FANDOM

Czy ty nie usiłujesz mnie czasem skłonić do gadania o sobie? Bo jeżeli tak... to ja z najdzikszą rozkoszą!

—Tomatoa przed piosenką Błyszczeć

Tamatoa to drugorzędny antagonista 56 pełnometrażowego filmu Disneya pod tytułem Vaiana: Skarb Oceanu. Jest to chciwy, bezwzględny, narcystyczny i samolubny olbrzymi krab, kochający kolekcjonowanie błyszczących przedmiotów dla siebie. Był arcy-rywalem Maui'ego w przeszłości.
Głosu podłożył mu w oryginalnej wersji Jemaine Clement, który podłożył głosu także Nigelowi w Rio, Borysowi w Faceci w Czerni III i Fartowi w Rick i Morty. W polskiej wersji został zdubbingowany przez Macieja Maciejczuka.

Osobowość

Tamatoa jest nieufny, nieprzewidywalny, prawdopodobnie szalony i niezwykle arogancki. Jego nastrój z komediowego i bezczelnego może gwałtownie się zmienić w morderczy i poważny. Jedną z jego najbardziej znanych cech jest potworny zwyczaj pożerania wszelkiego życia wokół niego, w tym zwierząt morskich, ludzi, a nawet bogów - sam przyznał, że pożarł własną babcię. Żywi nienawiść do Maui'ego, gdyż ten w przeszłości urwał mu nogę.
Tamatoa ma pokręcone poczucie humoru, co widać kiedy przyznał się do pożerania własnej babci przez tydzień i stwierdził, że było to spowodowane jej ogromnymi rozmiarami w żartobliwym tonie. Czerpał przyjemność z torturowania swoich wrogów psychicznie i fizycznie, co pokazano, jak brutalnie znęcał się nad Maui'm, jednocześnie krzywdząc ego półboga. Nie wykazuje żadnych skrupułów w obrażaniu najbliższych sobie osób.
Jednak nad wszystko, Tamatoa jest niezwykle narcystyczny, manipulacyjny, bezkompromisowy i arogancki. Z kompleksem wyższości, Tamatoa postrzega innych jako bezwartościowych i nieistotnych.
Tamatoa nie wierzy w wewnętrzne piękno czy "głos serca", postrzega słabych i brzydkich jako gorszych od siebie, aczkolwiek doskonale nadających się na posiłek. Jego wadą, która ostatecznie doprowadziła do jego upadku, było niedocenienie inteligencji Vaiany, gdyż była człowiekiem. Jednak, postrzega siebie jako "pięknego" i z radością wita wszystko, co zwiększy jego moc, jak serce Te Fiti.