Do szablonu +18.png
Uwaga!

Wilford - główny antagonista filmu Snowpiercer z 2014 roku. Jest genialnym wynalazcą i założycielem własnej korporacji Wilford Industries. Kieruje także operacjami na poruszającej się po świecie lokomotywie Snowpiercer, która przewozi resztki ludzkości.

Wcielił się w niego Ed Harris, który znany jest również z ról Christofa, Carla Fogarty'ego, Generała Hummela, Leonarda Dekkoma, Blaira Sullivana, Mitcha Wilkinsona i Mężczyznę w Czerni.

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Jako dziecko Wilforda zawsze fascynowały pociągi, chcąc konstruować własne. W późniejszym okresie życia opracował Snowpiercer, pociąg z wiecznie poruszającym się silnikiem, który miał być luksusowym liniowcem obejmującym cały świat, który mógł podróżować w każdych warunkach.

Po tym, jak eksperyment przeciwdziałający globalnemu ociepleniu nie powiódł się, powodując drugą epokę lodowcową i zabijając większość życia na Ziemi, Snowpiercer stał się jedynym sanktuarium ludzkości, bogatych mieszkających w oryginalnych luksusowych wagonach, podczas gdy biedniejsi zostali wysłani, by mieszkać w ogonie pociągu, gdzie znoszą wyczerpujące i obrzydliwe warunki życia i są wyjątkowo źle traktowani przez strażników prowadzących tylną część pociągu.

Aby kontrolować populację w pociągu i zapobiegać nadmiernemu rozmnażaniu, Wilford podżegał zamieszki wśród uciskanych pasażerów ogona, aby walczyli o lepszy styl życia, skutecznie zabijając tylnych pasażerów, żołnierzy i pasażerów pierwszej klasy.

Również istotna część perpetuum mobile Wilforda uległa zużyciu, ale nie miał środków, aby go wymienić. Rozwiązuje ten problem, zabierając dzieci (w wieku około pięciu lat, zgodnie z ich rozmiarem) z ogona i umieszczając je w lokomotywie pociągu, aby funkcjonowały jako brakująca część. Tworzy również szkoły w pociągu, oferując lekcje i piosenki, aby zainspirować ludzi w środku, aby nie opuszczali pociągu, pomimo oznak, że Ziemia stopniowo staje się bardziej nadająca się do zamieszkania. Dzięki jego konstrukcji pociągu i jego statusowi jako przypadkowej bezpiecznej przystani, wielu ludzi w pociągu chwali Wilforda jako boga.

Podczas wydarzeń w filmie mężczyzna imieniem Curtis otrzymuje wiadomości w blokach białkowych (dzienne racje żywnościowe mieszkańców ogona) od starszego mieszkańca ogona: Gilliama. Te wiadomości, skonstruowane przez Wilforda i dostarczone za pośrednictwem Gilliama, zachęcają Curtisa do poprowadzenia ogona do przodu pociągu.

Prowadząc mieszkańców ogona do buntu i walki na front, wielu ludzi ginie w tym procesie, w tym strażnicy, mieszkańcy ogona i wielu pasażerów pierwszej klasy. Ze względu na oszałamiającą liczbę ofiar w pierwszej klasie Wilford nakazał Gilliamowi wykonanie wyroku i nakazał masowe morderstwo większości pasażerów ogona, aby zrekompensować życie stracone w pierwszej klasie.

Po uświadomieniu sobie zamiarów Wilforda (a także znalezieniu kilkorga dzieci jego towarzyszy pracujących przy silniku), Curtis i Namgoong, więzień, który zaprogramował system bezpieczeństwa pociągu, zdetonowali bombę wykonaną z Kronole. Wynikająca z tego eksplozja powoduje lawinę, która zrzuca większość wagonów pociągu z klifu i wykolei silnik oraz kilka innych wagonów, skutecznie niszcząc Snowpiercer na dobre.

Chociaż los Wilforda w momencie wybuchu jest nieznany, ponieważ Yona i Timmy przeżyli, można bezpiecznie założyć, że podobnie jak przypuszczalny los Curtisa i Namgoonga, Wilford prawdopodobnie zginął w wykolejeniu pociągu.