FANDOM

Do szablonu +18
Uwaga!

Zobacz inne pojęcia – To

Ty też odpłyniesz

—Najsłynniejszy cytat To

Zabiję was wszystkich! Doprowadzę was do szaleństwa i pozabijam! Jestem ucieleśnieniem wszystkich koszmarów jakie kiedykolwiek mieliście, jestem waszym najgorszym snem stającym się prawdą! Jestem WSZYSTKIM, czego wy się kiedykolwiek baliście!

—Pennywise do członków Klubu Frajerów.

Jestem wieczny, dziecko. Jestem Pożeraczem Światów i dzieci!

—To do Klubu Frajerów.

Przez 27 lat... śniłem o was. Pragnąłem was. Oh, tęskniłem za wami! Czekałem na ten moment... CZAS ODPŁYWAĆ!

To, również powszechnie znany jako Tańczący Klaun Pennywise, to tytułowy i główny antagonista horrorowej noweli autorstwa Stephena Kinga pod tytułem To z roku 1986, jak również miniserii z roku 1990, będącej adaptacją noweli, a także filmowej duologii z lat 2017-2019 pod tym samym tytułem.

To jest przerażającym kosmicznym bytem liczącym sobie miliardy lat, urodzonym w nicości Makrowersum. Setki lub nawet tysiące lat temu, To przybył na Ziemię, aby się wyżywić. Żył w ściekach miasta Derry, budząc się co 27 lat, żerując na lękach tamtejszych dzieci i używając paranormalnej formy energii, znanej jako Światła Śmierci (zdolności, której używał także Karmazynowy Król), aby jego ofiary "odpływały" przed śmiercią oraz pożarciem przez niego.

Ten pokręcony i ponadwymiarowy byt ma formę, którą człowiek widzi jako ogromnego pająka, jednak niemal zawsze przyjmuje postać klauna o imieniu Pennywise, służącą do zwabiania dzieci, które później porywa i zabija. Może również przybrać dowolną formę, często opartą na lękach ofiary.
Z powodu zmiennokształtnych zdolności, prawdziwa tożsamość nigdy nie zostaje ujawniona. To wydaje się nie mieć żadnego prawdziwego imienia, płci czy określonego gatunku, a jego wrogowie określają go po prostu jako "To", choć tak naprawdę jest on częścią niejasnej rasy zmiennokształtnych potworów o nazwie "Glamoury".

W 1956 roku, To spotyka w Derry grupę miejscowych dzieci o nazwie "Klub Frajerów". Stara się wyżywić na nich, jednak te nie tylko przeżywają, ale także częściowo pokonują go. 27 lat później, dorośli już członkowie Klubu powracają do miasta, zapominając o wszystkim, co się w nim wydarzyło.

Przedstawienia Edytuj

  • W filmie telewizyjnym z 1990 roku, To gra Tim Curry, który grał również Franka-N-Furtera w The Rocky Horror Picture Show, Bena Ravencrofta w Scooby Doo i Duch Wiedźmy, Maestro Forte w Piękna i Bestia: Zaczarowane Święta, Billego Flynna w Criminal Minds, Władcę Ciemności w Legenda i Dartha Sidiousa w Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów.
  • W filmie To: Rozdział Pierwszy (2017) i To: Rozdział Drugi (2019), To był grany przez Billa Skarsgårda.

Osobowość Edytuj

Bezlitosny, nierozsądny, tchórzliwy i kompletnie bezduszny sadysta, To jest zarazem prześladowcą i potworem w najczystszej formie.
Pennywise attempting to kill Stan in front of the Losers Club

TO próbuje zabić Stana na oczach Klubu Frajerów.

