeczywistość. Niemniej jednak, każde istnienie na tym świecie żyje, biorąc tylko wygodne "fakty" za "prawdę". To dlatego nie potrafią żyć inaczej. Aczkolwiek, dla bezsilnych, którzy stanowią większość tego świata, niewygodne "fakty", których sami są najlepszym dowodem, są jedyną "prawdą".

—Aizen do Ichigo Kurosakiego

Sōsuke Aizen jest głównym antagonistą w mandze i anime Bleach.

Aizen służył w Gotei 13 jako kapitan 5. Dywizji, dopóki nie ujawnił się jako zdrajca i porzucił Społeczność Dusz. Po swojej zdradzie Aizenowi udało się zdobyć Hogyoku i planował użyć go do stworzenia Ōken z dusz pochodzących z miasta Karakura, używając go do zabicia Króla Dusz i odtworzenia życia na jego podobieństwo.

Po porażce z ręki Ichigo Kurosakiego Central 46 ogłosił, że Aizen zostanie skazany na Muken na początkowo 18 800 lat, aż jego wyrok wzrósł do 20 000 lat.

W japońskiej wersji językowej głosu użyczył mu Shō Hayami, znany też jako Frank Archer z Fullmetal Alchemist, a w wersji angielskiej głosu użyczył mu Kyle Hebert, znany też jako Enrico Maxwell z Hellsinga.

Charakterystyka Edytuj

Wygląd Edytuj

Kiedy był członkiem Gotei 13, Aizen pojawiał się jako łagodny mężczyzna z brązowymi włosami, noszącymi typowo naukowe okulary w kwadratowych oprawkach i brązowymi oczami. Nosił standardowy mundur Shinigami z haori kapitana. Podczas przechodzenia do Hueco Mundo zdjął okulary i przeczesał włosy palcami, odsłaniając groźne oczy i zupełnie inną fryzurę; jego włosy stały się bardziej ułożone do tyłu, z pojedynczym kosmykiem zwisającym na twarzy.

W Hueco Mundo Aizen początkowo nosi ubrania w stylu Arrancarów na swoim shihakushō. Po porwaniu Orihime Inoue do Las Noches, Aizen nosi pełne ubranie podobne do Arrancara, wraz z różową szarfą wokół talii.

Po porażce z ręki Ichigo Kurosakiego Aizen traci wszystkie fizyczne zmiany dokonane przez jego transformację i powraca do formy fizycznej, którą miał przed transformacją. Podczas uwięzienia w Muken ma na sobie prawie całkowicie czarny strój z białymi lamówkami, dużą czarną opaskę na prawym oku i czarne buty. Wokół jego ramion jest owinięta poszarpana, czarna szmata.

Osobowość Edytuj

Aizen jest uprzejmym, łagodnym intelektualistą, często zwracającym się do swoich podwładnych imionami. Rzadko wykazuje oznaki zaniepokojenia lub zaalarmowania i często planuje całe sytuacje z dużym wyprzedzeniem. Za każdym razem, gdy dochodzi do konfrontacji, Aizen jest niezobowiązujący i niefrasobliwy, próbując wyciągnąć konwersację i przeprowadzić małą rozmowę z przeciwnikiem, co często doprowadza do szału tych, z którymi rozmawia.

Aizen początkowo wydawał się bardzo życzliwym, szanowanym kapitanem i wielu, szczególnie jego porucznik, Momo Hinamori, go podziwiało. Była to jednak tylko maska, by ukryć jego manipulacyjną i bardzo niebezpieczną naturę. W rzeczywistości wyjątkowo nie dba o swoich podwładnych i jest gotów wykorzystać prawie wszystkich wokół siebie jako pionki do osiągnięcia swoich celów. Jest gotów posunąć się do wszystkiego, by spełnić swoje ambicje, w tym manipulować lub zabijać kogokolwiek, jeśli uzna to za konieczne. Często bawi się swoimi podwładnymi dla rozrywki.

W czasie swojej pracy jako kapitan Aizen lubił tofu, ale nie lubił gotowanych jajek. W wolnym czasie często czytał i wygłaszał specjalne wykłady z kaligrafii w Akademii Shin'ō, ponieważ celował w tę dziedzinę sztuki. Ten fakultatywny kurs był niezwykle popularny wśród studentów Shinigami i wielu z nich odczuwało wielki smutek z powodu nagłego odejścia Aizena.

