Wielka Inteligencja (ang. The Great Intelligence) – jeden z antagonistów pojawiających się w serialu Doktor Who.

Cechy[edytuj | edytuj kod]

Wielka Inteligencja jest nieokreślonym stworzeniem nie mającym formy fizycznej. Według Drugiego Doktora jest to bezkształtna istota błąkająca się po przestrzeni niczym chmura lub mgła, tyle że posiada rozum i wolę. Pomimo tego może przyjmować postacie fizyczne, takie jak kula śnieżna, a także przejmować ciała innych osób.

Wielką Inteligencję cechuje arogancja i poczucie wyższości nad innymi istotami. Ma tendencję do wyrażania się o sobie w liczbie mnogiej. Żywi się ludzkimi umysłami, które zdobywa wysługując się innymi istotami (np. Yeti) czy też środkami komunikacji, takimi jak Wi-Fi. Jednak najbardziej pragnie umysłu Doktora. Nie mogąc go zdobyć, jest zdolna posunąć się nawet do fizycznego zniszczenia Doktora.

Ważniejsze historie[edytuj | edytuj kod]

  • Podłe bałwany (ang. The Abominable Snowmen) (1967)
  • Sieć strachu (ang. The Web of Fear) (1968)
  • Bałwany (ang. The Snowmen) (2012)
  • Dzwony świętego Jana (ang. The Bells of Saint John) (2013)
  • Imię Doktora (ang. The Name of the Doctor) (2013)

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Jego pseudonim - Yog-Sothoth to nazwa fikcyjnego bóstwa zwanego Bogiem Zewnętrznym ze świata stworzonego przez H.P. Lovecrafta. Jego naturalnego wyglądu - tak jak w przypadku Wielkiej Inteligencji - nie da się określić, czasem przyjmuje postać gromady opalizujących kul. Jest kluczem i bramą do podróży w czasie i przestrzeni.