To nie jest tylko śmiercionośnym drapieżnikiem, który lubi pożerać swoje ofiary, ale także swego rodzaju "prześladowcą", uwielbiającym straszyć, nękać i dręczyć przed ostatecznym zabiciem ich, gdyż jak sam twierdzi, "strach doskonale przyprawia mięso". To również nęka członków Klubu Frajerów, szczególnie Billa, z którego wyśmiewa się za jąkanie się i utratę młodszego brata. Posiada pokręcone i sadystyczne poczucie humoru, gdyż czerpie przyjemność z nękania i straszenia ofiar. To jest bez wątpienia ucieleśnieniem zła i okrucieństwa, co czyni z niego bardziej potwora niż starającego się przetrwać drapieżnika. To jest również narcystycznym arogantem, którego interesuje jedynie on sam. Uważa się za lepszego od Żółwia Maturina i nazywa go "głupim" za jego dobrotliwą naturę. Ludzi postrzega natomiast jako gorszych od siebie i nie widzi w nich wartości innej niż pożywienie.
To jest także wysoce inteligentny i manipulacyjny, co wykazuje w formie Tańczącego Klauna, w której udaje miłego i uprzejmego, aby zwieść ofiarę (taką jak Georgie). Zmanipulował także Henryego Bowersa do zabicia własnego ojca. W stosunku do dzieci, Pennywise jest głośny i towarzyski, uprzejmie składając im propozycję odwiedzenia jego cyrku i skosztowania darmowego jedzenia. To najbliższa uprzejmości rzecz w osobowości To, i jest niczym innym jak maską, używaną do oszukania oraz zapewnienia swoim ofiarom fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Niektóre interpretacje To są tak okrutne, że mają problemy z utrzymaniem pozorów miłego i uprzejmego.
W połączeniu ze wszystkimi swoimi mocami i okrucieństwem, To jest hedonistyczny i niedojrzały emocjonalne. Działa natychmiastowo i nie wydaje się w ogóle planować. Posiada także dziecinną potrzebę zwrócenia na siebie uwagi przed zabiciem ofiar. Ostatecznie jego krótkowzroczność i arogancja doprowadziły do jego upadku, gdyż zamiast zabijać członków Klubu jeden po drugim, Pennywise próbował pokonać ich wszystkich na raz.
Ironicznie, mimo bycia stworem żerującym na strachu, To jest w głębi serca tchórzem. Kiedy jego ofiary przezwyciężają swoje lęki, To staje się bezsilny i przerażony. Ostatecznie, To stał się żałosny i przerażony, kiedy wszyscy członkowie Klubu stanęli z nim twarzą w twarz. W swych ostatnich momentach, To lękał się głodu i śmierci, jaka go czekała.
Największą ze słabości To było niedocenianie dobra ludzkości, szczególnie przyjaźni i miłości, co doprowadziło go do śmierci, kiedy wszyscy członkowie Klubu Frajerów połączyli siły i wspólnie go pokonali. Nawet jego moce i zdolności nie uratowały go, co potwierdza jego brak doświadczenia w walce.
Filmowa adaptacja To z filmów z lat 2017-2018 jest jeszcze gorsza niż oryginał. Jest nie tylko sadystycznym potworem, ale ma również problemy z utrzymaniem wizerunku przyjaznego. Preferuje zamiast tego otwarte prześladowanie i straszenie swoich ofiar. Co więcej, mimo iż wciąż jest tchórzem, To jest przedstawiany jako ktoś, kto nie potrafi żyć bez prześladowania kogoś. Przed śmiercią mówi Frajerom, że wszyscy "dorośli", co sugeruje, że cieszy się ze znalezienia godnych przeciwników. Z drugiej strony mogła to być tylko sarkastyczna drwina, sugerująca jego złość, że Frajerzy już się go nie boją.

Różnice Edytuj

Podobnie jak w miniserii z lat dziewięćdziesiątych, To wydaje się nie być zdolnym do rozmnażania, co sugeruje, że jest jedynie stworzeniem zdolnym do istnienia. W przeciwieństwie do książki, gdzie Derry zostaje prawie zniszczone przez trzęsienie ziemi, tylko nawiedzony dom zostaje zniszczony. TO nie doprowadza także Toma Rogana do porwania żony Billa, Audrey, ponieważ obie postacie zaliczają minimalne pojawienia się. W przeciwieństwie do książki i miniserii, TO doprowadza Henryego do zabicia własnego ojca. W adaptacji filmowej, prawdziwa forma TO to trzy kule, dryfujące w skoncentrowanej energii, podczas gdy w innych mediach to coś przypominające masę pomarańczowych świateł lub ogromny pająk. Chociaż Pennywise przybiera formę podobną do pająka, to nie jest jednak jego prawdziwa forma, lecz najlepsza w starciu z wieloma przeciwnikami. TO umiera na dobre, podczas gdy w noweli sugeruje się, że jeszcze żyje.

Wypadki w adaptacji filmowej Edytuj

To budził się co 27 lat, powodując wypadki.

  • Pierwotnie Derry było obozem, dopóki wszystkie jego 91 osób nie zaginęło bez śladu.
  • Pogłoski o inwazji na ziemię Indian, ale bez żadnych oznak ataku.
  • Jedyny znaleziony dowód to zakrwawione ubrania w nawiedzonym domu na ulicy Neibolt, gdzie To mieszkał.
  • W 1908 roku, To przebudziła eksplozja Fabryki Hutniczej.
  • W 1935 roku, To przebudziła strzelanina Gangu Bradley.
  • W 1962 roku, To obudziło spalenie Czarnego Punktu.
  • W latach 1988-1989, To obudził się, aby żerować na dzieciach, przed zapadnięciem w hibernację. Później zostaje pokonany przez Klub Frajerów.
  • W 2016, To budzi się po raz kolejny, w celu wyżywienia się dziećmi i zrewanżowania się na Klubu Frajerów. Zostaje ostatecznie zabity przez Klub, poprzez zmiażdżenie serca.