Jako dowódca swojej armii Arrancarów, Aizen kontroluje swoje sługi dzięki nabytemu szacunkowi lub strachu. Ulquiorra Cifer ujawnił Orihime Inoue, że wszyscy są gotowi na dalsze ambicje Aizena. Aizen utrzymuje bardziej hałaśliwych osobników, takich jak Grimmjow Jaegerjaquez, poprzez zastraszanie i gry umysłowe. Arrancar Aisslinger Wernarr twierdzi, że Arrancarowie podążają za nim, ponieważ nie ma w sobie strachu, co inspiruje istoty zrodzone z lęku i rozpaczy.

Gin Ichimaru ma pewne poczucie emocji i uczuć Aizena, poprawnie wskazując, że Aizen cieszył się inwazją Ichigo i jego przyjaciół oraz ich sukcesami w Las Noches, co potwierdził sam Aizen, i zauważając, że ten był zaskoczony przybyciem Momo podczas bitwy o fałszywe miasto Karakura. W przeciwieństwie do tego, Kaname Tōsen nie okazał takiego zrozumienia i padł ofiarą jednej z mniejszych gier umysłowych Aizena, gdy ten subtelnie zmusił go do ukarania za niego Grimmjowa, podczas gdy sam Aizen utrzymywał pozory życzliwości.

Prawdziwym celem Aizena było obalenie króla Społeczności Dusz. Kiedy on i jego inni zdrajcy-kapitanowie odchodzili ze Społeczności Dusz, powiedział kapitanowi 13. Oddziału, Jūshirō Ukitake, że „nikt nie stał na szczycie świata”, nawet bogowie, ale dąży do tego, by „zasiąść na niebie i zakończyć nieznośny wakat na tronie świata".

Według Kisuke Urahary, od czasu opanowania Hōgyoku, Aizen stał się mniej ostrożny w walce, ponieważ nie pozwoliłby Uraharze na użycie Kidō 90 poziomu przed pokonaniem Hōgyoku. Aizen przyznaje, że jego nowe moce pozwalają mu się rozluźnić. Dzięki tej nowo odkrytej mocy Aizen rozwinął w sobie arogancką i zbyt pewną siebie postawę, często nawet nie myśląc o swoich atakach lub obronie, tak jak wcześniej, ani nawet nie zadając sobie trudu, by dowiedzieć się o skutkach ataków przeciwnika i jego własnych. W swojej najnowszej formie rozwinął poważny kompleks wyższości, wierząc, że jest teraz ponad Shinigami i Pustymi. Ze względu na swoją wyższą postawę i wysoką inteligencję, Aizen łatwo wpada w gniew, gdy staje w obliczu czegoś lub kogoś, kogo nie rozumie; na przykład, gdy jest świadkiem jak Ichigo Kurosaki używa Saigo no Getsuga Tenshō, Aizen wpada w furię, ponieważ nie jest w stanie zrozumieć, w jaki sposób człowiek go wyprzedził.

Zanim został uwolniony z Muken, powrócił do swojej spokojnej, swobodnej osobowości, odsuwając na bok pochwały Shunsui Kyōraku dotyczące jego obecnych umiejętności i nieco ulega zmianie serca, będąc nawet gotowym, by walczyć z Yhwachem i pomagać Ichigo przed powrotem do Muken. Nie zgadza się z filozofią Yhwacha polegającą na łączeniu wszystkich trzech płaszczyzn egzystencji w celu wyeliminowania strachu przed śmiercią i wierzy, że ludzie nigdy nie mieliby odwagi posunąć się naprzód w obliczu takiego zagrożenia w świecie Yhwacha.

Umiejętności Edytuj

Genialny intelekt: Zapewne najbardziej przerażającą cechą Aizena jest jego ogromny intelekt. Jest dobrze zaznajomiony z historią, strategią i taktyką Społeczności Dusz, i jest wtajemniczony w wiedzę nieznaną wielu osobom, na przykład o istnieniu Ōkena i jego metodzie tworzenia. Stworzył kilku Pustych i Arrancarów, unikając podejrzeń większości postaci. Przez ponad 110 lat angażował się w eksperymenty obejmujące unikalne i bardzo niebezpieczne manipulacje Reiryoku i Reishi, w tym eksperymenty obejmujące Hollowfikację Shinigami, czego nigdy wcześniej nie przeprowadzono. Ma wrodzoną wiedzę o Hōgyoku, rywalizując z wiedzą jego twórcy, Kisuke Urahary, a nawet wiedząc, jak go zniszczyć. Odkrył prawdziwą naturę Shikai Shinjiego Hirako, pozwalając mu przeciwdziałać jego efektowi. Skutecznie dedukuje prawdziwą naturę Hōgyoku poprzez metodę prób i błędów w sytuacjach, które się wokół niego obracają.

