Złoczyńcy Wiki
Advertisement
Warning18+.png
Uwaga!

Do kogo teraz mówisz? Kogo przed sobą widzisz? Wiesz ile zarabiam rocznie? Gdybym ci powiedział, i tak byś nie uwierzyła. Wiesz co by się stało gdybym nagle przestał chodzić do pracy? W firmie o takich obrotach, jakie trudno znaleźć na giełdzie. Beze mnie ta firma przestanie istnieć. najwyraźniej nie wiesz z kim rozmawiasz. Wytłumaczę ci to. Nie zagraża mi niebezpieczeństwo. Jestem niebezpieczeństwem. Kiedy ktoś otwiera drzwi i zostaje zastrzelony, myślisz o mnie. Niesłusznie. Jestem tym który puka!

—Walter White

Walter Hartwell White, Sr., znany również pod pseudonimem Heisenberg - główny protagonista serialu telewizyjnego Breaking Bad. Pojawia się także w retrospekcji w El Camino: Film "Breaking Bad" oraz jako postać gościnna w Zadzwoń do Saula. Genialny, ale osiągający słabe wyniki chemik pracujący jako nauczyciel nauk ścisłych w liceum, u Walta zdiagnozowano nieuleczalnego raka płuc, co skłania go do wykorzystania swojej wiedzy chemicznej do gotowania i sprzedaży metamfetaminy w celu utrzymania rodziny po jego bliskiej śmierci.

Wraz z rozwojem serii i coraz większym zaangażowaniem się w świat narkotyków, poprzednio łagodny i skromny nauczyciel powoli zmienia się i przekształca w coraz bardziej złowrogiego, niebezpiecznego i bezwzględnego przestępcę, kierującego się bardziej ego i chciwością niż jego deklarowanymi altruistycznymi motywami, w ten sposób stając się głównym czarnym charakterem serii.

Wciela się w niego Bryan Cranston.

Osobowość i cechy[]

Niezwykle złożona postać, Breaking Bad obraca się wokół przemiany Waltera White'a z łagodnego i sympatycznego członka rodziny w niebezpiecznego i socjopatycznego króla narkotyków. Przedstawia również jego stale zmieniającą się osobowość i motywacje, gdy stają się mroczniejsze i bardziej samolubne w miarę rozwoju serialu. Jego zwrot ku nikczemności i stopniowe ujawnianie ciemności, która tkwiła w nim przez cały czas trwania serii, sprawiły, że jest powszechnie porównywany przez krytyków z wieloma złoczyńcami Szekspira, przede wszystkim z Makbetem.

Na początku, po zdiagnozowaniu raka płuc, motywacją Waltera było zarobienie wystarczającej ilości pieniędzy, aby zostawić ją dla swojej rodziny. Chociaż do pewnego stopnia było to prawdą, w tej motywacji można było dostrzec luki już w pierwszym sezonie, kiedy z dumy odrzuca siedmiocyfrową pracę od swoich byłych partnerów biznesowych. Chociaż pieniądze, które mógł zostawić, nadal były dla niego ważnym punktem napędowym przez resztę historii, stopniowo ujawnia, że ​​szczerze cieszy się dreszczykiem emocji i poczuciem władzy, jakie niesie ze sobą bycie przestępcą, i jest bardzo dumny ze swojej prawie idealnej niebieskiej mety. Wspomina na początku serialu, że nigdy nie czuł się tak, jakby miał coś do powiedzenia w swoim życiu, więc jego praca jako dilera narkotyków to pierwszy raz, kiedy ma kontrolę. Czuje również, że nadrabia pochopną decyzję o opuszczeniu swoich byłych partnerów biznesowych w celu wykupu za 5000 dolarów, porzuca firmę, która jest teraz warta miliardy dolarów, tworząc imperium metamfetaminy, aby dać sobie podobne odczucia. W końcu wyjawia Skyler, że wszystko zostało zrobione dla siebie, ponieważ to sprawiło, że poczuł, że żyje.