Moce i Zdolności Edytuj

Deadlights

Światła Śmierci To w miniserialu z lat dziewięćdziesiątych.

Będąc ponadwymiarowym, kosmicznym stworzeniem, To jest bardzo potężną istotą. Choć jego prawdziwa forma istnieje poza czasem i przestrzenią, moce jego ziemskiego awatara obejmują:

  • Moc Psychiczna: To posiada niesłychaną moc psychiczną. Może kraść ludzkie dusze i więzić je w Światłach Śmierci. Jest zdolny również do tworzenia potężnych huraganów psychicznych. Podczas walki z Klubem Frajerów, To wytworzył niezwykle potężną burze, która zniszczyła prawie całe miasto.
  • Kontrola Umysłu: Oprócz mocy psychicznych, To może kontrolować umysły i działania ludzi. Sugeruje się, że To kontroluje umysł każdego dorosłego w mieście lub nawet kraju, ponieważ nikt nie zwraca uwagi na okrutne morderstwa w Derry.
  • Opętanie: To wykazał także moc opętania ludzi. To wykorzystał tą moc, w celu opętania pana Keene, aby skłonić Eddie'go do opuszczenia miasta.
  • Telepatia: To może czytać w myślach każdej wybranej przez siebie osoby. Ta moc ułatwia To nauczenie się lęku ofiary. To może również zaszczepiać przemyślenia i tworzyć projekcje w umysłach.
  • Tworzenie Iluzji: To ma moc tworzenia iluzji, takich jak balony lecące wbrew kierunku wiatru, jego twarzy na Księżycu, zapachu popcornu oraz gnijących zwłok. To może powodować także halucynacje u osób.
  • Zmiennokształtność: To może przybrać dowolną postać, na przykład osoby, latających pijawek, zombie czy ogromnego pająka. Często używa tej mocy do zwabiania i zastraszania swoich ofiar.
  • Manipulacja Rozmiarem: W dodatku do zmiany kształtu, To może także dowolnie zmieniać swój rozmiar. Dla przykładu, jako Tańczący Klaun, To zaatakował Klub Frajerów, wyskakując z projektora pięć razy większy niż zazwyczaj.
  • Zmienianie Koloru Oczu: To ma również zdolność do zmiany swojego koloru oczu. Rozmawiając z Georgie, oczy To były niebieskie, a kiedy go zaatakował, stały się żółte.
  • Teleportacja: To może natychmiastowo teleportować się pomiędzy poszczególnymi miejscami. Nigdy jednak nie opuścił miasteczka Derry.
  • Częściowa Niewidzialność: Niewidzialność To zostaje zademonstrowana w wielu momentach noweli, przykładowo w scenie, w której dorosła Beverly spotyka Pennywise w miejscu, w którym żyła, albo kiedy dorosły Ben Hanscom spotyka To w publicznej bibliotece. Sugeruje to, że tylko wierzący w niego lub mający pojęcie o istnieniu To mogą go zobaczyć, chociaż To może stać się w pełni widoczny, jeśli sobie tego życzy.
  • Niemal Niewrażliwość: To nie jest konwencjonalną istotą, więc nie może zostać zabity lub skrzywdzony przez normalne środki. Jedyną znaną metodą skrzywdzenia To jest przejście przez Rytuał Chuda, który sprawia, że dwa wielowymiarowe stworzenia (Żółw i Gan) użyczają swoich mocy psychicznych osobie jego przechodzącą. Bill określił swoją walkę z To jako "walkę z dymem".
  • Nieśmiertelność: To jest nieśmiertelny, ponieważ jego prawdziwa postać istnieje w Makrowersum (otchłani, która otacza Wszechświat i znajduje się poza czasem i przestrzenią). Rytuał Chuda to jedyny sposób na zabicie ziemskiej postaci To, ale jego prawdziwa postać nie może zostać zabita w żaden sposób.
  • Regeneracja: To może bardzo szybko leczyć się z fizycznych obrażeń. Kiedy został postrzelony w twarz przez Billa i Richie na Ulicy Neibolt, To natychmiast wyleczył się z obrażeń.
  • Nawiedzanie Snów: W noweli zasugerowano także, że To może nawiedzać cudze sny, co sam zdradza, mówiąc Eddie'mu, że "zobaczy go w jego snach".
  • Manipulacja Szaleństwem: Żaden śmiertelnik nie może wytrzymać spojrzenia na prawdziwą postać To, nawet Bill z mocą psychiczną Gana i Żółwia. Każdy, kto na nią spojrzy, oszaleje lub padnie martwy z szoku.
  • Chlorokineza: To może natychmiastowo uśmiercać rośliny dotykiem, co wykazuje w postaci trędowatego. Ten efekt utrzymuje się przez dłuższy czas, więc nie jest to iluzja.
  • Telekineza: TO może sprawiać, że przedmioty nieożywione spadają, unoszą się lub zachowują się w nienaturalny sposób. Zdolność ta obejmuje także zamykanie i otwieranie drzwi oraz urządzeń elektronicznych. Działa to również na ludzi, gdyż To mógł przyszpilić Eddie'go do ściany bez potrzeby dotykania go. 
  • Nadludzka Siła: Chociaż TO nie jest istotą fizyczną, to wciąż jest zdolny do wykonywania nadludzkich wyczynów. Nawet w swoich najsłabszych postaciach, To jest zdolny do rozrywania ludzi na strzępy z niezwykłą łatwością. 
  • Nadludzka Szybkość: TO potrafi również poruszać się ogromną prędkością. Bill opisał go jako znacznie szybszego od pociągu ekspresowego. 
  • Nadludzka Elastyczność: To może skręcać i wykręcać poszczególne części swojego ciała na nienaturalne sposoby. Podczas konfrontacji z Eddim, To został znaleziony w lodówce, niemal swiązany i cały poskręcany. Po wyjściu z niej, To z łatwością rozwiązał się. 

