FANDOM

Twoje mury i armie upadły. A teraz twoja kolej. Ukłoń się dla mnie.

—Shan Yu do Cesarza

Shan Yu – główny antagonista 36 pełnometrażowego animowanego filmu Disneya, Mulan. Jest tajemniczym wodzem Hunów i bezwzględnym watażką, który jest zdecydowany by najechać i podbić Chiny. Ma również sokoła o imieniu Hayabusa jako swoje zwierzątko, a Elitarnych Hunów jako jego popleczników. Używa także Hayabusa jako posłańca i szpiega.

Biografia

Początek inwazji

Na scenie otwierającej film widzimy Shan Yu wchodzącego na Wielki Mur w Chinach za pomocą haków i prowadzących Hunów do inwazji na Chiny, nadając ton pozostałej części filmu. Kiedy jeden z chińskich strażników Wielkiego Muru ujawnił, że zapalił pochodnie i że Cesarz wkrótce dowie się o obecności Shan Yu, próbując go zastraszyć, jedyną odpowiedzią Shan Yu było spalenie jednej z cesarskich flag przed udzieleniem usatysfakcjonowanej odpowiedzi "doskonale", odsłaniając, że otrzymanie wiadomość przez Cesarza o inwazji Shan Yu i Hunów, był dokładnie tym, co zamierzał osiągnąć.

Później Shan Yu i jego ludzie zniszczą wioskę i pojmują dwóch szpiegów wysłanych przez Cesarza. Shan Yu kazał im przekazać wiadomość dla Cesarza. Gdy obaj zaczęli biec, Shan Yu kazał jednemu ze swoich podwładnych zabić strzałą jednego z posłańców.

Kolejny atak

Jadąc do cesarskiego miasta, jego sokół przynosi mu lalkę małej dziewczynki z wioski. Na lalce znajduje się pył sosnowy z wysokich gór, włosy białego konia z armii generała i zapach siarki z armat. To dostarcza mu wskazówkę, że armia Cesarza czeka na nich na przełęczy. Zamiast unikać armii, on i jego ludzie zmierzają w tym kierunku, ponieważ najszybsza droga do cesarza przebiega przez przełęcz. Po przybyciu, on i jego wojska nie tylko miażdżą armię generała Li na przełęczy, ale także, w akcie zaciekłego barbarzyństwa, zrównują otaczającą wioskę z ziemią, nie pozostawiając przy życiu żadnych ocalałych.

Bitwa na przełęczy

Jak na ironię, zwycięska passa armii zostaje utracona, gdy napotkają skromną siłę Li Shang. Wkrótce po zniszczeniu głównej armii chińskiej, grupa używa armat, aby utrzymać swoje własne przeciwko łucznikom Huńskim po tym, jak Mushu przypadkowo zapalił działo, odkrywając swoją pozycję wrogowi. Ostatecznie Shan Yu poprowadzi kawalerię Hunów na wroga, by zaatakować. Chociaż Hunowie znacznie przewyższali liczebnie oddziały Shanga, Mulan udaje się pochować ich w lawinie, celując rakietą w pobliską górę. Po zauważeniu jej intencji, Shan Yu rani Mulan, co ostatecznie powoduje ujawnienie jej tożsamości. Shan Yu prawie ucieka, ale, podobnie jak jego ludzie, zostaje porwany przez lawinę. Mimo to, on przeżywa, a po wydostaniu się ze stosu śniegu, Shan Yu dowiaduje się, że jego armia została zniszczona i wtedy to wydaje okrzyk wściekłości. W tym samym czasie, pięć innych Hunów również ucieka ze śniegu, a Shan Yu szybko decyduje, że jego pięciu pozostałych Hunów wystarczy, by pokonać Cesarza.

Ostatnia walka

Z tą przewagą, że został uznany za zmarłego i pokonanego, Shan Yu zdołał przeniknąć do pałacu cesarza i ukryć się na dachach, gdzie otrzymał miecz od Hayabusy, który szybko wyrwał go od Shanga. Na ziemi jego Elitarni Hunowie chwytają Cesarza podczas ceremonii zwycięstwa, ukrywając się pod postacią smoczych tancerzy.

Po rozkazaniu swoim ludziom, by strzegli drzwi, Shan Yu próbuje przekonać Cesarza, by uklęknął przed nim. Po chwili Shan Yu porusza się, by uderzyć Cesarza, Shang powstrzymuje go, a Chien-Po przenosi Cesarza w bezpieczne miejsce. Tak jak cesarz ucieka, Shan Yu pokonuje Shanga i już miał wyładować swój gniew na bezbronnym kapitanie, tylko po to, by zostać roztargnionym przez Mulan, który zdradza mu, że była żołnierzem, który spowodował lawinę. Porzucając Shanga na korzyść unieszkodliwienia bardziej niebezpiecznego celu, Shan Yu ciął i niszczył konstrukcje z lekkomyślnym opuszczeniem, gdy ścigał ją, aż dotarli na dach pałacu, gdzie Shan Yu uwierzył, że w końcu dorwał Mulan. Ku jego zdziwieniu Mulan rozbroiła go, używając tylko fana. Shan Yu następnie spostrzega Mushu z wycelowaną w niego rakietą, zanim jeszcze raz zaatakuje Mulan, która go powala na ziemię. Gdy Shan Yu odzyskuje przytomność, Mulan przypina go na dach swoim własnym mieczem, po czym Mushu wystrzeliwuje rakietę w Shan Yu, wpychając go do wieży pełnej fajerwerków i zabijając go w eksplozji.