FANDOM

Ja nigdy nie przestanę! Robię to dla ciebie, Skaza!

—Ostatnie słowa Ziry

Lwy sprawują rząd
Lwy ponad wszystko są!

—Zira w serialu Lwia Straż

Zira – główna antagonistka w filmie Król Lew II: Czas Simby  z 1998 roku. Pojawia się również w serialu Lwia Straż (odcinek Lwy ze Złej Ziemi). Jest przywódczynią Stada Wyrzutków oraz matką Nuki, Vitani i Kovu. Stara się pomścić śmierć Skazy, który prawdopodobnie był jej partnerem.

W filmie Król Lew II głos w angielskiej wersji podkłada jej Suzanne Pleshette, a w polskiej Elżbieta Bielska. W serialu Lwia Straż postać ta jest dubbingowana przez Nikę Futterman i Dominikę Łakomską.

Osobowość

Krew popłynie strugą wartką - dla mnie bomba, choćby dziś!

—Zira planuje zemstę na Simbie w piosence "Luli luli laj"

Zira jest przepełniona nienawiścią. Nie może pogodzić się ze swoją przeszłością i jest gotowa poświęcić w imię zemsty nawet swoje dzieci. Jednak w głębi duszy kocha je - jak każda kochająca matka, będzie bronić swoich dzieci i jest bardzo zasmucona śmiercią Nuki, ale nie toleruje nieposłuszeństwa ani porażki. Gdy Kovu zakochał się w Kiarze, córce Simby, jej miłość wobec młodszego syna dobiegła końca i odtąd Zira nienawidzi Kovu za jego decyzję. Jej obsesja na punkcie pomszczenia Skazy jest tak duża, że gdy stanęła w obliczu śmierci, odmówiła pomocy Kiary i z tego powodu zginęła.

Jako liderka, Zira jest niezwykle charyzmatyczna, zdolna do zebrania całego stada po jej stronie. Potrafi zachowywać się życzliwie i wyrozumiale, gdy chce przekonać lwy do siebie. Jest także w stanie wychować troje dzieci z praniem mózgu, dzięki któremu nie widzą zła w agresji i brutalności, która ich otacza.

Zira jest rasistką, ponieważ nie znosi hien (nie będąc nawet świadoma, że to hieny zabiły Skazę, a nie Simba). Jest przekonana o wyższości lwów nad wszystkimi innymi gatunkami zwierząt, więc uważa, że powinny one sprawować władzę opartą na przemocy i zastraszaniu.

Simbas pride 5208

Uśmiech Ziry

Ciekawostki

  • W języku suahili „zira” znaczy „nienawiść”.
  • W początkowej wersji filmu, gdy Zira wisi nad rzeką i Kiara oferuje jej pomoc, ta z przerażającym uśmiechem odpowiada „Nie… nigdy” i odrywa swoje pazury z klifu, by spaść do rzeki, popełniając w ten sposób samobójstwo. Tą scenę uznano za zbyt mroczną jak do filmu Disneya, więc ją zmieniono. Nadal jednak można zauważyć, że Zira chwilę przed śmiercią uśmiecha się.
  • Początkowo Zira miała mieć na imię Bianca.
  • Początkowo Zira miała zostać towarzyszką hien, które miały jej służyć.
  • Nie wiadomo, dlaczego Zira za śmierć Skazy obwinia Simbę, a nie hieny. Być może nie było jej na Lwiej Skale podczas tego wydarzenia.
  • Nie tylko Zira jest nieświadoma roli hien w obaleniu Skazy. Janja, przywódca klanu hien z serialu Lwia Straż, również o tym nie wie, a nawet decyduje się na współpracę z duchem Skazy.
  • W oryginalnym scenariuszu Króla Lwa II Zira była partnerką Skazy i matką jego syna Nunki, który miał uwieść Kiarę. Jednakże twórcy zorientowali się, że związek Kiary i Nunki byłby kazirodczy (dziadek Kiary i Skaza byli braćmi), więc Nunka stał się adoptowanym synem Skazy o imieniu Kovu.