SłabościEdytuj

  • Fizyka: Mimo bycia ponadwymiarowym stworzeniem, To wciąż ma obowiązek przestrzegania praw fizyki. Przykładowo jeśli zechce latać, musi uformować skrzydła, jeśli chce wejść do małych pomieszczeń, musi zmniejszyć swój rozmiar. 
  • Złość, obelgi i własny strach: Przejawianie agresji, przemocy fizycznej i obelg pozbawionych strachu, spowodują, że To zacznie usychać i kurczyć się. Pennywise może podjąć próbę ucieczki, ale kiedy stanie wystarczająco mały, będzie łatwym celem. 

Postacie przyjęte przez TOEdytuj

  • Pennywise
  • Wilkołak
  • Gillian
  • Trędowaty
  • Christine
  • Starsza Pani/Pani Kersh
  • Kruk
  • Rekin z serii Szczęki
  • Wampir, podobny do Nosferatu, ale z ostrymi ostrzami zamiast zębów
  • Pełzające Oko
  • Pająk
  • Światła Śmierci
  • Latające Pijawki
  • Zombifikowany Viktor Criss
  • Zombifikowany Belch Huggins

Ciekawostki Edytuj

  • TO (razem z Randallem Flaggiem) jest uznawany za najgorszego i najpopularniejszego złoczyńcę Stephena Kinga, a także za ikonę horroru. W roku 2006, Wizard Magazine umieścił To na miejscu 15 w rankingu najlepszych złoczyńców w historii.
  • Bill Skarsgård urodził się w tym samym roku, co wydano miniserię TO z lat dziewięćdziesiątych. Ponadto, reprodukcje z 2017 powstała 27 lat po wydaniu miniserii z lat dziewięćdziesiątych. Ironicznie, To jest znany z budzenia się co 27 lat, aby żerować na dzieciach.
  • Ulubiona forma TO to Tańczący Klaun Pennywise. Wygląd tej formy był zainspirowany wyglądem klaunów z prawdziwego życia, takimi jak Bozo, Clarabell i Ronald McDonald. Podczas gdy wszyscy trzej to bohaterowie, To jest złoczyńcą.
    • Pennywise ma białą skórę z czerwonymi włosami i plamkami na twarzy, namalowanym uśmiechem w stylu klauna oraz często nosi białe rękawiczki, podobne do tych, które zazwyczaj nosi Myszka Miki.
    • Zawsze nosi przy sobie kilka balonów, w różnych kolorach, a także trzyma dojrzały owoc w jednej ręce.
    • Nosi również workowaty strój klauna z pomarańczowymi guzikami.
    • Pennywise the Clown

      Pennywise

      Niektóre interpretacje noweli przedstawiają go jako noszącego niebieski, wzorzysty krawat, skórzane buty i białe rękawiczki.
  • Słowo "Pennywise" oznacza niezwykle uważnego, nawet w stosunku do małych ilości pieniędzy.
  • To/Pennywise był częściowo zainspirowany mordercą z prawdziwego świata, Johna Wayne Gacy'ego, znanego także jako Zabójczy Klaun Pogo, odpowiedzialnego za zamordowanie połowy tuzina młodych mężczyzn i chłopców, często poprzebieranych w kostiumy klaunów, w celu rozweselania w szpitalach i na przyjęciach urodzinowych.
  • Mimo, że Pennywise został zabity na końcu noweli, to w Łowca Snów i Serca Atlantydów, Stephen King sugeruje, że To wciąż żyje.
  • To na krótko wystąpił w innej pracy Stephena Kinga, Stukostrachy, gdzie po prostu siedział i machał.
  • Pennywise jest najczęstszym powodem, dla którego dzieci boją się klaunów.