Ja jestem psem przewodnikiem i ja tu rządzę!

—Steele do Balto

Steele – główny antagonista w filmie Balto z 1995 roku.

Jest on psem rasy Alaskan Malamute, znanym w Nome jako najlepszy pies zaprzęgowy. Bardzo się tym szczyci i często popisuje się przed swoimi wielbicielami. Lubi dręczyć Balto, wytykając mu jego wilcze pochodzenie.

Jego postać dubbinguje Jim Cummings.

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Steele był przewodnikiem najlepszej drużyny psów zaprzęgowych w Nome. Podczas jednego z wyścigów zaprzęgów, Balto prześcignął go, chcąc złapać kapelusz Rosy.

Zachowanie Steele'a stało się dużo gorsze, gdy Jenna zaczęła zakochiwać się w Balto. Z zazdrości Steele uznał Balto za zagrożenie, więc zaczął go prześladować.

Kiedy w miasteczku rozpętała się epidemia, odbył się wyścig, aby wyznaczyć, kto będzie w drużynie psów, które dostarczą lekarstwo. Pomimo że Balto był prawowitym zwycięzcą wyścigu, nie został wybrany do drużyny. Steele uderzył w łapę Balto, gdy człowiek chciał go pogłaskać, przez co on zawarczał z bólu i wyszczerzył zęby. Dzięki temu ludzie uznali, że pół-wilk jest niebezpieczny i nie nadaje się do zaprzęgu. Zamiast niego został wybrany Steele.

Zagubiony w zamieci

Steele wyruszył z zaprzęgiem po lekarstwo do Nenany i szczęśliwie tam dotarł. Jednakże w połowie drogi powrotnej zagubił się. Nie chciał się jednak do tego przyznać i prowadził psy dalej. W pewnym momencie sanie spadły ze zbocza, a ich pan uderzył się w głowę i stracił przytomność. Psy zostały same w zamieci bez nadziei na powrót do domu.

Jednak gdy Balto odnalazł ich i zaoferował pomoc, Steele oszalał; zamiast być wdzięcznym, odmówił i zaatakował go, traktując go tylko jako zagrożenie dla swojej pozycji. Nie pozwalał nawet zabrać mu lekarstwa, choć wiedział, że dzieci potrzebują go jak najszybciej.

Balto nie chciał walczyć, ale udało mu się uciec, gdy Steele wylądował w pobliskim urwisku. Po wykazaniu swojej dobrej natury i szlachetnego zamiaru dostarczenia surowicy do Nome za wszelką cenę, Balto zyskał bezwarunkowe poparcie pozostałych psów w zespole, które podążyły za jego śladem i oddaliły się bez Steele'a.

Leć, mieszańcu! Ale nie dotrzesz do domu. Postaram się o to.

—Steele ujawnia swoje zamiary.

Steele oznacza niewłaściwą drogę

Steele wspiął się na urwisko i zobaczył oddalające się sanie prowadzone przez Balto. Obiecał wtedy sobie, że nie dotrą do domu. W akcie złośliwości, celowo zmienił oznaczenia, które Balto zostawił na drzewach, aby zaprzęg nie mógł znaleźć drogi powrotnej. To wyraźnie dowodzi, że nie obchodziło go, że dzieci umrą bez lekarstwa.

Steele wrócił do Nome i powiedział wszystkim, że reszta jego drużyny zamarzła na śmierć, mimo że próbował ich ratować. W jego opowieści sam niósł lekarstwo, ale nagle pojawił się Balto i kazał mu je oddać, bo chciał uchodzić w oczach Jenny za bohatera. Balto z lekarstwem spadł w przepaść, a Steele obiecał mu, że się zaopiekuje Jenną i wziął od niego jej chustę.

Wtedy Jenna zrozumiała, że Steele kłamie, bo Balto nigdy nie zrobiłby czegoś takiego. Zaraz potem Balto i zaprzęg szczęśliwie wrócili z lekarstwem.

Wtedy wszystkie psy straciły szacunek do Steele'a i odwróciły się od niego. Dixie, największa jego fanka, nazwała go "najprawdziwszym śmieciem". Steele próbował się jeszcze tłumaczyć, ale nikt nie chciał go słuchać.

Nie wiadomo, co się stało z nim później, ponieważ nie pojawia się ani nie jest wspomniany w żadnym z sequeli.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Steele jest bardzo podstępnym i sarkastycznym psem, który reprezentuje wszystko, czym Balto gardzi.

Bardzo lubi Jennę i próbuje ją uwieść ją w arogancki sposób, w przeciwieństwie do Balto i jego niewinnych podejść. Jenna wybiera Balto, co powoduje zazdrość i nienawiść Steela wobec niego.

Steele pokazuje prawdziwie bezwzględne oblicze, gdy atakuje Balto, który przyszedł na pomoc zagubionemu zaprzęgowi, któremu on przewodził. Nie pozwala mu nawet wziąć lekarstwa, nie dbając o to, że dzieci potrzebują go jak najszybciej. Wreszcie, gdy Balto zostaje przywódcą zaprzęgu, Steele udowadnia brak empatii wobec dzieci, niszcząc ślady wskazujące drogę powrotną dla zaprzęgu. Obie te rzeczy dowodzą, że jest czarnym charakterem. Jego zachowanie podczas zamieci wskazuje na tymczasową niepoczytalność, lecz nigdy nie okazał skruchy za swoje czyny.

Steele jest sprytnym kłamcą, gdy twierdzi, że Balto i cały zaprzęg umarli podczas zamieci, a on próbował ich ratować. Ponadto był gotów oszukiwać, żeby wygrywać wyścigi.

Pod koniec filmu, gdy jego kłamstwo wychodzi na jaw, wszyscy dotychczasowi fani tracą do niego szacunek i opuszczają go. Można wnioskować po jego zachowaniu, że sprawiło mu to wielki ból.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Phil Weinstein wyjawił, że w oryginalnym scenariuszu Balto III: Wicher zmian Steele pomagał Balto w poszukiwaniach Duke'a.
  • Steele początkowo miał umrzeć w filmie, ale zrezygnowano z tego ze względu na mroczność.
  • Brendan Fraser miał podkładać mu głos, ale w ostatnim momencie zmieniono go na Jima Cummingsa.
  • Niju, główny antagonista w Balto II, jest na nim wzorowany.

Galeria[edytuj | edytuj kod]