FANDOM

Kiedy wrogowie przeciwstawią się tobie, musisz im służyć stalą i ogniem. Kiedy jednak padną na kolana, musisz pomóc im wstać z powrotem na nogi. W przeciwnym razie nikt nigdy nie ugnie przed tobą kolana. A każdy człowiek, który musi powiedzieć "Jestem królem", wcale nie jest prawdziwym królem. Aerys nigdy tego nie rozumiał, ale ty będziesz. Kiedy wygram dla was waszą wojnę, przywrócimy pokój króla i sprawiedliwość króla.

—Tywin do Joffreya Baratheona.

Niektóre bitwy są wygrywane za pomocą mieczy i włóczni, a inne piórami i krukami.

—Tywin do Tyriona Lannistera.

Tywin Lannister – jeden z główny antagonistów w powieści Pieśń lodu i ognia oraz w serialu Gra o tron. Jest nazywany Lordem Casterly Rock, Tarczą Lannisportu oraz Namiestnikiem Zachodu. Tywin jest jednym z najpotężniejszych panów w Westeros. Jego rodzicami byli Tytos Lannister i Jeyne Marbrand, którzy mieli czworo dzieci: Kevana, Gennę, Tygetta i Geriona, dwaj ostatni byli już martwi przed wydarzeniami z głównej serii. Jest ojcem Jaime'iego, Cersei i Tyriona Lannisterów oraz jest dziadkiem Joffreya Baratheona. Kocha tylko dwójkę swoich dzieci, Jaime'ego i Cersei, ale gardzi Tyrionem. Częściowo dlatego, że Tyrion jest zdeformowany, ale także Tywin oskarża swojego syna o spowodowanie śmierci ukochanej żony i kuzynki Joanny Lannister podczas jego narodzin, a także o zhańbienie nazwiska rodowego jego częstym nierządem.

Służy jako jeden z drugorzędnych antagonistów w sezonie 1 i sezonie 2, główny antagonista sezonu 3 i jeden z dwóch głównych antagonistów sezonu 4 obok Petyra Baelisha.

W jego rolę wcielił się Charles Dance, który grał Sardo Numspa w Złote dziecko i Pana Benedicta w Bohater ostatniej akcji.

Charakterystyka

Wygląd

Tywin jest wysokim, szczupłym, barczystym mężczyzną po pięćdziesiątce o zielonych oczach. Ogolił sobie głowę, odkąd zaczął łysieć, ale z boku wyrastają mu krzaczaste, złociste włosy. W bitwie nosi szkarłatną zbroję upiększoną złotem i pelerynę ze złotej tkaniny.

Osobowość

Tywin Lannister jest wyrachowanym, inteligentnym, nieprzewidywalnym, manipulującym, apatycznym, politycznie przebiegłym, bystrym, bezwzględnym i kontrolującym człowiekiem, który poświęcił całe swoje życie i wszystkie swoje wysiłki w celu utrzymania prestiżu Lannisterów - zapewniając w ten sposób, że Ród Lannisterów był szanowany, a przynajmniej wszyscy się go lękali. Jest także także świetnym i doświadczonym dowódcą oraz politykiem, co wyraźnie ilustruje jego prawdziwie potężną obecność.

Jedną z wielu wad Tywina jest to, że jego dom był zależny wyłącznie od jego intencji i tylko strach utrzymywał dom przy życiu. Bez Tywina, Ród Lannister nie byłby już taki sam. Gorycz i uraza Tywina do Tyriona sprawiły, że jego dom był nieprzygotowany na niespodziewane wydarzenia po jego śmierci.

Mimo że był inteligentnym człowiekiem, Tywinowi brakowało współczucia dla jego dzieci. Twierdził, że rodzina jest dla niego najważniejsza, ale może nie oznaczało to tak, jak dbanie o swoje dzieci. Tyle tylko, że jego dom potrzebował tylu spadkobierców, jak to tylko możliwe, aby wzmocnić nazwisko rodowe i utrzymywać dom Lannisterów silnym i przerażającym, by powstrzymać Ród Lannister od powrotu do czasów jego ojca. Brak u Tywina współczucia, moralności i zrozumienia, co naprawdę oznacza rodzina, ostatecznie stał się jego własnym upadkiem, skazując własnego syna na śmierć. W końcu Tywin Lannister nigdy nie dbał o rodzinę, dbał tylko o władzę.