Stub.svg Ta strona to zalążek artykułu. Możesz pomóc Złoczyńcy Wiki, rozbudowując ją!

Złożę mu ofertę, nie do odrzucenia.

—Najsłynniejsza cytat Dona Vito Corleone'a i jedna z najbardziej znanych cytatów filmowych wszech czasów.

Vito Corleone - główna postać i tytułowy deuteragonista z powieści „Ojciec chrzestny” i pierwszych dwóch filmów, chociaż pojawia się bardziej dłużej w pierwszej części i w kilku powtarzających się retrospekcjach w drugiej. Vito był pierwszym szefem rodziny Corleone, starszym donem mafii i bogatym właścicielem firmy zajmującej się oliwą z oliwek.

W adaptacji filmowej Ojciec Chrzestny z 1972 roku wcielił się w niego zmarły Marlon Brando, który później zdobył Oscara za swój występ. W Ojcu Chrzestnym II zagrał go Robert De Niro, który wcielił się w role wielu uznanych przez krytyków postaci - w tym Max'a Cady'ego, Travisa Bickle'a, Jake'a LaMotte, Davida „Noodlesa” Aaronsona, Louisa Cyphre, Ala Capone, Jimmy'ego Conwaya, Dwighta Hansena, Potwora Frankensteina, Neila McCauley'a, Gila Renarda, Ace'a Rothsteina, Louisa Garę, Nieustraszonego przywódcę, oraz Senatora Johna McLaughlina.

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Młodość[edytuj | edytuj kod]

Powieść wyjaśnia, że ​​Vito urodził się w małym miasteczku Corleone na Sycylii w 1891 r. Według Ojca chrzestnego II urodził się 7 grudnia. Jego ojciec, Antonio Andolini, został zamordowany przez lokalnego szefa mafii, Dona Ciccio , ponieważ odmówił oddania mu haraczu. Jego starszy brat Paolo przysięga zemstę, ale wkrótce potem zostaje zamordowany. W końcu poplecznicy Ciccio przybywają do rezydencji Andolinis, aby zabrać Vito i zabić go. Zrozpaczona Signora Andolini zabiera syna na spotkanie z szefem mafii. Kiedy matka Vito idzie do Dona Ciccio, błaga go, by oszczędził Vito. Jednak ten odmawia, uzasadniając, że Vito chciałby również zemsty jako dorosły. Po odmowie Ciccio, Signora Andolini przykłada nóż do gardła Dona, pozwalając jej synowi uciec, ale następnie zostaje zastrzelona przez strażników Ciccio. W powieści przeżywa rozstrzelanie, a wiele lat później ponownie spotyka się z synem na Sycylii. Później tej nocy zostaje przemycony, uciekając z Sycylii, by szukać schronienia w Ameryce na statku towarowym pełnym imigrantów. W powieści celowo zmienia nazwisko na Corleone, po swoim rodzinnym mieście. W filmie, przemianowano go na „Vito Corleone”, ponieważ pracownicy imigracyjni z Ellis Island mylą „Andolini” ze swoim drugim imieniem i nazwą swojego miasta z jego nazwiskiem. Według Ojca Chrzestnego II, później przyjmuje drugie imię „Andolini”, aby uznać swoje dziedzictwo.

Vito zostaje później adoptowany przez rodzinę Abbandando na Manhattanie w Lower East Side i zaprzyjaźnia się z ich synem, Genco, który staje się dla niego jak brat. Vito zaczyna uczciwie żyć w sklepie spożywczym Abbandando na Ninth Avenue, ale traci pracę, ponieważ zastraszony Abbandando jest zmuszony zwolnić Vito, aby zrobić miejsce siostrzeńcowi Donowi Fanucciemu , padrone z lokalnej dzielnicy. Młody Vito potem zabija go.

Wkrótce uczy się, jak przetrwać i prosperować dzięki drobnej przestępczości i czynić przysługi w zamian za lojalność. W tym czasie zaprzyjaźnił się również z dwoma innymi niskopoziomowymi przestępcami, Peterem Clemenzą i Salvatorem Tessio. 29 lat później, w 1920 r., Popełnia swoje pierwsze morderstwo, zabijając Fanucciego, który próbował wyłudzić od niego pieniądze. Vito wybiera dzień wielkiego włoskiego festiwalu, aby szpiegować Fanucciego z dachów, gdy Fanucci wraca do domu i zaskakuje go u drzwi jego mieszkania. Strzelił do Fanucciego trzy razy, gdy hałas z festiwalu i ręcznik, który owinął wokół pistoletu, nadał się jako prowizoryczny tłumik.

