Woźnica – jeden z dwóch głównych złoczyńców w drugim pełnometrażowym filmie Disney'a z 1940 roku Pinokio.

W oryginale podłożył mu głos Charles Judels, zaś w polskiej wersji Aleksander Fogiel.

Postać[edytuj | edytuj kod]

To jeden z najgroźniejszych i najstraszniejszych złoczyńców Disney'a, po części dzięki przyjemności jaką sprawia mu krzywdzenie dzieci w celu wzbogacenia się. Jednak można go też uznać za moralistę ze względu na to, że w pewnym sensie uczy on chłopców konsekwencji płynących z ich złego zachowania.

Woźnica jest sadystycznym manipulantem cieszącym się bólem innych, a także jest bardzo okrutny i nieprzyjemny. Chłosta swoich podwładnych oraz sprzedaje młodych chłopców przebywających na jego wyspie do niewoli. Jest bezwzględny i usprawiedliwia swoje działania, twierdząc, że niewolnictwo jest zapłatą za złe zachowanie na Wyspie Zabawy.

Rola w filmie[edytuj | edytuj kod]

Jest właścicielem parku rozrywki Wyspa Zabawy. Pozornie miły i dobroduszny dżentelmen zabiera niegrzecznych chłopców na swoją wyspę, na której pozwala im robić co chcą bez nadzoru rodziców.

Woźnica wiozący chłopców na Wyspę Zabawy

Ponieważ chłopcy kontynuują swoje złe zachowania paląc, pijąc alkohol i bijąc się, padają ofiarą klątwy tego pozornie wspaniałego miejsca, która zamienia ich w osły. Woźnica i jego słudzy następnie łapią swoje młode ofiary i sprzedają je do kopalni lub cyrków.

Woźnica zatrudnia Lisa i Kicię, by łapali dla niego chłopców, między innymi Pinokia. Ci dwaj nie muszą się martwić policją, gdyż dzieciaki nigdy nie wracają z wyspy, więc nie zostawiają też żadnych dowodów. Wyspa Zabawy jest strzeżona przez ciche, tajemnicze stworzenia czające się w mroku.

Wyspa Zabawy

Na szczęście Pinokio zdołał uciec z wyspy po tym jak Jiminy Świerszcz zaalarmował go, co planuje Woźnica, lecz do tego czasu drewnianemu chłopcu zdążyły już urosnąć ośle uszy i ogon. Po ucieczce z Wyspy Zabawy złoczyńca nie jest już więcej widziany.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Podobnie jak Stromboli, Woźnica nie ponosi żadnej kary za swoje działania. Jest to jeden z niewielu takich przypadków w historii złoczyńców Disney'a.
  • Istnieje przypuszczenie, że zachowuje osły, które wciąż mogą mówić jako własnych niewolników, zważywszy, że zwierzęta ciągnące jego powóz to osły. Byłoby to zgodne z książkowym oryginałem.