Czy rozumiesz, o czym mówię? Korzystając z tej umiejętności, jestem w stanie zapłodnić się we wrogach, dzięki czemu mogę odrodzić się w nowym ciele. Tak jak Feniks, nieśmiertelny ptak, pogrąża się w płomieniach, kiedy osiąga starość i odradza się, a jego życie zaczyna się od nowa, pośród tych płomieni. Czy zdajesz sobie teraz sprawę? Nieśmiertelność. To jest najbardziej absolutna forma. Nie usiłuję uciec od śmierci, ale uznaję ją za należną i pozwalam na kontynuowanie cyklu życia, nie dopuszczając, by śmierć ta zakończyła własne istnienie. Wiecznie powtarzając ten cykl śmierci i ponownych narodzin, moje istnienie jest... naprawdę tym, co można nazwać „istotą doskonałą”! Dla takiego jak ja koncepcja „śmierci” jako końca życia po prostu nie ma żadnego znaczenia. Możesz mnie zabić, ale wbrew ostateczności śmierci, po prostu powstanę ponownie. Czy teraz rozumiesz? Naprawdę nie możesz mnie zabić. Jako taki, nie masz środków, aby odnieść zwycięstwo w tej walce.

—Szayelaporro Granz do Mayuriego Kurotsuchiego w sprawie Gabriela.

Szayel Aporro Granz jest 8. Espadą w armii Aizena i antagonistą w mandze i anime Bleach. Jest on inteligentnym naukowcem i młodszym bratem Yylfordta Granza.

W japońskiej wersji językowej głosu użyczył mu Kōsuke Toriumi, a w wersji angielskiej Benjamin Diskin.

Charakterystyka

Wygląd

Szayel Aporro to wysoki i szczupły Arrancar. Ma różowe włosy do ramion z grzywką po prawej stronie czoła, z dwiema cienkimi liniami po lewej stronie głowy i bursztynowe oczy. Pozostałości jego maski Pustego przybierają formę okularów w prostokątnych oprawkach, nadając mu naukowy wygląd. Miejsce jego tatuażu z numerem Espady jest nieznane. Jego dziura Pustego znajduje się na jego żołędziu. Nawet po odsłonięciu całej górnej połowy jego ciała nie widać żadnego tatuażu.

Jego ubranie różni się od oryginalnego stroju Arrancara. Zamiast zwykłej kurtki Szayel Aporro ma na sobie długą koszulę, która zakrywa cały jego tułów aż po szyję. Na mundurze ma trzy paski, każdy zaczynający się od kołnierza, z dwoma biegnącymi po obu stronach klatki piersiowej i jednym na środku. Nosi zwykłe spodnie o niewielkiej długości. Nosi również białe rękawiczki. Jego twarz jest jedyną częścią jego ciała, która jest odsłonięta w tym mundurze. Po zmianie ubrania zakłada strój przypominający pelerynę.

Kiedy miał niższą rangę w Espadzie, jego wygląd był nieco inny. Jego włosy były bardziej rozczochrane, a wszystkie trzy zmarszczki na jego mundurze opadały na prawe biodro zamiast na lewe, prawe i środkowe. Jego strój sięga do kostek, przypominając fartuch laboratoryjny.

Osobowość

Szayel Aporro jest drobiazgowym intelektualistą, „naukowcem” Espady. Jest wysoce narcystyczny i wyjątkowo ekstrawagancki, mając tendencję do wygłaszania sprośnych, niepokojących komentarzy na temat swoich przeciwników. Szayel Aporro jest dość bezwzględny, okrutny i sadystyczny, postrzegając innych jako niewiele więcej niż materiał badawczy. Słabo myśli o nie-Pustych, mając nadzieję, że pewnego dnia Aizen usunie wszystkie te istoty z powierzchni ziemi. Uważa się za aktora, traktując swoje bitwy jak przedstawienia teatralne, zwłaszcza gdy bawi się swoimi ofiarami.

Szayelaporro jest dość zarozumiały i nieco niestabilny, ponieważ ma skłonność do maniakalnego śmiechu za każdym razem, gdy ma przewagę w walce. Ponadto usunął pieczęć na mocach swoich przeciwników, gdy uważał, że nie mieli szans na zwycięstwo. Zmienił także wygląd klonów przeciwników, aby lepiej pasowało to do jego idei „piękna”, pomimo tego, że pozwalało to przeciwnikom łatwo odróżnić klony.