  • Mistrzowska manipulacja: Aizen udowodnił, że jest bardzo przebiegły i sprytny od czasu publicznej zdrady Społeczności Dusz. Potrafi oszukiwać ludzi wokół siebie i manipulować nimi na różne sposoby w najróżniejszych celach. Przez lata przekonał wszystkich wokół siebie, że był życzliwym człowiekiem o najlepszych intencjach dla Społeczności Dusz podczas wykonywania przerażających działań. Ma wielki talent do analizowania i obserwowania wszystkiego w jego obecności, co pozwala mu zrozumieć sposób myślenia danego człowieka i lepiej nim manipulować. Potrafi formułować dobrze przemyślane plany na kilka kroków przed innymi, z których niektóre obejmują wieloletni termin. Jego najbardziej znany plan obejmuje ponad 110 lat, co było wielkim osiągnięciem, polegającym na przenoszeniu ludzi jak pionki na szachownicy i upewnianiu się, żeby odgrywali rolę, którą dla nich zaplanował. Jest mistrzem w tworzeniu planów w ramach innych planów, takich jak porwanie Orihime, co pozwoliło mu wykorzystać jej zdolności do przedłużenia okresu przechowywania Hōgyoku i zwabić wielu jego wrogów do Hueco Mundo, aby ich uwięzić, ułatwiając mu osiągnięcie celu najechania Pałacu Królewskiego. Potrafi też skutecznie niszczyć wolę innych. Ma nienaturalnie wysoką charyzmę, dzięki czemu zyskuje zaufanie i lojalność innych oraz zyskuje znaczący wpływ na otaczające go osoby.
  • Mistrz strategii i taktyki: Aizen udowodnił, że jest bezbłędnym i elastycznym taktykiem, płynnie dostosowującym się do każdej sytuacji, jeśli nie planuje wydarzeń z dużym wyprzedzeniem. Rozumie mocne i słabe strony oraz maniery swoich wrogów i tworzy strategie mające na celu osiągnięcie zwycięstwa; obejmuje to modyfikację Arrancarów wyłącznie w celu pokonania kapitana-dowódcy Genryūsai Shigekuni Yamamoto, Shinigami, którego umiejętności przewyższają jego własne. Aizen jest bardzo ostrożny i nie pozostawia martwych punktów. Jest w stanie świadomie skupiać się i być w pełni świadomym wielu ludzi, niebezpieczeństw, lokalizacji, zadań itp., a także przetwarzać je wszystkie naraz bez żadnych problemów i zamieszania. Potrafi zauważyć, przetworzyć i zrozumieć wszelkie szczegóły dowolnej sytuacji lub środowiska, bez względu na to, jak bardzo by były małe, co pozwala mu intuicyjnie zrozumieć i rozwiązać każdy problem lub sytuację, bez względu na to, jak trudne lub niemożliwe mogą być.
  • Mistrz Shunpo: Aizen jest tak szybki, że przeciwnicy zwykle nie potrafią go rozpoznać, dopóki nie zostanie zaatakowany. Aizen może unikać jednoczesnych ataków z bliskiej odległości, a nawet ataków od tyłu.
  • Ogromna siła: Aizen jest wystarczająco silny, aby zatrzymać ostrze Bankai Ichigo jednym palcem wskazującym i prawie przeciąć go na pół jednym dotknięciem jego miecza. Gołą ręką zatrzymał Shikai Renjiego Abaraia i złamał go jednym ruchem, raniąc jednocześnie Renjiego. Gołą ręką zatrzymał też Shikai Komamury, udowadniając, że jego siła wystarcza do walki z przeciwnikiem na tym samym poziomie.
  • Nieśmiertelność: Aizen osiągnął nieśmiertelność i niezniszczalność, nieustannie się regenerując bez względu na szkody, co skutkowało koniecznością zamknięcia go głęboko w podziemnym więzieniu. Po trafieniu Mugetsu Ichigo, Aizen zdołał wyleczyć swoje obrażenia. Później potwierdzono przez Central 46, że pozostał nieśmiertelny przez swoją interakcję z Hōgyoku.
  • Mistrz Kido: Aizen jest mistrzem Kido. Użył Bakudo#81 Danku do przywołania bariery, aby zablokować ataki wrogów. Użył Hado#90 Kurohitsugi, aby uwięzić swoich wrogów w mrocznej kostce i przebić na wylot włóczniami, gdy używał go na Sajinie Komamurze, chociaż nie powiodło się to do końca, ponieważ Aizen nie ma nad tym pełnej kontroli.