Walter był niezwykle dumnym i aroganckim człowiekiem, do tego stopnia, że ​​stał się narcyzem. Prawie wszystko, co robi, jest napędzane jego ogromnym ego, prowadząc bardzo mądrego człowieka do podejmowania bardzo głupich decyzji. Obejmuje to odrzucenie wyżej wymienionej oferty pracy, a także przekonywanie swojego szwagra, Hanka, ponieważ jego głównym podejrzanym o to, że jest Heisenbergiem, najprawdopodobniej nie był prawdziwy Heisenberg, nie chcąc, aby ktokolwiek inny uznawał jego pracę, nawet w ryzyko bycia schwytanym później. W wyniku swojego ego Walter bardzo słabo przyjmuje krytykę; najlepiej widać to, gdy Mike wzywa go za zdradę i zabicie Gusa Fringa, ponieważ myślał, że mógłby równie dobrze prowadzić swój biznes, ale okazało się, że się myli. Chociaż miał absolutną rację, Walter był tak zły, że strzelił i zabił Mike'a we wściekłości napędzanej ego. Jego bardzo częściowe odkupienie na końcu wynika z porzucenia dumy do pewnego stopnia, chociaż nadal to jego duma skłoniła go do wykonania ostatnich ruchów, gdy zobaczył, jak jego byli partnerzy biznesowi go dyskredytują.

Wraz z rozwojem serii Walter stał się bardziej bezwzględny. Człowiek, który szlochał, gdy udusił Krazy-8 w samoobronie, w końcu był w stanie otruć małe dziecko bez wyrzutów sumienia, aby rozpocząć swoje ostatnie plany przeciwko Gusowi – nawet odpędzając śmierć Drew Sharpa, gdy gwizdał w pracy po ogłoszeniu jego zniknięcia w wiadomościach. Upadek jego moralności został zauważony zarówno przez Skyler, jak i Jessego, przez co Skyler bała się go, mimo że wcześniej mu pomagała, i przeszkadzała Jesse'emu w całkowitym porzuceniu handlu metamfetaminą.

Pomimo swojej bezwzględności Walter nadal bardzo troszczył się o swoją rodzinę, złościł się na pomysł Saula, by zabić Hanka po tym, jak zdał sobie sprawę, kim był Walter. W odcinku pilotażowym zaatakował nawet sportowca za wyśmiewanie się z porażenia mózgowego syna. Zanim Jack zabił Hanka, Walter błagał i targował się o życie Hanka i został całkowicie złamany, gdy Jack oddał strzał. Zemsta na Jacku stała się jedną z jego motywacji w ostatnim odcinku serialu. Był również bardzo przeciwny pomysłowi zabicia Jesse'go, dopóki nie wydawało mu się to konieczne, a na końcu wziął kulę, aby uratować życie Jessego. To nie powstrzymało go od emocjonalnego wykorzystywania i manipulacji w stosunku do nich. Jego związek z Jessem był w szczególności jako agresywny ojciec-postać, który utrzymywał lojalność Jesse'go wobec niego poprzez manipulacje i szantaż.

Chociaż bardzo kochał swoją rodzinę, jasne jest, że kocha jeszcze jedną rzecz. Umierając, przechadza się po laboratorium metamfetaminy, z miłością przyglądając się sprzętowi, co oznacza, że ​​jego jedyną prawdziwą miłością jest jego drogocenna błękitna metamfetamina, imperium, które zbudował.

Ciekawostki[]

  • Twórca serialu, Vince Gilligan, stwierdził, że jego intencją przy przemianie Walta podczas całego serialu było przekształcenie Pana Chipsa w Człowieka z Blizną.
  • Piosenka, którą Walt gwiżdże po usłyszeniu o zniknięciu Drew Sharpa, to „Lily of the Valley”. Przypadkowo jest to ta sama roślina, którą zatruł Brocka. To samo w sobie może wskazywać, że Walt tak nisko pochylił się w swojej moralności, że uważa dzieci za niepotrzebne.
  • Istnieje kilka aluzji do Waltera White'a będącego symbolem samego Szatana:
    • Jego narkotyk, znany jako Niebieska Meta, skłania innych do zabijania się nawzajem lub walczenia ze sobą poprzez wdychanie go lub toczenie wojen o dystrybucję produktu – jednym z przykładów jest to, gdy wpływa on na Tuco, aby pobił jednego ze swoich popleczników na śmierć za nieumyślne znieważenie jego.
    • Podobnie jak Szatan, Walter White zaczyna jako osoba mająca dobre intencje, ale pozwala, by jego ego i głód władzy zepsuły go do czynienia złych rzeczy.
    • Gdy Leonel i Marco Salamanca proszą Hectora o zidentyfikowanie Waltera White'a jako Heisenberga, używają tablicy ouija, aby przeliterował jego imię.
    • Jest nawet określany jako taki przez inne postacie, które nawiązują do tej symboliki – szczególnie Jesse, kiedy próbuje przekonać Hanka, by nie pozwalał im spotykać się w miejscu publicznym z obawy, że Walt może go zabić („Pan White jest diabłem").
    • Jego strój po większym zaangażowaniu w narkotykowy biznes, łysa głowa z bródką, przypomina opis najczęściej kojarzony z Szatanem.
Advertisement