Najprawdopodobniej miał mniej niż pozytywną relację ze swoim starszym bratem, Yylfordtem. Chociaż próbował go uleczyć po bitwie z Renjim, wspomina o śmierci Yylfordta jako o tym, że Renji po prostu rozbił pudełko pasożytów, mówiąc, że nie byłby tak dziecinny, aby się tym denerwować.

Dość arogancko chwali się, że jest „idealną istotą”, ponieważ może się rozmnażać w ciele innej osoby i w ten sposób uważa się za nieśmiertelnego.

Umiejętności

Jako jeden z Espady, Szayel posiada wielką moc duchową i jest mistrzowskim naukowcem i wynalazcą, opracowującym liczne urządzenia, broń i pułapki w walce. Ma również wiele sposobów analizowania mocy swoich wrogów, a następnie znajdowania sposobu na ich przeciwdziałanie lub unieważnienie.

Szayel posiada ogromną siłę pomimo swojej budowy i chociaż twierdzi, że nie jest zbyt wyszkolony w walce, jest utalentowanym szermierzem. Posiada również zdolność używania Hierro, techniki, która chroni jego ciało dzięki jego duchowej energii, Gran Ray Cero, ekskluzywnej dla Espady wersji Cero, potężnego podmuchu energii i Sonído, kolejnej techniki, która pozwala mu poruszać się dość szybko. Szayel ulepszył również swoją Fracción, zanim zostali przemienieni w Arrancarów, dzięki czemu może pożreć ich, aby się uleczyć. Jak wszyscy Arrancarowie, Szayel jest w stanie osiągnąć swoją formę Resurrección, uwalniając swoje Zanpakuto, Forniacarás, za pomocą komendy „Połykaj”. Kiedy to robi, zyskuje wzrost mocy i jest w stanie wysyłać czarny płyn z pleców, który tworzy klony istot, dotykając ich. Te klony mają te same moce co pierwotna osoba i rozmnażają się po pokonaniu, a Szayel może zmienić ich wygląd. Jest także w stanie otoczyć ludzi skrzydłem będącym wyrostkiem na jego plecach, a następnie wypluć ich, tworząc z nich lalkę, która działa trochę jak lalka voodoo. Szayel może ją otworzyć, ale bez wpływu na oryginalną osobę, i zniszczyć małe przedmioty reprezentujące ich części ciała, aby zniszczyć oryginalne w ich ciałach, sprowadzając je od wewnątrz na zewnątrz. Szayel jest również w stanie przejąć kontrolę nad istotami, gdy wchodzi do ich ciał (na przykład gdy zostaje przez nie zjedzony), przejmując kontrolę nad ich układem nerwowym. Jego ostatnią umiejętnością jest Gabriel, która pozwala Szayelowi odrodzić się poprzez umieszczenie części siebie w osobie poprzez fizyczny kontakt, a następnie wydostanie się z gospodarza, zwykle zabijając go w tym procesie. Pojawia się w czymś w rodzaju kokonu, w ciągu kilku sekund dojrzewa w pełną formę i jest dumny z tej mocy, porównując się do feniksa.

Ciekawostki

  • Aspektem śmierci, który reprezentuje Szayel, jest szaleństwo.
  • Zarówno w anime, jak i mandze, kiedy Szayel wyciągnął rękę pod wpływem nadludzkiego narkotyku, była to jego lewa ręka. Pokazano jednak, że ręka dźgnięta przez Mayuriego była jego prawą.
  • Umiejętności Szayela w formie Resurrección wydają się pasożytnicze.
  • Jest jedynym Arrancarem (i jedynym Espadą), którego można uznać za Czyste Zło.
  • Kiedy używa swojej zdolności do tworzenia lalek, przedmioty reprezentujące części ciała mają nazwę tego, co reprezentują, zapisaną na nich w języku hiszpańskim.
  • Z Szayelem była związana pewna cenzura. W mandze dosłownie zjadał swoją Fracción, podczas gdy w anime zamieniał ją w świecące fioletowe kule.
  • Jest też inna cenzura, w której Szayel zostaje przebity strzałą Uyru. W mandze Szayel zostaje dźgnięty w szyję, ale w anime cień zakrywa Szayela, a strzała przebija jego brzuch.
  • Inna cenzura ma miejsce, gdy Szayel używa swojej techniki „Gabriel”, która pozwala mu się odrodzić w ciele Nemu. W anime dym wychodzi z ust Nemu i zmienia się w Szayela. W mandze Szayel wychodzi prosto z jej ust.