Aizen posiada ogromną moc duchową, nawet jak na kapitana Shinigami. Ma niesamowity intelekt, posiadając wiedzę na wiele tematów oraz wysoką pomysłowość i przebiegłość. Aizen jest niezwykle wykwalifikowany w manipulowaniu innymi i zawsze myśli o kilka kroków przed swoim przeciwnikiem i wymyśla niewiarygodnie szczegółowe plany o wielu fazach. Aizen jest w stanie dostosować się do każdej sytuacji w bitwie i doskonale rozumie swoich wrogów, dzięki czemu może przygotować się na poradzenie sobie z nimi. Podobnie jak wszyscy Pogromcy Dusz, jego podstawową bronią jest jego Zanpakutō, Kyōka Suigetsu, w którym może aktywować i dezaktywować zdolność Shikai za pomocą komendy uwalniającej „Roztrzaskaj”. Jego umiejętnością jest zdolność do całkowitego zahipnotyzowania przeciwnika i kontrolowania jego zmysłów, aby Aizen mógł stworzyć różne iluzje, by ich oszukać.

Aby dana osoba została zahipnotyzowana, musi zobaczyć uwolnienie Kyoki Suigetsu i odtąd osoba ta będzie całkowicie pod kontrolą hipnozy. Wpływ Kyoki Suigetsu może trwać latami, jak widać u Visoredów, którzy zostali zahipnotyzowani 110 lat temu. Hipnoza może nawet wpłynąć na osobę, jeśli jest świadoma tego, że jest nią manipulowana. Jednak osoby o dużej mocy i umiejętnościach mogą zauważyć niewielkie różnice w iluzjach, nawet jeśli nie są w stanie ustalić, kim są. Jedynym sposobem uniknięcia kontroli przez Kyokę Suigetsu jest dotknięcie ostrza przed aktywacją jego mocy hipnozy. Przypuszcza się, że skoro Aizen jest kapitanem, może uwolnić formę Bankai Kyoki Suigetsu, ale nigdy tego nie pokazano. Jednak po ewolucji przed schwytaniem Kyoki Suigetsu koroduje, gdy moc jego Zanpakuto stała się częścią jego. Z Hogyoku umieszczonym w klatce piersiowej, Aizen potrafi regenerować wszystkie rany oraz zwiększa się jego siła i wytrzymałość.

Po swojej pierwszej transformacji przez Hōgyoku, Aizen jest na etapie „poczwarki”, posiadając wyższą moc duchową oraz większą siłę, wytrzymałość i szybkość. Po ukończeniu etapu „poczwarki” Aizen był jeszcze trudniejszy do zranienia, niszcząc Kōtotsu, po prostu zderzając się z nim, a nawet wyższą moc duchową, zdolną do zniszczenia dusz po prostu będąc blisko nich. W swojej trzeciej formie Aizen miał większą siłę i mógł się teleportować, rozpadając się na odłamki, a następnie reformując gdzie indziej. Po transformacji po raz ostatni ma wygląd bardziej podobny do pustego i może strzelać potężnymi kulami energii z czaszek na skrzydłach, a także otaczać przeciwnika pierścieniami energii, aby go zniszczyć.

Ciekawostki Edytuj

  • Aizena można pod pewnymi względami porównać do chrześcijańskiego Lucyfera: po pierwsze, obaj początkowo służyli większej sile, zanim działali według własnych kaprysów, aby przejąć kontrolę nad rzeczywistością. Drugim związkiem jest to, że manipulują innymi, zbierają armie, aby pomóc w osiągnięciu swoich ambicji i zostają zapieczętowani po nieudanym zamachu stanu. Wreszcie, ostateczna forma Aizena przypomina humanoidalną wersję postaci Czerwonego Smoka Lucyfera z Księgi Objawienia, namalowaną przez Williama Blake'a.

Galeria Edytuj