FANDOM

Otaczają mnie kretyni

—Opinia Skazy o hienach.

Skaza, urodzony jako Taka, jest głównym antagonistą 32. pełnometrażowego filmu animowanego Disneya – Król Lew, pojawił się również w sequelu Król Lew II: Czas Simby i w drugim sezonie serialu Lwia Straż.

Jest zazdrosnym młodszym bratem Mufasy i stryjem Simby. Pragnienie Skazy, by rządzić Lwią Ziemią, zmusza go do uknucia spisku mającego na celu zabicie jego brata i bratanka, dzięki któremu chce zostać jedynym władcą Lwiej Ziemi.

Biografia

Dzieciństwo i młodość

Według książeczki „A Tale of Two Brothers” Skaza urodził się jako Taka, drugi syn króla Ahadiego i królowej Uru. Jego starszy brat Mufasa został wybrany na następcę króla, co wywołało w Tace wielki niepokój i oddaliło go od ojca i brata. Z biegiem czasu Taka zaczął obwiniać Ahadiego za to, że faworyzował Mufasę i nigdy nie miał czasu dla młodszego syna.

Taka często spotykał się z trzema hienami: Shenzi, Banzaiem i Edem. Pewnego dnia Shenzi powiedziała mu, że mógłby zrobić coś, by Mufasa wypadł na tym źle, a wtedy Ahadi może zdałby sobie sprawę, że to Taka powinien być następnym królem zamiast swego brata. Sprawiło to, że Taka zaprowadził Mufasę do wodopoju, gdzie bawół o imieniu Boma odmawiał podzielenia się wodą z pozostałymi mieszkańcami Lwiej Ziemi, którzy w tym czasie doświadczali straszliwej suszy. Podczas gdy Mufasa próbował rozmawiać z Bomą, Taka ryknął i powiedział Bomie, że musi podzielić się wodopojem albo stanąć do walki z Mufasą. Boma wyszarżował z wody na Mufasę, któremu udało mu się uciec. W tym czasie trzy inne bawoły zaatakowały Skazę, a największy z nich uderzył go swoim ostrym rogiem. Taka stracił przytomność.

Chwilę później przybył Ahadi, przewodząc stadu szarżujących słoni i innych zwierząt. Otoczyli oni bawoły z młodymi lwami. Król zganił bawoły i zajął się Taką. Róg bawoła głęboko naciął skórę przy jego lewym oku, pozostawiając skazę, która miała mu zostać do końca życia. Od tego dnia Taka kazał nazywać siebie „Skazą”.

Jak ujawniono w serialu „Lwia Straż”, ponieważ Skaza był drugim dzieckiem króla, jako lwiątko został przywódcą Lwiej Straży – drużyny lwów, która ma za zadanie chronić Lwią Ziemię i Krąg Życia. Z tym tytułem Skaza otrzymał moc zwaną „Rykiem Praojców”. Jednak Ryk zawrócił mu w głowie i Skaza zaczął myśleć, że z tą mocą on powinien być królem, a nie Mufasa. Gdy reszta Lwiej Straży odmówiła mu pomocy w zabiciu Mufasy, Skaza wpadł w szał i użył Ryku, aby ich zniszczyć. Tym samym stracił tę moc, ponieważ nie można jej używać do złych celów.

Król Lew

Ja będę królem! Słuchajcie mnie, a już nigdy więcej nie dotknie was głód!

—Skaza przemawia do hien.

Król Lew II: Czas Simby

Mam cię! Zaufaj mi!

—Skaza we śnie Simby.

Lwia Straż

Tak! Ja jestem Skaza!

—Skaza tuż po przywołaniu przez Janję i Ushariego.

Ciekawostki

  • „Taka” w języku suahili ma kilka znaczeń: „chcieć”, „pragnąć”, „brud” oraz „śmieć”.

Galeria