Nikt nie odważył się zawieść wielkiego Uka Uka chociaż raz. Ale ty, Cortex... zawiodłeś mnie dwukrotnie! (Cortex: Wielki Uka Uka! To wszystko ten piekielny Bandicoot!) Z głębi mego świątynnego więzienia wysłałem ci proste polecenia do wypełnienia. Ale straciłeś klejnoty... straciłeś kryształy... a ja straciłem cierpliwość! Na tej planecie nie ma już żadnego innego źródła mocy. (Cortex: Wiem, że mieliśmy kilka... niefortunnych niepowodzeń...) I ZAWIODŁEŚ! Ale odkąd twoje partactwo mnie uwolniło, czuję się... hojny. Wciąż istnieje sposób na zgromadzenie mocy potrzebnej do zniewolenia tej nędznej planety. I tym razem... tym razem wielki Uka Uka upewni się, że zrobisz to dobrze!

—Uka Uka do swojego podwładnego, Cortexa

Uka Uka jest jednym z głównych antagonistów (wraz z doktorem Neo Cortexem) w serii Crash Bandicoot. Jest złym bratem bliźniakiem Aku Aku i szefem Cortexa, z którym postanowił zdominować cały wszechświat.

Charakterystyka[edytuj | edytuj kod]

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Pomimo tego, że jest zrzędliwym bratem Aku Aku, Uka Uka różni się znacznie od niego wyglądem fizycznym. Uka Uka jest ogólnie większy niż jego brat bliźniak, a jego „skóra” ma czarny kolor w przeciwieństwie do brązowej skóry Aku Aku. Podczas gdy Aku Aku ma zieloną kozią bródkę, Uka Uka ma dużą czerwoną brodę, która w późniejszych grach staje się bardziej brązowa. Ta broda jest oczywiście nieobecna w Crash of the Titans, gdzie tam Uce Uce brakuje dolnej szczęki potrzebnej do jej posiadania. Jego nos jest mały i prostokątny, w przeciwieństwie do długiego, spiczastego nosa Aku Aku. Wreszcie, podczas gdy Aku Aku ma cztery do sześciu piór przymocowanych do jego głowy, Uka Uka ma trzy kości; jeden jest przywiązany do czoła, a dwa wiszą na linach po obu stronach jego twarzy (choć nie kołyszą się, do czasu Crash Twinsanity). Kolejną godną uwagi cechą jest żółty pasek na jego czole. W Crash of the Titans Uka Uka przeszedł drastyczne zmiany w swoim wyglądzie, przypominając bardziej dużą czerwoną czaszkę ze spiczastymi zębami, dużymi brwiami, białymi źrenicami i nieobecną żuchwą. Kości podwoiły się z trzech do sześciu, przy czym trzy kości zwisają z dużych wypustek przypominających pióra po każdej jego stronie.

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Uka Uka jest diabelskim, manipulacyjnym, bezkompromisowym i psychopatycznym złoczyńcą z napompowanym ego, wierząc, że jest lepszy od wszystkich innych, nazywając się nawet „Wielkim Uka Uka” we wcześniejszych grach, choć doktor Neo Cortex i doktor Nefarious Tropy również odnoszą się do niego w ten sposób. Mimo to jest zdolny do rzadkiej hojności, gdy np. darował życie Cortexowi po tym, jak ten przypadkowo uwolnił go z ruin, po tym jak rozbiła się tam jego stacja kosmiczna. Uka Uka wydaje się szanować Nefariousa Tropy'ego za jego względnie większą kompetencję. Uka Uka w dużej mierze patrzy z góry na swojego starszego brata Aku Aku, którego uważa za słabego. W Crash of the Titans sugeruje się, że popadł w „spiralę wstydu” z powodu swoich ciągłych porażek i że wcześniejsza depresja doprowadziła go do zaangażowania się w bulimię. Twierdzi się również, że jest wyjątkowo samoświadomy i zakłopotany z powodu braku ciała.

Chociaż samozwańczym celem Uki Uki jest podbicie lub zniszczenie świata, jest on skłonny tymczasowo uratować go przed innymi zagrożeniami, uznając ten czyn za „swoją pracę”. W większości swoich występów stara się to osiągnąć poprzez uzyskanie mocy z Kryształów lub Klejnotów. Po tym, jak Crash nieuchronnie udaremnia jego plany, okazuje się, że Uka Uka jest winny i przenosi tą winę na Cortexa, co jest przykładem jego skłonności do obwiniania innych za własne błędy.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Maska Uki Uki zaskakująco pasuje do twarzy Cortexa.
  • Uka Uka jest pierwszą postacią inną niż Aku Aku, która kiedykolwiek odegrała rolę „pomocniczą” w głównej serii. Pokazuje to Twinsanity, ilekroć gracz wciela się w postać Cortexa lub Niny.
  • Uka Uka, ilekroć zostanie wezwany przez gracza w Twinsanity, wypowiada tę samą pieśń, którą wykonuje Aku Aku za każdym razem, gdy zostaje wezwany.
  • Nazwa Uka Uka pochodzi dwa razy od hawajskiego słowa „uka”, co oznacza „śródlądowy”. Zdarza się również, że jest to odwrócona wersja nazwy Aku Aku.
  • W Crash Bandicoot: N-Sane Trilogy Uka Uka pojawia się we wszystkich trzech grach w menu Game Over, mimo że fizycznie pojawia się tylko w Crash Bandicoot: Warped.