FANDOM

Dobranoc, moja mała kopalnio złota.

—Stromboli do Pinokia po zamknięciu go w klatce

Stromboli – jeden z dwóch głównych złoczyńców w drugim pełnometrażowym filmie Disney'a z 1940 roku Pinokio. Jest on bezwzględnym właścicielem ruchomego cyrku, który będąc zachwycony Pinokiem - drewnianą lalką, która nie potrzebuje sznurków by się poruszać - chce za wszelką cenę zmusić go do występowania na scenie.

W oryginalnej wersji językowej głos podłożył mu Charles Judels, zaś w polskiej Aleksander Fogiel.

Rola w filmie

Stromboli ma raczej niedużą rolę w filmie. Wynajmuje on dwóch ulicznych łotrów, Lisa i Kicię, by przyprowadzili mu Pinokia. Gdy to robią, Stromboli z początku zaprzyjaźnia się z chłopcem, który z przyjemnością występuje po raz pierwszy na jego pokazie. Kiedy jednak właściciel cyrku zarabia na przedstawieniu mnóstwo pieniędzy postanawia uwięzić Pinokia i zmusić go do występowania w jego pokazach na całym świecie. Niedługo jednak cieszy się nową zdobyczą, bo drewnianemu chłopcu przychodzi z pomocą Wróżka i wyciąga go z klatki.

Ciekawostki

  • Jest to jeden z najmniej popularnych złoczyńców Disney'a, głównie ze względu na jego krótki czas występu w filmie
  • Stromboli jest pierwszym złoczyńcą Disney'a, który ukrywa swoje złe zamiary przed głównym bohaterem. Drugim był dopiero Cecil Clayton z filmu Tarzan z 1999 roku.