Jako młody człowiek, Vito zakłada firmę Genco Pura (zwaną w filmach po prostu Genco Olive Oil) ze swoim przyjacielem Genco Abbandando. Firma ostatecznie staje się największym importerem oliwy z oliwek w kraju. Przez lata wykorzystuje go jako podstawę prawną dla swojego syndykatu przestępczości zorganizowanej, jednocześnie gromadząc fortunę dzięki swoim nielegalnym operacjom. 5 lat później, w 1925 r., Po raz pierwszy powraca na Sycylię, odkąd opuścił 24 lata wcześniej. On i jego partner, Don Tommasino, następnie umówili się na spotkanie ze starzejącym się Donem Ciccio, gdzie zabija go, rozcinając brzuch, a tym samym mszcząc zamordowanego przez niego ojca, matkę i brata.

Na początku lat 30. XX wieku Vito Corleone zorganizował swoje nielegalne operacje jako rodzina przestępcza Corleone. Genco Abbandando zostaje jego consigliere lub doradcą, a Clemenza i Tessio są caporegime. Później jego najstarszy syn Santino (pseudonim „Sonny”) również staje się kapo, a ostatecznie jego underbossem. Około 1939 r. Przenosi swoją bazę operacyjną do Long Beach na Long Island. Chociaż nadzoruje działalność opartą na grach hazardowych, nielegalnych rozruchach i korupcji związkowej, jest znany jako dobry i hojny człowiek, który żyje według ścisłego kodeksu moralnego lojalności wobec przyjaciół, a przede wszystkim rodziny. Jest zagorzałym wyznawcą wartości rodzinnych, zganiającym swojego najstarszego syna za prowadzenie romansu, mówiąc z pogardą o swoim rywalu Donie Tattaglii jako „alfonsie” i (w usuniętej scenie) wyrażającym obrzydzenie („infamia”) z powodu nadużywania przez Jacka Woltza nieletnich dziewczyny. Jednocześnie jest znany jako tradycjonalista, który wymaga szacunku proporcjonalnego do jego statusu. Do czasu powieści i filmu nawet jego trzej najbliżsi przyjaciele - Abbadando, Clemenza i Tessio - nigdy nie nazywają go „Vito”, lecz „Ojcem chrzestnym” lub „Donem Corleone”. Zarówno w książce, jak i pierwszej scenie pierwszego Ojca Chrzestnego, podczas ślubu swojej córki Connie, karze swojego starego znajomego, przedsiębiorcę pogrzebowego Amerigo Bonaserę, za to, że nie przyszedł do niego pierwszy po pobiciu córki zamiast pójścia na policję. Chociaż ma reputację bezwzględności, nie pochwala wielu okrutnych zbrodni popełnianych przez gangi, dlatego stara się kontrolować przestępczość w Nowym Jorku poprzez konsumowanie lub eliminowanie rywalizujących gangów.

Starość[edytuj | edytuj kod]

Gra wideo[edytuj | edytuj kod]

Osobowość[edytuj | edytuj kod]

Pomimo tego, że był gangsterem, który popełnił wiele przestępstw, od szantażu po morderstwo, Vito był lojalnym i opiekuńczym mężczyzną, który zajmował i kochał swoją rodzinę, którą cenił przede wszystkim. Był lojalny wobec przyjaciół, ceniąc przyjaźń prawie tak samo jak rodzinę.

Domagał się szacunku dla swojego statusu, pragnąc być nazywany „Ojcem chrzestnym” i „Donem Corleone”, nawet przez jego najbliższych współpracowników. Mimo to miał reputację współczującą, w przeciwieństwie do wielu innych przywódców mafii, którzy chcieli by się ich bano. Był bardzo inteligentny i logiczny, rozumiał możliwości i wyniki wydarzeń w przyszłości jak mistrz szachowy, a także był mądrym doradcą Michaela.